|
Sida 16 av 20
|
|
|---|---|
|
Växellådan säger du? Nåt man behöver bry sig om eller kan/ska åtgärda? Lådan känns helt 100 annars. Ja men be dom ställa om den så ska du se att det blir bättre. Det krävdes en mycket liten justering sa dom och gjorde det helt utan kostnad. MVH Rikard |
|
|
Getrag lådor låter så enl min erfaranhet. Men vartalsgeneratorn borde väl även en vanlig Bmw kunnig verkstad utföra? Mvh Fredrik BMW CS #07491 |
|
|
Hej igen Nu har jag gjort uppdatering av programvara, utan resultat. Kænner ingen extra effekt eller minskad førbrukning, man undrar om det blivit rætt. Idag så hade bilen problem att starta, misstænder och "blurrar", kanske dax att prova justera vartalsgeneratorn. Dom ryck som finns vid vissa vartal ær också kvar, kænns som att motorn kvævs ibland. Undrar om det kan vara problem med brænslepump eller dyl. Men med nya dæck och nya hjulvinklar så gick bilen bra på vægen, valde vanliga dæck. |
|
|
Hej! Hum? På min bil gav det resultat då jag hade exakt sama symptom innan. Gjorde du en hjulinställning med Bmw original inställningar eller blev det lite vassare inställning? Vad gäller varvtalsgeneratorn så undrar jag om den går att ställa enkelt manuellt eller krävs det inkoppling av carsoftprogramvara lr dyl program? Någon som kan beskriva lite mer i detalj hur eller vart man kan ställa denna? Mvh BMW CS #07491 |
|
|
Hej Givetvis så bad jag om lite vassare camber bak, øvrigt enligt spec tror jag. Kanske man kan kænna lite bættre drag i mellaregistret, men annars som innan. Faktist kænns det som om man kør en førgasar bil med før lite choke om någon minns den kænslan, haha. Har mærkt att sæskilt i uppførsbackar så børjar bilen tveka nær man gasar, det rycker och kænns kraftløst. Någon som vet hur jag kollar om jag fått rætt uppdatering? Vad det gæller kallstarten så har jag provat att gasa under starten men det hjælper inte, utan bilen kvævs kænns det som. |
|
|
Min är symtomfri efter uppdateringen som dom ville ha inne i över en dag för att utföra. Det jag stör mig mest på är den låga tomgången som är lite klen..men det kanske kan hjälpas med justeringa av varvtalsgeneratorn förhoppningsvis.. Mvh BMW CS #07491 |
|
|
Någon som vet hur man ställer varvtalsgeneratorn? Manuellt eller via dator???? Någon som har någon rolig uppdatering alt upplevelse som ni kan dela med er av ?? Min Si har körts 35 mil på hela sommaren och snart ska den ställas av då det är vinter!;( Den är nu i mint condition, med ny lack då det fanns lite stenskott, ny framruta, servad inkl ventiljustering, Ditecbehandlad 3 gånger under ett år inne o utvändigt. Bmw Performance Kolfiberdifusor bak är nu installerad samt kolfibergrill och emblem. Var ute en sväng ikväll ner till Bruket i Jakobsberg och tillbaks. Motorn är verkligen något alldeles extra trots endast 200hk samt väghållningen och den bastanta känslan. M3 light är ingen överdrift att kalla bilen för..;). Mvh Fredrik BMW CS #07491 |
|
|
Tänkte se om det är några nya 320si ägare som har hittat hit till Autopower? Vore kul om ni skrev en rad om vad ni tycker om bilen samt ev trimplaner mm vore kul o höra!? Själv har jag fått en ny växellåda på garantin, då det visade sig att femmans synkring hade sagt upp sig. Det gick att växla bara att det skrapade lite. En ny Getrag Si låda som är unik o speciel för just Si kostar 50.000:-, som inte försäkringsbolaget hurradr för kanske;) Men nu med den sprillans nya lådan inkl koppling så är upplevelsen att lådan känns trög men med en metallisk exakthet, precis som en ny Bmw låda ska kännas. Den inger lusten att växla snabbt då slaglägena på spaken är väldigt korta. Man behöver i princip endast växla med handleden utan att röra armen med shortshiftlådan som sitter i. Mvh Fredrik BMW CS #07491 |
