|
Sida 13 av 20
|
|
|---|---|
|
Amonson har du senaste programvaran i din bil? Jag fick ner förbrukningen med ett par centiliter enl trippmätaren.. BMW CS #07491 |
|
|
0.88 på landsväg i 90km/h lät ju väääldigt högt. Det är ju trots allt ingen stor motor och 6-växlad låda med hyffsat cw-värde på bilen får jag anta. Min 330i -03 med 5-växlade lådan och 3-liters motor drog 0.79 från Umeå till Ramsele (inlandet med slingrig väg) med ett snitt på runt 100-110km/h. Detta var med 3 personer & packning |
|
| Jag har senaste programvaran ja, den la dem in med nya motorn! Ja det är fruktansvärt högt, jag håller med, morsans saab 9-3 biopower drar 0.83 med etanol med samma körstil som när min drar 0.88 :P. hon har 7 hästar till i sin motor, så är ju liknande effekt osv :P | |
|
Amonsson. Kör du den så törstigt rekommenderar jag att du tar hjälp av farthållaren som till och med den drar bilen framåt hyfsat snålt. själv har jag än så länge hoppat den nya programvaran. har dock ett problem med min bränslemätare som verkar leva sitt egna liv. Någon som vart med om detta?. Hade exakt samma problem på min förra bmw. Hade in den på verkstaden och dom hade ingen aning om varför den bettedde sig som den gjorde. Hur som helst jävligt lurt då den slutgiltigt beräknade förbrukningen ser helt annorlunda ut och. /Rikard |
|
|
Man får tänka på att Amonsson har en helt ny motor också, kanske krävs att han kör 1000-1500 mil innan förbrukningen sjunker. Mvh Markuz |
|
|
haha, en annan har inte farthållare ;). Kan inte påstå att jag har speciellt törstig körstil heller. Jo, man får väll hoppas att det beror på motorn, har nu kört 200 mil med den och kan äntligen varva med den, synd bara att det är så jävla halt att jag iaf inte kan passera 3000varv :/. Tankmätaren har jag inga som helst problem med, den verkar vara väldigt exakt faktiskt! Men det är sjukt jobbigt när dem inte funkar, faktiskt inga problem med tankmätaren på min gamla bmw heller för den delen :) |
|
|
Jag tror ibland det rinner soppa under bilen för så mycket kan den inte dra! Säger bara slurk om man gasar på lite.. Vems Si har gått längst respektive minst här inne då? Min har gått 4000mil tex.. Mvh BMW CS #07491 |
|
| min har gått 6277 mil nu :) 233 mil efter motorbytet! | |
| Haha, känner mig faktiskt aningen nördig som har koll på exakta miltalen! | |
|
Någon som vet om det är Castrol SLX PROFESSIONAL Powerflow BMW LL04 0W-30 som gäller till 320Si ? Eller är den för lättflytande för en högvarvsmotor tro? Någon som har manualen och kan kolla samt hur många liter som går i? (Är nere i Gbg och har hittat superpris på olja genom en bekant) BMW CS #07491 |
|
| Har kikat i boken nu och vad jag kan se står det inget om oljemängd eller lämplig olja, det står att man ska kontakta sin närmaste bmw återförsäljare :P Sedan står det att det rekommenderas bmw longlife- 01 och i nödfall bmw longlife -04 :P, om det hjälper har jag ingen aning :P | |
|
Tack för din tid o engagemang! Uppskattas! Ska ringa Bmw idag o höra.. BMW CS #07491 |
|
|
Någon som har gjort några smaskiga uppgraderingar på sina Si´s under vintern?? (Då dessa bilar kräver lite extra omsorg & kärlek) Skriv o berätta några rader... Mvh BMW CS #07491 |
|
|
Det har stått helt stilla! men var iväg på oljebyte på nymotorn idag! kan också meddela att jag stack ut o körde 5 mil landsväg och förbrukningen låg då i 90kmh på 0.81 och i 110 låg den på 0.80, så bilen verkar ha gått till sig till normala siffror :D. somsagt, låg på 0.93 i 90 med gamla motorn! Bilstereon har jag lämnat iväg på service också då den kraschat ihop på flera sätt, det är riktigt jobbigt att köra helt utan stereo, man saknar det inte förrns man inte har någon! Också vid ett sådant här tillfälle man ångrar sig att man gjorde ett så ordentligt bygge. Hade jag struntat i ljudprocessorn och köra allt optiskt hade jag kunnat koppla in en temporär spelare, riktigt jobbigt! Aja, ska få tillbaka den om 2 veckor då har jag varit utan i 4. Men då blir spela musik :) |
