|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
|
Jag förstår inte alls, Det som vi diskuterar här är det maximala vridmoment som motorn producerar och som växellådan ska överföra. Max betyder ju att det är det högsta som kan uppträda. En husvagn på släp eller en uppförsbacke påverkar inte det vridmoment som motorn genererar. Mvh Johan |
|
|
kollade på Alpinas sida och där kör dom med ZF 6HP19 TÜ till B5S och den har 725 nm så vad gör dem med lådan då med tanke på att på alla andra ställen så klarar den inte det vridet Länk |
|
| men jag tror att Alpina har skrivit fel för när man skall bygga en bil så sitter det en 6HP26 TÜ till B5s | |
Bayer_Aleks |
Grelle: Jag hänger med hela tiden på vad du menar och jag har själv läst hållfastighet på högskolenivå. En sak som jag inte förstår är hur du resonerade med att säga nåt i stil med att BMWs ingenjörer får en låda av ZF eller Getrag och sedan konstruerar en motor efter deras sepc. Fel, man gör motorn först, och med ett visst samarbete så kombinerar man så lådan o motorn passar. Sen tror jag inte alls att lådan kommer rasa om jag nu får in exakt 370 Nm belastning på växellådan. Det jag menar är att 20 Nm är alldeles för liten marginal på säkerhetsmarginal från vad den har till vad den är specad för. Tänk på dem idioter som har gott om pengar och köper en BMW men har inte den blekaste aning om hur man kör en bil, han/hon har bara pengar och vill köra en BMW. Med sådana växlingar som den personen kommer göra så kommer växelkuggarna bli utjämnade som en slät babyrumpa på väldigt krot tid. För ett hack vid växling är ju en stor belastning och det ska både en koppling och växellåda tåla. Vad tyckte du om det jag skrev om min Audi A4 jag hade? Den hade alltså 50hk mer och hela 128Nm över standard. Den borde i så fall blivit helt kass på nolltid och den går än idag chippad utan några bekymmer. För säg att Audi hade haft en marginal på 30 Nm på sin låda....då har jag belastat den med över 100Nm utöver säkerhetsmarginalen och det är riktigt mycket....o då e det en bensinare vi pratar om också... |
|
"Tänk på dem idioter som har gott om pengar och köper en BMW men har inte den blekaste aning om hur man kör en bil, han/hon har bara pengar och vill köra en BMW. Med sådana växlingar som den personen kommer göra så kommer växelkuggarna bli utjämnade som en slät babyrumpa på väldigt krot tid. För ett hack vid växling är ju en stor belastning och det ska både en koppling och växellåda tåla." Vilken högskolekurs kom detta ifrån? :-) Vad har detta resonemang med marginal på maxvridet att göra? Det är ZF som ska dimensionera sin låda så att den klarar av det maxvrid den är specad för, inget annat! Att en kund har mycket pengar ökar inte motorns vridmoment! |
|
|
Att man gör motorn först har jag vad jag kan se, inte sagt något emot. Utan jag skrev att när BMW:s ingenjörer kollar produktkatalogen efter en växellåda som passar deras motor så väljer de en låda som klarar mer vridmoment än deras motor producerar. Alltså motor först, låda sen. (Ja, jag är medveten om att detta scenario är en förenkling av hur det sker i verkligheten) ZF tillverkar sina lådor med marginal för att klara olika människors körstil och som sagt, utmattning är ingen exakt vetenskap. Just därför kan du chippa din bil och öka momentet med ca 40% och det håller ändå. Man låg nämligen inte på gränsen innan för man vet inte exakt var den är. Varje växellåda är också på sitt sätt unikt beroende på hur defekterna i materialet är. Men livslängden blir (ska bli) kortare. Dessutom så är det väl inte under så länga stunder du använder detta extra moment. Vid körning i jämn fart i någorlunda lagliga hastigheter borde du inte påfresta lådan med mer moment än vad den ska klara. Mvh Johan |
|
|
