AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
96.865

Officiella E90 320 Si tråden**

Sida 11 av 20
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Tjena Fredrik, såg att du tjöta lite med en SI ägare på rejsa. Hade du inte beställt splitters? Försök köpa kolfiberinredningen av honom istället, det är ju löjligt dyrt att köpa nytt. Blir det en läpp på bakluckan i framtiden också?

Mvh Markuz
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Tjena Markuz!

Mina splittar ligger hemma frågade åt en vän enbart. Nej ingen läpp än, kanske en liten M3 läpp isf.. Har fått på en kolfibergrill ist, vilket blev kanonsnyggt!

Ska höra om inredningen, men det kanske blir lite mörkt troligen..

Mvh Fredrik L
Tänkte höra lite om nån av er köpt helsvarta njurar till bilen. Tänkte att det kunde vara snyggt. Tacksam om nån kan bidra med lite bilder :)
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jag kör med svarta kolfiber = mycket snyggt!

Länk (Inte min bil)

BMW CS #07491
Grymt. Det är ifs kolfibermodellen. Blir nog en sådan. Tack
Fredrik,

Vart köpte du njurarna och den snygga vingen? pris?
varför släpper inte bmw en ny 320si baserad på faceliften??
Ol
18
Olrix
530dt svart -08
320si vit -06
Hej alla,

Köpte en 320si (vit) i förra veckan. Riktigt najs bil måste jag säga, så långt är jag supernöjd.

Har letat lite information om iDriven, så vitt jag förstår så är det den ursprungliga versionen, CCC, som sitter i den nu. Någon som uppdaterat? Vilken version kan man uppdatera till, CCC ver 1 eller 2? Är det värt att göra uppdateringen? Är det fortfarande värt att göra uppdateringen om man måste betala runt 2000 för den? Jag inser att det är en subjektiv bedömning, men vad är era personliga erfarenheter?

Har ägnat ganska mycket tid åt att leta efter svar utan framgång.

mhv
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Grattis till den nya bilen! Var det Esa som du köpte den utav? Ifall det var hans så vet jag att den bilen är kanonfin! MVH Fredrik
Ol
18
Olrix
530dt svart -08
320si vit -06
Tack!

Nej, köpte den i här i Berlin, där jag bor...

Snubblade över den av en ren händelse. En kollega skulle byta in den och jag fick köpa till inbytespris...

kul med entusiasmen över modellen här på forumet!

Mvh

Carl Fredrik
Lämnade in bilen på BMW idag för att göra en service. Motorolja, Mikrofilter och Bromsvätska skulle bytas. Servicemannen sade att även en service av ventilerna behövdes göras då bilen gått 3800 mil. Jobba och material skulle gå på 2500 kr medan det andra gick på totalt 3000 kr.

Har ni andra gjort denna service av ventilerna? Hur lång är intervallet på detta?
Ri
17
Rigold
Bmw 320 si M-Sport -06
Eftersom din bil inte har så många mil på mätaren så kan ju ventilservicen vara något som för övriga görs under den fria service tiden som nu löpt ut. Kan i min bok ej se att något sådant är gjort dock. Den jag köpte min bil av vart dock rekommenderad att byta bromsar bak vid en service fast det såg ut och fungerade som nya. Va det är för trams kan man ju undra men jag fick ju visserligen splitter nya bromsar. Annars kanske din verkstad börjar få ont om jobb och deg.

Lev å må
/Rikard
Frågade om servicen och den ska göras vid vartannat oljebyte. Med de långa oljeintervallen blir det var 8000:e mil och en kostnad på nästan 4500 kr! Tydligen görs denna ventilservice bara på M-modellerna och bilar med specialmotorer som Si:n.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Det är inte speciellt viktigt att ställa ventilspelet för än vid runt 7000 mil enl BMW i Nacka..
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Saxat från e90post:

In light of several rumors regarding issues of the N45B20 motor of the 320si, including this thread and two other cases I have seen with an issue at the 320si motor, I went to my dealer.

It turns out that the very first BMW 320si's had WRONGLY adjusted valve clearance out of the factory...which led to several problems. On top of this, the cam-belt and tensioner had issues.

BMW later released a new setting for the valves and a recall for the cam-belt and tensioner. After they discovered the problem, they fixed it and it no longer needed for the later si's to adjust the valve clearance every other oil service.

My dealer faxed BMW and they confirmed that my car, build on 4/2006 had the belt tensioner/ cam-belt replaced and is under those that BMW had fixed coming out of the factory. They said that it NO longer needs to have the valves adjusted every other oil service, but inspect them at 100.00km. The M3's (E46, not E92) are being inspected every 150.000km for example.

Your feedback is more than welcome regarding he above!

Mvh
Ol
18
Olrix
530dt svart -08
320si vit -06
Gjorde precis service, 4500 mil.

Här i Tyskland var det inget snack, ventilspelet skulle justeras, bara det gick på €330. Inalles blev det €830 men det var inkl. olja, tändstift, check och av mig beställd iDrive uppdatering.

Lite surt om det som ovan visar sig att det inte ska behövas...

iDrive uppdateringen var kanon, €120 kostade den men nu är kartan mycket tydligare, ankomsttid mer precis och allt funkar mycket bättre men tyvärr inte snabbare, svårt att sätta fingret på detaljer men det var många små saker som blev bättre.

Påtalade att ettan och ibland tvåan kärvade en del, ibland går det helt enkelt inte att få i ettan utan att man släpper lätt på kopplingen (med rassel som följd om man inte är försiktig). De tittade på det men hittade/märkte inget. Kärvar gör den fortfarande. Min frus hoj hade nästan exakt likadant problem och det fixade jag genom att justera kopplingen. Kan det vara så enkelt på bilen också? Någon annan med liknande problem?

För övrigt måste jag bara säga, f*n vad jag gillar den bilen, varenda meter är ett nöje att köra.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har upplevt liknande, men om du provar att lägga i 2:an först o sen 1:an så fungerar det. Det är pga av lådan hamnar i osynk.. Va kul att du är nöjd me ditt inköp! Är det gjort något extra på bilen lr är den helt org? Mvh Fredrik

BMW CS #07491
Finns en silver 320si till salu på KVD bilauktion. Länk

Har väl inte så mycket med frågan här ovan att göra, men borde passa in under trådens beskrivning.
Ol
18
Olrix
530dt svart -08
320si vit -06
Den är helt original så vitt jag vet. Jag är nog lite tråkig, men jag tänkte behålla den sådan... Den har en hel driva med utrustning så det är tillräckligt att leka med som det är :-)

Skulle det vara något så är det kanske lite osynligt fix, ett chip kanske, byta lite högtalare funderade jag också på men har insett att ljudet faktiskt är riktigt bra som det är så det får väl vänta. Barn på G, två dessutom så jag lär bli sysselsatt på annat håll.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Då får jag gratulera till den kommande tillökningen;)

BMW CS #07491
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.