|
|
Verkar som om alla har gått i ide? BMW CS #07491 |
|
|
God Jul alla SI ägare! Har lite vinterplaner inför vintern som kommer göra underverk för pärlan: nya hålborrade Zimmerman 300mm skivor fram o 280mm bak med röda pagid belägg, short shift, sprint booster gasresponsmodul, ny mappning hos turbocenter på rullande landsväg som jag har innestående då bmw har lagt in ny programvara. K&N org runt cylinderfilter i luftburken. Har även köpt ett jättefint bilkapell Prestige strl C från CC Trading som pricken öcer i:et ! Mvh BMW CS #07491 |
|
Rollerz |
Intressant tråd om en ovanlig bil byggd av Bmw Motorsportavdelningen. |
|
Ja detta är en mer speciell bil än vad många vet, då Bmw motorsport började först skissa på en vanlig E90 316i som grund till FIA WTCC modellen och tog sedan rejsingvariantens motor in i gatvarianten så dom kunde typa in rejsingversionen. Resultatet av detta blev att motorn N45B20S är identisk med samma spec och material, fast med restriktioner för hållbarhetn o miljökravens skull. Hjulupphängningar är också i grund samma, men fjädring o bussningar och länkarmar skiljer. Rejsingvarianten är också breddad 4,5 cm. Växellådan är helt unik för just SI:n med annan utväxling, men delas ej med rejsvarianten då dom kör med sekventiell. Jag har nog lagt ner flera hundra timmar på att forska lite kring denna udda skapelse, då i princip ingen annan har gjort det, vilket är konstigt? Ingen verkar ha gjort någon större mod av motorn eller chassi mm? Jag har letat runt på vart enda forum runt om i världen. Det finns en Japan som har moddat lite thats it! Jag tror det beror på att folk är effekt kåta så har inte bilen 300+hk, så är den inte intressant!? Folk kommer inse detta om 30 år när bilen är veteran kanske om det finns ett enda ex kvar då? Tiden får utvisa* BMW CS #07491 |
|
|
Någon ny 320Si ägare eller någon som har gjort någon ny uppgradering? Jag har beställt Schrick kammar, K&N filter, Zimmerman hålborrade skivor, Pagid belägg, egentillverkat en egen Shortshift från grunden inkl Inkopplingsstång, växelingsstång mm... Skriv gärna! Mvh Fredrik BMW CS #07491 |
|
|
Jap jag har köpt mig en 320si. Tror bestämt det är Amonsson gamla bil. |
|
|
Jaha Amonssons va i mycket fint skick och med ny motor! Har du några planer för den? BMW CS #07491 |
|
|
Vet ej vilka steg jag ska ta med bilen än men är sugen på att få tag i ett kolfiberinsug med separata spjäll (stcc) Vi får se till vintern denna sommarn ska jag testa lite bankörning som den är. |
|
|
Vore kul om du skrev lite här i tråden om vad som händer med din bil, då din Z3:a verkar ha fått sig en omgång av kärlek;) Vad gäller stcc's reglemente så är det enbart ett spjäll på 76mm som får användas. Det finns en karbon Airbox till salu på blocket, men tyvärr ej komplett med insugsrör och spjällhus. BMW CS #07491 |
|
|
Jo jag såg det sen att dom kör med ett spjällhus. Vetefan var jag fått det ifrån att jag trodde det var separata spjäll på stcc. |
|
|
Knepig tråd... Är ju typ bara några få som skriver i tråden. En diskution mellan typ 3-5 personer som har fyllt över 300 inlägg...hehe Vad är föresten en 320 si för någon modell? Vad skiljer den från vanliga 320? Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
Hej! Ny på tråd, köpte en japanröd si, har inte hämtat den än först ska jag sälja min e46-a 320i. Vet ni var kan jag mappa den i gbg? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.