AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
96.863

Officiella E90 320 Si tråden**

Sida 9 av 20
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Var in på bmw o kikade på "vingen" idag, Skitfin, bara en liten skada på ena trekanten som går ut, om man säger så. Pris som killen skulle köpa den för 5500kr (det priset hade dem filat lite på) Mitt pris: 2000kr!

Fick vingen för nettopris och sedan fick jag bara betala för limmet. Slapp alltså betala för lackningen! :) dem skulle beställa det så skulle dem ringa sedan och så vare bara komma förbi så monterade dem den åt mig :)
Jag har ett väldigt jobbigt problem med min Si. Tänkte höra om nån annan på forumet har samma problem.

När motorn är driftvarm och man står och kör på tomgång hör man ett svag vinande ljud från området runt ratten. Vrider man lite på ratten försvinner ljudet för att återkomma då man rätar ratten igen.

Bilen har varit inne på BMW i Solna 4ggr. De har bytt servopump och lite annat men felet kvarstår. De hävdar att det är ett arbetsljud från servon vilket jag inte alls köper.

För att utesluta detta gick jag o tittade på en annan Si som fanns på Blocket. Denna lät inte alls!

Tillbaka till BMW krävde jag att de skulle ta in samma Si som jag var o kollade på. Då det var något som ändå skulle bytas på Si:n lovade verkstadschefen att kontakta ägaren till samma Si som jag varit o tittat på.

Efter några veckor ringde de mig från BMW Solna och bad mig komma in o lyssna på Si:n de tagit. Till min förvåning var det inte alls den Si:n som jag varit och tittat på. Verkstadschefen menade att kunden avbokade i sista stund och att de RÅKADE ha en SI inne (vad är sannolikheten?)

Hursomhelst lät SI:n de hade inne precis som min gör. BMW hävdar fortfarande att det är ett arbetsljud från servon och att alla 320 si ska låta så.

OBS! För att höra detta ljud måste man sitta bakom ratten med bildörren stängd och med driftvarm motor. Ett vinande blåsljud ska höras. Tilläggas bör göras att det inte är bilens AC som låter!

Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
jag har inget vinande ljud i min bil iaf :P inget jag tänkt på iaf, dock är min hörsel nog inte på absoluta toppen heller!
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Med risk för att låta sarkastisk, så måste ändå denna historia vara dagens I-landsproblem? =)

Min uppfattning om "Fel" är när något låter för att det håller på att gå sönder eller har gått sönder. Tex Amonsonss motor gick upp i rök eller bromshubbarna på 3 serien börjar rosta sönder efter 3mån på nya bilen mm..

Men om du måste sitta med stängd dörr o krypköra för att ens höra ljudet, så skulle jag tyvärr rekommender att öka ljudet på stereon om Bmw har gjort allt i deras makt.
Och om du inte anser att ljudet är outhärdligt att åka runt med, så be om en kompensation från BMW eftersom dom inte kan lösa problemet.

Har du någon bild på din pärla att länka till?

Hoppas det löser sig på ett eller annat sätt!

Mvh Fredrik

Jo det är ju inget fel som påverkar bilens funktion. Däremot är jag rätt så petig när det kommer till bilen. Jag anser att ett sådant ljud är OK för en bil i lägre prisklass.

Den kompensationen jag fick från BMW var i princip gratis montering av mina Blackline-lampor.

Ska försöka få upp lite bilder på bilen :)
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Gör det!

Alltid kul med några nya Si:ägare som förstår sig på denna udda modell!

Bor du eller rör dig i bromma solna trakten?

Jag brukar se en Svart Si glida runt där ibland?

Du får tiitta förbi brostugan till nästa sommar på onsdagarna, jag brukar vara där som oftast.

Mvh Fredrik
Hmmm uppmärksamt av dig. Jo håller till Bromma trakten :)
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jag har ett bra öga för bilar samt modeller och extra bra öga efter Si:s.

Har sett dig (En ung kille med mellanblont hår) ett par ggr vid Alvik prata i mobilen samt solnabron...

Jag bor i bromma som oftast också..

Mvh
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Är du nöjd med den i övrigt?

Är det vardagsbiilen till att åka till jobbe med eller finbilen?

