AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
903

Motorbyte e30 320i -86 till en e34 525-88 ?!?!?!

wi
43
widell1111
E36 328ia M Touring -95

Passat 1,8t 3bg -01(Familjebilen)
Hejsan, jag har nu köpt in en donatorbil som jag ska plocka motorn ur..

Motor m20b25 sitter i en e34 -88

Bilen som den ska ner i är en e30 320i -86

Nåja, vad behövs bytas ut för att motorn ska gå bruka? passar kabelhärvan eller måste jag modda med elen?

Min tanke är ju att elhärvan ska kunna sitta kvar i 320in, sen flyttar jag över styrboxen ifrån 525an till e30in.

Finns det kanske en snabb kontakt till elen på en bmw motor? eller måste alla kablar tas bort och märkas upp?

Vräk på med tips osv ska nämligen börja riva så snart som möjligt.

Tack på förhand MVH/Robin
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Motorerna har inte samma styrsystem, så det blir en hel del klippande o kopplande innan du får det att funka.

Låt elen sitta kvar på 525 motorn där även stammen till styrboxen sitter på.
wi
43
widell1111
E36 328ia M Touring -95

Mjo har kollat å grejjat nu, samt lyft ur motorn ur e30in... min tanke är ju att flytta över hela kabelhärvan styrboxen osv ifrån 525an till e30in.. allt som hänger ihop me den härvan, då det inte va så knepigt då man började riva i grejjerna...tager allt som hör till. Då bör det väll funka? dock såg jag inget som måste klippas? har jag missat nått tro? Jag låter ju relä och säkringsboxen sitta kvar i e30in försörjer den med ström som vanligt, sen tager jag styrbox, elhärvan,tändningen osv ifrån 525an.
Th
24
TheLJ
325i -88
320i -90 frontad mot träd.
Hur har det gått, har du fått över motorn?
har lite liknande tankar på motorbyte...
wi
43
widell1111
E36 328ia M Touring -95

Hejsan! mjorå motorbytet är klart och bilen brukas dagligen...

Det jag fick göra på elsidan va bara byta tempgivaren ifrån äldre motorn..

Vattensidan så fick jag dra om lite slangar för att det skulle passa på e30 kylaren. Men inge större ingrepp annars va allt annat bult on=)

varvräknaren och ekonomimätaren funkar dock inte ännu, får se om man ska kolla upp den biten nått framöver...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.