|
|
Oj! Låter som en tävlingsstereo utav rang med tidskomp o allt? Har ett Genesis handbyggt dualmono steg som ligger o skräpar.. Funderar att köra den till framsystemet.. Det sitter HiFi paket org.. Frågan är om de befintliga högtalarna pallar? Annars blir det DLS UP5 har jag tänkt med org stereo.. Vad har du satt in för pinaler i din? Mvh Fredril BMW CS #07491 |
|
|
Jodu, de e Alpine iva-d106r med en pxa-h701 ljudprocessor. Sedan kör jag Mb-quarts kitsystem fram och bak, premiumklassen. Sedan kör jag dd c4a steg för fram kanalen, skulle även köra högtalarna under stolarna på det, har tillverkat speciella högtalar ramar dit, men inte orkat montera det och känns inte som någon ide nu när den kanske ska säljas. Sedan kör jag en alpine v12 steg för suben och ett annat alpine, för bakkanalen. Suben är en DD3510 i en anpassad låda för bilen, den är anpassad för att spela i bilens frekvens, så den ligger på 80 liter tror jag, så jag har ungefär 1.5dm djupt och full bredd på bagageutrymmet :/. Anledningen att jag kör så mycket olika steg är för att det är dem som legat hemma, satte in det för att få igång det men sedan har det inte funnits pengar till annat, eftersom klasserna på stegen jag måste köpa är så höga så blir det så jävla dyrt! Så suben får t.ex. 673wrms men ska egentligen ha 2500wrms, ska inte säga att den slår dåligt, har skruvat ner basen på stereon till halva volymen och ändå skakar backspegeln rätt friskt när man saftar på volym. Original högtalarna i hifi paketet ska inte ha några problem alls att palla. Det är ju bara att passa så du inte skruvar upp volymen mer när dem börjar slå igenom, vill du spela högre innan det slår igenom så byt högtalarna! Det valet man får göra är ju om man ska köra originalkablar och ta det lätt och bekvämt eller dra nytt. Jag valde att dra nya kablar, dels för att jag vill kunna återställa bilen till helt original och dels för att det är alldeles för klena kablar för mig. kablarna som sitter i min bil är 30 meter tror jag och det kostade nog runt 4000 om jag inte minns fel :) |
|
|
Låter som ett stereobygge av rang..! BMW CS #07491 |
|
|
jo det låter rätt fint! byggde egentligen för att få klart och fint ljud, men ibland vill man bara basa helt enkelt. Men kan säga en sak, lyssnar inte spec mycket på opera eller klassiskt, men jääävlar va fint det låter i BMWn :). Föresten, stog en x5m på bmw, så gick o kikade lite på den. Jäävlar vilken rå bil, hade jag haft lite pengar hade jag slagit till på stående fot. Man blir nästan rädd för den så elak den såg ut! Sedan att man gör alla eko freaks helt galna när man kör runt i den ser jag bara som en bonus :) |
|
|
hehe, ja nya X5 är feta, men det är en lite annan typ av bil om man jämför med en Si=) Sitter och funderar på om jag ska gå "All in" med bilen eller enbart behålla den som den är med lite små mods som är gjorda redan.. Det jag funderar på är följande: Chassi/bromsar: Hålborrade bromskivor utav hög kvalité med Pagid belägg till org oken, alternativt 8 kolvs Preformance bromsar. M3 E90 krängningshämmare, M3 E90 stabiliseringsstag, KW Variant 3 coilovers samt justerbara kamberplattor. Nya Michelin Pilot Sport Cup R-Däck (non Run-Flat) Motor: Schrick kamaxlar tillsammans med extraktorgrenrör med metallisk racekat samt lättning av svänghjul med mappning. Porta insug samt insugsspjäll. = 101.500:- plus montering installation Stereo: Genesis Dual Mono till framsystemet, DLS UP5. DLS Ultimate series TA2 2x100watt med UP5 till baksystemet. Sedan en 13" bas JMlab Utopia Be 33 WX med ett digitalt steg till.. = 30.000:- plus montering samt kablage. Vore en dröm som skulle kosta ca 130.000:- =)=) Frågan är hur mycket roligare den skulle vara.. De flesta skulle säga köp en M3 hehe... BMW CS #07491 |
|
|
Satsa på KW Clubsport istället när du ändå är i farten och glöm inte bort att byta samtliga bussningar som kronan på verket. Mvh Markuz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.