Gjort någon uppgradering eller någon framtida plan för den?
Nja är relativt nöjd. Däremot drar den mkt soppa och den är lite för klen. Skulle nog hellre vilja ha en 325 coupe.

men som vardagsbil är den ju OK.

Det som har gjorts är toning av bakrutorna och black line lampor.... Inga direkta planer. Kanske den nya programvaran som ska få ner förbrukningen?
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Då är receptet följande: Ny programmvara som tar bort buggar och sänker förbrukningen, samt är en utmärkt grund för en mappning. Du kan med lätthet få ut 195hk om du kontaktar Claus på TurboCenter eller Darius på Tuningchip. Du kan även få bänkpapper på effektökning före o efter hos Turbo Center. Jag har bänkat min till 203hk i motorn vi 7600rpm tex. Mvh Fredrik
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Kanske har du dragit det tidigare men hur var den effekten uppmätt nu igen? Litar inte ett dugg på sk rullande landsväg. Det är sk rototest eller riktig bänkning som gäller.

Personligen anser jag också att drivhjulshästarna är det väsentliga.

Mvh Markuz
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm

Dom kör med chassiedyno. Först bänkade vi bilen orörd och en bänkning efter mappning när jag var där en väcka senare, så differensen ser du klart och tydligt. Min hade 182hk original och fick en effektökning med 21hk till 203 vilket inte är omöjligt.

Anledningen till att den känns klen är pga av effektkurvan är väldigt flack för att sedan högt upp i registret stiga brant.

325:an har mer botten och upplevs kraftfull men har inte så mycket på toppen att ge istället. Den motorn är mer gjord för vardagskörning, och Si:n är gjord för att ligga med högt varv på en enslig väg eller bana. Två skilda användningsområden.

Mvh Fredrik
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Och med chassidyno menar du då rototest? Uppmätt effekt med utrustning fästa vid naven på den drivande axeln?

Vad blev effekten vid naven?

Mvh Markuz
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
176,24hk för att vara exakt, med 12% effektförlust..
32
6
320si
BMW 320 si-06
Har nyligen införskaffat en 320 si, mycket nöjd med bilen. Verkligen underhållade med fin väghållning, härligt temprament och viiiilket ljud!
Är ingen motornörd direkt men det här med mappning och ny programmvara låter mycket intessant. Hur vet man att man har nyaste programmvaran i bilen, jag servade på BMW i september, lägger dom in den ny automatiskt eller måsta man köpa den?
Och, vad är mappning, är det samma som chiptrimmning, hur gör man?
Tacksam för svar till en nybliven BMW ägare.
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Välkommen och grattis till en trevlig bil! Vad blev det för färg?

Mvh Markuz
32
6
320si
BMW 320 si-06
Tackar! Oj, tror att den heter Le Mans blå, kan det stämma?

MHV

Micke
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Uppgradering av programvara är inget som dom stoppar i om du inte ber om det eller om Bmw anser att det det behövs av någon anledning. Det kostar normalt sett ca 2000-2500:- och det tar ett dygn. Mappning är när du skräddarsyr programvaran efter enbart din bil. Chippning är en framtagen mapp för en viss motor/bilmodell men är inte skräddarsydd för just din bil utan är mer generell. Mappning utför man som oftast om man har bytt och satt in effekthöjande delar i motorn tex. Mappning är mer kostsamt då man tar fram en specifik mapp för enbart din bil och tar längre tid än ett chipp som är färdigt och bara att sätta i. Ta kontakt med Tuning Chipp eller Turbocenter i sthlm så kan dom hjälpa dig o kostar 4000:- för en gatmappning. Vill man ha en rullande landsvägsmapp så kostar det 7000:-. Be också om höjt varvstopp. Men uppdatera hos Bmw först så att du har den senaste programvaran att mappa på! Blir det bästa resultatet. Mvh Fredrik
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
320si: Stämmer bra! Angående den senaste programvaran tycker jag du ska använda stora hundögon när det är dags. Tycker BMW kan stå för en sådan uppgradering rakt av, dock bör du ju åtgärda bilen i form av service eller liknande för att blidka dem.

Kan rekommendera BMW i Solna, Segeltorp, Eskilstuna och Västerås. Har haft att göra med dessa och blir alltid väl omhändertagen.

Mvh Markuz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.