|
Sida 8 av 20
|
|
|---|---|
Njuren |
Är 320si fortfarande möjlig att beställa ny? Mvh |
|
Tycker tvärt om att jämförelsen mellan Si och övriga modellutbudet är jätte enkelt. SI har en kvickhet och lätthet på foten men saknar kraften som 330 och 335 har. Iom nya faceliften känns numera 3 serien kvickare på något vis, lite SI känsla enligt min uppfattning. //Stefan |
|
| Njuren, det går inte att beställa Si längre. | |
| Jag förstår att din fråga bara var en stilla undran Stefan. Jag citerade enbart vad Automobil skrev i sitt mycket utförliga test av BMW 320si vs Honda Accord Type-S som du lätt hittar om du googlar på just bmw 320si vs honda accord type-s ! Ett test som alla sympatisörer o skeptiker borde läsa! Skriver från min mobil o kan inte länka, men gör det så fort jag kommer hem. Mvh Fredrik | |
|
Här kommer länken till testet mina vänner som jag skulle vilja klistra i mitt första inlägg till denna tråd som skildrar denna bil på ett bra sätt! Länk Några citat från det långa testet: Ibland känns det som att tala för döva öron. Efter att ha smakat av en hel del sportiga bilar är bevisen otvetydiga. Det lätta, flyktiga ordet körglädje, och dess innebörd, står inte att finna under rubriken »Effekt (din)«. Ämnet har predikats i timtal inför andlösa åhörare, men till sist kommer ändå den fruktade frågan: – Hur många hästar har bilen då? Ridå. Så får jag oväntad hjälp av bmw. Specifikationerna för nya 320si kan ge gåshud på den som förföktar idén att effekt inte är allena saliggörande. Pressmaterialet förkunnar stolt att »specialmodellen har en högvarvande fyrcylindrig 2,0-liters motor som utvecklar maximal effekt på 173 hk vid 7 000 varv«. Många skulle fnysa åt 173 hästkrafter, vi är alldeles till oss. –Lär bli en riktig pärla, den där, säger chefredaktör Eric och jag instämmer. 3-serien har redan bevisat sig som körgladast i bmw:s modellflora, men med de största maskinerna är bilen något framtung och sävlig i reaktionerna. En 3-serie med en liten men stark maskin i samma anda som 318iS och den första generationen bmw M3 är precis vad vi längtat efter. 2. De breda däckens grepp är utmärkt och det märks i slalombanan. 90 km/h och ett maximalt sidogrepp på 1,06 g placerar bilen jämte storasyster bmw M6 i vår topplista (se A–listan i slutet av tidningen). 3.Körglädjen i 320si är smittsam och det är lätt att sitta med ett konstant smil i ansiktet. Modellen är svaret på mångas drömmar om en lätt, nätt och framför allt rolig bil där motorkraften har fått stå undan till förmån för kompromisslöst underhållande vägegenskaper. Den är absolut roligast i bmw:s hela modellflora, M-bilarna inräknade, och 320si är en värdig arvtagare till både 318iS och bmw M3 generation E30. Honda är en kul vagn och i vissa avseenden en bättre bil än bmw. Men Accord Type-S lämnar inga bestående intryck av den typ som Honda imponerat med i både Civic Type-R och S2000. Man saknar den känsla av att sitta i en speciell bil som genomsyrar upplevelsen i 320si. Type-S är snäll och beskedlig – mer kompetent än inspirerande. Om man skulle våga göra en hårdför Type-R-version av Accord skulle duellen kunnat sluta på ett bättre sätt för Honda. Accord Type–S vinner vissa rationella ronder, men inte har en chans så fort känslor är inblandade. Totalsegern går till bmw. Den är mer spännande och vill-ha-faktorn på den sällsynta vagnen ligger i topp. Men Sveriges tilldelning på 40 bilar är på väg att ta slut. Vill ni ha en av bmw:s bästa är det dags att skynda sig på. Totalvinnare BMW 320Si. |
|
|
Tack för fin info Fredrik. //Stefan |
|
|
Rigold, om du låg på 0.7-0.75 påväg hem så lär du garanterat ha nya programvaran. Ligger jag o kör 90kmh landsväg, jämn gas hela tiden, kommer jag inte under 0.9. Ligger jag o kör motorväg 110 jämn gas hela tiden ligger jag på ungefär 1.1-1.2. Jag kör bara på V-power, vilket dessutom borde sänka min förbrukning liite liite. Är dyrt att köra 100 mil ner till skåne och hem igen kan jag säga, haha, särskillt då man gärna ligger 120-130 då :P |
|
|
Man kanske får ta och prova en Si. Känner mig vel dock tveksam till att jag skulle välja en Si framför en 330. Teknikens Värld var ju riktigt negativa. Där förlorade den ju en testduell med en VW Jetta 2.0 T. Detta var visserligen strax efter debaklet med E60 i TV, under TV:s BMW-hatande period:-) Länk Finns ju även en 320si klubb. Länk Vicki verkar ju nöjd iallafall Länk |
|
|
Både 330 och SI måste varvas för att röra på sig. Båda bilarna tycker jag är tunna i mellanregistret. //Stefan |
|
| Finns s2000 kam, insug o extraktorgrenrör från wtcc modellen att slänga i om di vill ha mera bett som inte finns till 330.. | |
|
Men ligger man på maxvarv så händer det betydligt mer. Dessutom ger SI motorn mer effekt än uppgivna 173hk enligt rorotest //Stefan |
|
|
Ja den ger 182hk enl rotortest, samt ännu mera med den senaste programvaran enl BMW! Ca 7% ökning! En mappning på det samt kamfasjustering så går den bra! =) |
|
| hur vanligt är det med m-stripes på 320si?? | |
|
Det satt på pressbilarna, men jag har inte sett att någon har det IRL. Det går att beställa hos BMW om man vill. |
|
|
Kanske fel forumdel men jag söker m power skylthållare. Ni vet do där klassiska med m-power ränderna. Tänkte att nån här säkert vet. Mvh Rikard H |
|
|
Idag fick jag bilen! Helskotta vad underbart det var att hoppa in i den igen :) Blackline lysen fick man av bmw för att det gått så lång tid också, så ville dem att jag skulle titta in imorrn för dem hade en m-vinge liggandes i min färg som jag kunde få billigt om jag var intresserad :) Jajja! bara 197mil inkörning kvar då! :P haha |
|
| grattis :D | |
|
Grymt för dig! Var det den lilla M3 listen (vinge) du skulle få köpa billigt? Ska du sälja eller köpa en annan skrothög o ha o köra hunden i? Mvh |
|
|
Alltid kul att återse pärlan om man varit utan ett tag. Jag hade inne min kärra under ett par veckor och fick åka Passat under tiden. Faan vad glad man var när man åter igen satt i sin egen bil. //Stefan |
|
|
ja grymt kul, vet inte om det var den där jättetunna listen eller den där performance lite större listen som det handlar om, blir väll till att se (håller tuimmarna lite för den lite större!) :). Hur det blir med bilen vet jag inte alls, vi får väll se hur det blir, men lägger nog ut den till salu iaf så får man se om nån nappar och så får man välja hur man gör då :) Har du bestämt dig över hur du ska göra med din än? :) P.S. Jäävlar vilken skillnad det blev med blackline lysena på lemansblåa! Har sett bilder och så, men en helt annan sak på riktigt :) Sjukt nöjd! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.