Nu börjar vi väl komma från ämnet. " Vid körning i jämn fart i någorlunda lagliga hastigheter borde du inte påfresta lådan med mer moment än vad den ska klara." Nu handlar ju tråden om att öka effekten i motorn, med ditt körbeteende ovan behövs ju inte trimning överhuvudtaget! |
|
|
Jo, du kommer för eller senare att vill accelerera och då behövs effekten. Anledningen till att jag skrev detta var ju för Bayer_Aleks frågade om vad jag tyckte om att hans Audi höll med ökat moment. Av det du skriver Steaman kan man tolka som att om man trimmar kör man aldrig i lagliga hastigheter i jämn fart. Jag skulle nog tro att de flesta som trimmar gör det varje gång de kör. Mvh Johan |
|
|
Men hela resomemanget handlar ju om lådans maximala vridmoment och då blir ju vardagskörningen ovidkommande, speciellt med automater då det begränsande inte är mekanisk nötning. |
|
| frasse74: koden 6HP26 TÜ hos BMW betyder väl 6HP28 hos ZF? I så fall är den specad för 700 nm som standard. Sedan är det också så att en del producenter av bilar bygger själva om eller får lådan ombyggd direkt av ZF. I Alpina B3 sitter det enligt deras spec en 6HP19 TÜ vilket är 6HP21 enligt ZF:s kodsystem. Den är inte specad för 500 nm som Alpina tar ut. Jag tror inte Alpina sätter i en låda som inte har spec att klara vridet utan den är säkert modifierad. Det kan därför vara en låda i grunden som inte klarar bilens prestanda men efter ombyggnation blir det OK. Ett exempel på det är nya Jaguar XFR, den ska ha en specialanpassad version av 6HP28 enligt Jaguarfolk jag pratade med på en bilträff för en vecka sedan. | |
|
jo jag hittade att Alpina förbättrat lådan tillsammans med ZF "The SWITCH-TRONIC box is straight out of the B3, and loosely based on the 6HP19 TU, with an extra planetary plate and different flywheel for the 100millisec up-shifts in spite of the torque." så man kan väl säga att alla som har 6HP19 TU kanske inte skall ta ut så mycket vrid så att lådan håller ihop.. men om man har tänkt att ha kvar bilen och vill ta ut det som finns så borde det väl gå att byta till en starkare låda |
|
Bayer_Aleks |
Steaman: Att du ens orkar ta allt ordagrannt. Den kommentaren var menad som en "bild" av att det finns folk som inte är kunniga att köra bil och kan påfresta en växellåda mer än en person som är "bättre" på att köra. Eller??? Eftersom du verkar kunna så mycket på högskolenivå så kanske du kan förklara hur mycket extra stryk materialet i växellådan tål? Eller du kanske till och med kan ge mig specificerade siffror om hur mycket 320d växellådan tål? Och då menar jag inte vilken växellåda jag har utan maximala vridet, med fakta. Du kanske kan förklara det som jag och Grelle pratar om. Hur min låda på Audin kan tåla över 100 Nm mer vrid än maximala? |
|
Bayer_Aleks: "Ghost Rider" har 254 hk/575 nm i sin 120d, 2006 med manuell låda. Den bilen vässades i slutet av sommaren 2008 om jag kommer ihåg rätt och det som behövs på den bilen är är väl en starkare koppling då han gillar att gasa. Marginal lär alltså finnas. Länk |
|
| frasse74: vill man vässa rejält och köra automat är det nog bäst att sälja sin x25d och byta till x30d. Lådan som är till den (6HP28) lär inte vridas sönder så lätt. | |
|
Lite mer om diskussionen om växellådor. Det händer ganska ofta att biltillverkare väljer att begränsa vridmomentet för att inte överskrida det som växellådan klarar (=det som fabrikanten uppger). Man kan se det när samma motor har olika vridmoment i olika bilmodeller. Oftast beror det då på att en modellspecifik komponent inte klarar av vridet. Se till bl.a. olika varianter av PSA dieslar hos MINI/peugeot/citroen/ford/mm. Ett annat exempel finns hos BMW med den första 530d. Motorn hade 410Nm men det fanns ingen manuell låda som klarade det. Då trimmade man ner den manuella bilen till 