|
|
|
|---|---|
|
Hej. Behöver få igång mina elhissar. Har en mängd Relä och grund moduler från 88-90. Givetvis har alla olika nummer på slutet och ingen av dom får mina hissar att funka. Och ännu värre blir det när man kollar på RealOem, där står andra nummer än dom som satt i min bil från start och dom jag köpt?! Finns det någon här med en E34-88 som har fungerande elhissar och skulle kunna kolla vilka nummer Relä resp Grund modul har? Just nu har jag Rm 61.35-1 384 331 o Gm 61.35-1 379 740 Skulle rädda min vecka =) | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Alla säkringar ok? Verkar som elhissfunktionaliteten är utspridd på #17, #30, #31 och #47. Kan kolla på min relämodul vad som står där (har en 535i -89 men det borde fungera). Men vad är en grundmodul? Är det den som benämns "general module" du tänker på? |
Tjo, behövde inte ens gå ned i garaget och lyfta på baksätet. Hade redan en bild på det :-) Länk GM : 61.35-1.379 740 RM : 61.35-1.379 741 Intressant, för ETK säger att min GM skall vara något helt annat och RM säger den att det ska vara 742 på slutet istället. |
|
Tack för svaren. Ja det verkar vara lite rörigt med dessa moduler. Har kollat alla säkringar, bytt båda stora 80A, kört hissmotorerna så jag vet att de funkar, skiftat med olika varianter av båda modulerna och bara hoppats nån skulle funka, men icke. Jag fick standard felet från början, torkare bara på högsta inget c-lås och inga elhissar. Hittade en ärjad kabel i härvan under modulerna. Fixade den och vips funkade allt märkte att belysningen i knapparna för elhissarna började lysa, men dom ville inte fungera iaf. Funderar på om de med belysningen i knapparna kan vara en indikation på att modulen är riktig? Ska kolla om jag har några moduler med numren som du hade, så vet jag iaf att jag bör ha riktig modul, innan man river mer. |
|
Ja, du verkar ha provat det mesto runtomkring. Har alla fyra elhissar lagt av? Annars kan switcharna lägga av ibland men om inget fönster fungerar bör det inte vara det felet (hur stor sannolikhet är det att alla fyra switchar lägger av). Det där med ärgad kabel och saker går plötsligt igång lät ju både bra och dåligt. Frågan är om det finns fler ställer med dålig kontakt. Eller är det en kombination av dålig kontakt och trasiga boxar :-( |
|
Självklart hade man inte det. Har 3 st av varje modul och alla har olika nr. Ingen har numren du hade på dina och inga har numren som det ska vara enligt Oem. Vill inte åka och slänga ut en förmögenhet på Bmw heller, tycker att någon av modulerna jag redan har bör fungera. Det gör inte saken enklare att enligt kopplingsschemat så går signalen från hissknappen först in i Grund modulen och sen vidare in i relämodul. Så man lär lista ut vilken som felar, om någon. |
|
|
Intressant! Jag har nämligen exakt samma fel. Ska kolla vilket nr min har. Skriv gärna ner här hur det går för dig. Mvh.Johan |
|
|
Kollade efter en GM modul i Real OEM nu, men hittade ingen med nr: 61.35-1 379 380 Börjar bli lite lätt kallsvettig.. Annons i köpes.. |
|
|
Det där med Real OEMs listade boxar är konstigt, verkar vara samma boxar till många olika modeller. Men när man ska ha en begagnad måste man vara noggrann så man får exakt rätt nr!? Kanske är multifunktion på de nya? Har hittat tag i en Rm box här på börsen 61.35-1.379 741 Ska se om jag får köpa den och testa. Någon mer ärgad kabel vägrar jag leta efter. Setat i gropen under baksätet o grävt i kablarna med förstoringsglas, böjt, klämt, vridit o sen gjort det 2 ggr till för att vara säker. Funkar inte denna sista modul hänger ja på 2 andra framdörrar jag har liggandes, med VEV =P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.