|
Sida 14 av 20
|
|
|---|---|
|
Ja det lät ju trevligt! Jag har också varit sugen på bromsar förut, men blir så förbannad på att Si inte finns med i performance katalogen, 320ns lär ju knappast passa eftersom vi har starkare nav? i vilket fall skandal att det inte finns fram och bak till våra! Därför funderade jag lite ett tag på om man kanske skulle köpt tävlingsbilens bromsar istället. Men performance oken är ju att döda för, så jävla snygga! :) Jag tror att om du gör dem där grejjerna på bilen så har du en förjävla fin bil! Drömbilen nästan! Det låter ungefär som samma siffror som jag sitter o räknar på för att få iordning min gammbil. Vart jag ska få dem ifrån är ju däremot frågan :P haha. Men jag säger nog Go for it, men det är nog mer bara för att jag vill se hur den ska bli än att det är ekonomiskt försvarbart :P |
|
|
Ja precis, lättare sagt en gjort hehe! Men enl Bmw här i Nacka så ska performancebrommsarna passa, men dom kanske inte tänkte på att det sitter starkare nav? Men det första man vill åt är en sänkning med coilisar.. Sedan ser jag på relaoemen att det är exakt samma krängningshämmare på våra Si's som på e90 m3 i fram 26,5 mm. Bak skilljer det där m3:an har 20mm mot 14mm på våra.. Så det blir att beställa en bakre krängare.. Inte så fasligt dyrt 126 dollar på stabiliseringsfäste 30 dollar.. BMW CS #07491 |
|
|
Tjena. Jag satt o tänkte på att kanske göra en GT tripp till sommaren undertiden jag jobbade idag, har velat åka till franska rivieran eller italien och sedan kanske ta en sväng upp förbi silvio passet som top gear gjorde. Jag kom sedan på att det kanske skulle kunna vara en rolig sak att göra med SI gänget, fast kanske istället åka till nürnburgring (stavning) istället då det lär bli rätt mycket billigare och kanske lite av en rolig grej! Då vi bara verkar vara 3?4? i sverige som verkligen är intresserad av våra SI kanske det går att dra ihop något med britterna eller tyskarna o försöka ordna en liten träff? :) Sedan tänkte jag kolla med dig Beolab, du verkar ju kikat rätt mycket på tävlingsbilsgrejjerna tidigare, vet du vad man måste göra för att kunna montera luftintaget från Tävlingsbilen? Alternativt varför Performance insuget inte passar? och även varför performance Ljuddämparen inte passar, då det enligt bilderna verkar som att även de 2 rören på 325an går ihop till ett precis vid monteringen av ljuddämparen, så logiskt borde det gå att montera? :) |
|
| Då vart man en nybliven och mycket nöjd ägare till en 320Si :-) | |
|
Grattis Jakobsson! Berätta lite mera! Vad blev det för kulör,övrigt spec samt mil mm? Amonsson: Angående Performance insuget så är det inte mer speciellt än ett öppet filter i luftburken. ( På Si:n sitter det ett likdant fast i något vitt filtermatrial som kanske inte har samma genomsläpp) Så det du betalar för är i stort sett enbart kolfibret och inte någon direkt prestandaökning. Kolla länkarna så kan du bilda dig din egen uppfattning: Länk Länk Vårat motorrum: Länk Pris på BMW Performance Air intake system: Länk Så det är möjligt att det skulle passa. Inte den inre luftburken men insugspanelen vid grillen samt det K&N liknande luftfiltret tror jag ska passa bolt on. Mitt personlig råd för samma effektökning samt ljud= Ta bort tarmen mellan luftburk samt insugspanel framme vid grillen. Tar ca 5 sekunder att ta bort o sätt dit..Sen byter man filtret till ett K&N likande filter volla= BMW Performance utan kolfiber för 300Kr.. -------------------------------------------------------------------------------------- Vad gäller avgassystemet så är det inga problem att få det att passa om man åker till en avgasverkstad. Tror det är fästet i karrossen som sitter på fel ställe enbart. Känner en kille som har Eisenmann Race slutburk som hör till E90 330 på sin Si. Det funkade utan större problem. Mvh Fredrik BMW CS #07491 |
|
|
Här har du ytterligare en länk med hela tråden från han som har installerat ett bmw performance air system i sin 1 serie: Länk BMW CS #07491 |
|
|
Här har jag hittat ett K&N koniskt iläggsfilter till luftburken som är skapad för SI:n Länk Sedan finns det K&N konfilter 57i Series kit. Länk Blev mycket läsning här och många inlägg=) Mvh BMW CS #07491 |
|
|