390Nm - det som starkaste lådan klarade. Ganska snart hade man dock ändrat lådan så att det hade samma vrid. Vridet enligt spec är förstås det som tillverkaren garanterar. Det handlar alltså om en överenskommels om vilket vrid tillverkaren är villig att garantera (=betala om den inte håller). Det är en siffra som man vanligtvis kommit fram till genom beräkning och provning, och där man med stor säkerhet vet att lådan kommer att klara sig under hela bilens livslängd. Då ingår tillverkningstoleranser och säkerhetsmarginaler av olika slag. Lägger man mer vrid på en växellåda än spec är man ute i det okända. Det är inget problem för mig att tro att Ghostriders och Bayer_Aleks växellådor har klarat mycket mer än specad. Dock det blir fel när man då drar slutsatsen: "om de klarade sig, då klarar jag mig också". Det är just det man inte längre kan göra när man går över spec för då börjar massa osäkerhetsfaktorer och små skillander att spela in. Liknande kan sägas om "båda har klarat 8000mil" som ut ur utmattningsperspektiv inte i det minsta betyder att de kommer att hålla hela bilens liv. Återigen kan det bli ganska fel att dra slutsatser här. Tuningföretag behöver inte vara lika försiktig för de behöver ju inte betala när din låda rasar. För hur bevisar man att de är deras fel och inte ett "tillverkningsfel"? Och sanningen är ju att oftast går det rätt så bra. Men blir det pannkaka har man bara sig själv att skylla... |
|
|
Har just skaffat en ny tjänstebil, en 525 D med automat. Har kört diverse bonnchippade dieslar genom åren. Tänkte anlita en seriös firma denna gång och ingen källarfirma som påstår sej vara "marknadsledande inom motoroptimering" osv och som inte vet ett dugg om vad de håller på med. Har fastnat för Turbo Center i Sthlm och Ess Tuning i Norge. De verkar veta vad de håller på med. Har fått mycket info på detta forum. Tackar. Instämmer med andra som är skeptiska till bl.a. Vtech som redovisar fantastiska siffror både i hk och Nm. Eller som de själva skriver "nm". Det står för nanometer vilket de flesta med teknisk utbildning vet och har med våglängd att göra. Undrar om de inte trimmar bromsbänkar bättre än bilar.. Det verkar förresten vara en polsk firma. MVH Per |
|
Bayer_Aleks |
Vad menar du med det? Att polacker e dumma och inte kan nåt om teknik? Vet du att svenskar e bra mycket sämre i matematik, fysik och andra tekniska ämnen innehållande matematik än vad araber och ryssar e? Bespara mig skitsnacket e du snäll. Går du in på tuning firma o läser "nm" så tror jag inte du tänker nanometer? För då e personen i fråga som tror det ganska tom i bollen. Vet du nåt om V-tech? Vad vet du om deras mappning och bänkning när du inte ens varit i kontakt med dem? Återkom med fakta när du har en. Mvh Aleks |
carl530 |
Känns alltid lite skummt när en person kommer in på ett forum första gången och börjar med att prata skit om ett företag... Men kul att ännu en Bmw ägare hittat hit och ännu roligare att han har bestämt sig för att trimma den även om det blir hos TC eller Ess! Det är underbara bilar när dom är "förädlade". perravbg Registrerad Igår 21:27 (För 1 dagar sedan) Uppdaterad: 2009-05-31 21:27 (För 1 dagar sedan) Senaste startade diskussion: (inget) Senaste besvarade diskussion: Någon som kör med V-tech eller ESS tuning? Igår 21:37 (För 1 dagar sedan) Startade diskussioner: 0 st Inlägg i diskussioner: 1 st Totalt antal inlägg 1 st (ca 1 inlägg/dag) |
|
Perravbg: V-tech är riktigt duktiga på bmw med diesel motorer även bensin:D. Snacka inte skit om ett företag som du inte vet ett dugg om. |
|
|
perravbg: De flesta med teknisk utbildning vet att nanometer är ett längdmått och har lika lite med våglängd att göra som newtonmeter har med trimning att göra! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.