Ajjemen! Nej var väll mer ljudet och kanske lite bättre flås man vara efter. har tagit bort den där anslutningen och det blev stor skillnad ja, men märker inget effektmässigt och samtidigt gillar jag inte tanken med att luft kan komma ifrån motorrummet till filtret :) Men vet inte om det är värt 9000 direkt, dock skönt att inte bli av med garanti osv, jag har iof ingen kvar. Men ändå :P. Låter bra att ljuddämparen passar, kanske får bli en sån om jag behåller bilen då :) Ingen som är lite sugen på resan eller? Jakobsson: har du skrivit fel årsmodell på bilbeskrivningen eller har du en 96a? för isåfall är det ingen SI :) |
|
|
Tackar :-) Den är titan silver metallic och har gått ~4400 mil M-Aerodynamic och Comfort paket, Sportstolar, HiFi professional (Radio BMW Professional), PDC, Farthållare, Individual High gloss satin chrome, Larm, Färddator, Multifunktionsratt, Exteriör detaljer i bilens färg, Interiör list Alu Glacier silver, m.m. |
|
| Ska såklart vara 2006 och inte 96 :-) | |
| Låter bra låter bra! Kul att ännu till SI ägare har hit :). Kanske det snart går att dra ihop nån liten träff. Synd bara att en av oss bor i Moderlandet! | |
|
Den största skillnaden är att tävlingsmodellen har fyra separata insugsspjäll, mot gatversionen som har en kollektor som samlar insugsrören med ett spjäll! Sen kan jag säga att det skulle passa, med lite modifieringar på tillhörande vakumslangar.. Lär ju bli en ännu trevligare sång .. Men det jag tror Si; skulle må bäst av är ett nytt grenrör utan kattar som förstör avgaspulserna från motorn.. Samt ett lättat svänghjul för varvvillighetens skull ... Mvh o glad påsk BMW CS #07491 |
|
|
Amonsson: Man får aldrig några fler hästar vilket filter eller luftburk du än sätter på! Begränsningen sitter i storleken på spjällhuset samt insugningsrörens diameter. Så får bilen så mycket syre så att fyllnadsgraden i insuget tillgodoses så kan du inte inte pressa in mer luft än vad som får plats. Annars får man tvångsmata med komprimerad luft såsom sätta på turbo/kompressor.. Så bara inte filtret är igensatt eller inte har fria luftvägar i luftburken så hjälper inget HKS, AEM filter i världen på en i övrigt icke trimmad motor för att få mera hästar! Detta är det största lurendrejprylen som finns till bilar i princip.. Hade man börja med att byta hela insuget samt större spridare, kam o grenrör så finns det utrymme för mer luft då man kan mata på mera soppa samt få ut avgaserna snabbare tackvare friare luftvägar. Mvh Fredrik BMW CS #07491 |
|
|
Jo det är ju heltklart sant! Man är ju inte helt omedveten om hur en motor fungerar :) Men var väll inte riktigt massa effekt jag menade utan det man ofta brukar kunna uppleva är ju att den är lite piggare på gasen, är ju troligtvis bara som man tror, men ändå! Är ju somsagt mer ljudet man är ute efter kanske, skulle vara skönt att slippa köra med bortplockade delar så att säga :). Men 9 lax är det verkligen inte värt! Skulle vara kul o byta lite delar som grenrör osv ifrån tävlingsbilen, synd bara att priserna rusar iväg så fruktansvärt så fort man ska göra nått :/ |
|
|
Köp då ett öppet filter från K&N för ännu mera ljud.. Jag upplever att borttagandet av tarmen ger ganska stor skillnad i respons på gasen om du har tänkt på det.. Testa annars gärna O med tarmen på samt av.. Dom som har bytt till performaceluftburk har alla sagt att skillnaden i ljud inte är så stor tyvärr.. För bästa respons så ska ett luftfilter sitta direkt på spjällhuset och inga slangar som motorn behöver suga igenom.. Testa själva att andas via en slang eller utan, vilket väljer man.. ;) öikadant är det för en motor om den får välja.. BMW CS #07491 |
|
| Idag bytte jag till sommardäcken, äntligen säger jag bara! Har du plockat fram din Si ifrån idet än Beolab? :) | |
|
Nja grannbilen har lyckats slänga upp dörren i min så jag har upptäckt märken på min bil, så denna månad så blir det lackering innan påställning.. Sedan så blir det performance kolfiber bakre difusor samt, dom främre difuserna som ska monteras.. Ska provmontera dom främre först innan limmning, för att se om jag trivs med resultatet.. Har aldrig studerat en carbonsvart e90 med kolfiberdifusers irl mer än på bild.. Har en känsla att bilen måste sänka ca fyra centimeter först innsn helhetsintrycket blir homogent o snyggt... Mvh BMW CS #07491 |
|
| Ajdå, dessa jäkla grannar vet ni. Performance difusorn är riktigt snygg om det nu är den jag har för mig att det är :P. | |
|
Gå in o kolla, då det finns bara en bakre difusor till e90, som i mina ögon är lagom ;) BMW CS #07491 |
|
| Gillar den som inte ser ut som originaldifusorn vi har på våra bilar, men vad jag fattar passar den inte bilar med M paket :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.