AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
85.503

Någon som kör med V-tech eller ESS tuning?

Sida 5 av 8
fr
7
frasse74
525xd Touring -08
hej

jag har också funderat på att ta en sväng förbi V-tech men jag har inte klurat ut vilken automatlåda som sitter på min bil..
Nä jag beställde bilen så tog jag den option lådan och när man tittar i bmw-katalogen så står det att det skall vara samma som 535.
Så man måste väl ta och krypa under bilen och kolla vad som står på skylten
om det inte finns någon här som vet vilken låda som sitter där...
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du har samma låda som 325 dA, dvs. max 450 Nm. enligt spec.

Bayer_Aleks
Nu har jag försökt maila till V-tech 3 gånger och dem svarar inte på något. Självklart är ett samtal mycket lättare men jag kommer alltid på det när sent på kvällarna och dessutom jobbar jag långa dagar och sent.
Men vet någon om växellådan på en 320d -09 pallar trycket för ca 500Nm? Såg idag att V-tech tagit fram en ny mapp som ska ge 238hk och 496Nm! Låter perfekt för min del...men ändå ska "mycket-vill-ha-mer" hjärnan ifrågesätta om dem kan klämma ur något mer? Nån med 320d eller en 177hk diesel som har mappat sin med V-tech program?

Två saker som jag tycker e lite konstiga.
1) Kan verkligen en BMW 325d med en 6 cyl diesel inte ha mer magrinal än 40-50Nm enligt er...automatlådan. Det måste ha något mer i marginal av säkerhetsskäl väl? Självklart tål inte en automatlåda lika mkt som en manuell men ändå.

2) Om jag förstått ämnet hyfsat ang växellådor...tål då en manuell växellåda från en 320d mer än automatlådan från en 325d?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tyvärr är den specad för 370 Nm dvs. mindre än 325dA!
Länk

ro
55
rohm
AUDI S4 -10
Finns det någon vänlig själ som kan svara på vad min bil har för låda? Vad den ska klara av för vrid?

Fredrik

carl530
Ett tips., om man vill kontakta v-tech via mail är det bästa att använda formuläret på deras sidan.

pratade med dem om det och det är mycket spam i deras mail.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
rohm:

Din bil har en 6HP26 som tål 600Nm: Länk

Mvh
Bayer_Aleks
Tror faktiskt det är ren bullshit att ha en säkerhetsmarginal på ynka 20 Nm på en växellåda, speciellt en diesellåda också!

Är det någon som har en länk med specifikation på detta där man kan få läsa av själv? För jag litar inte på "jag-har-hört" fakta och som sagt, deffinitivt inte en säkerhetsmarginal på 20 Nm.

Det låter urlöjligt att en bensinare kan tåla så mycket mer vrid än en diesel...köper inte riktigt den där "faktan" då en diesel i regel har bra mycket mer vrid än beninare.
rob_t_j72: stämmer det verkligen att det är 6HP26 på 530Xda-09??? Jag trodde ZF bytte till 6HP28 ett bra tag före 2009. Går jag in på länken står det även GA6HP26Z, vilket på "BMW-språk" innebär ZF 6HP28 vilken tål 700 nm (Z efter koden är den nya ZF vversionen). Om du t ex går in och tittar på min bil (535d) får du fram samma låda och jag har 6HP28 på min.

rohm: fråga på BMW om du är osäkerm, jag är 99% säker på att du har en låda som är specad för 700 nm i din bil.
Bayer_Aleks: kommentaren om nm för den lådan stämmer överens med kommentarer på de tyska sidorna. Sedan är ju frågan om det sitter en uppdaterad låda i 120d 177 hk jämfört med e46? I tillbehörslistan står det GS6-37DZ - THES för e46, 320d. För 120d, 2009 står det GS6-37DZ - TJEF. Kanske har du mer tur på E90 och någon kan svara dig där mer i detalj, såg att du postat fråga där.

Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bayes_Aleks säger: "Tror faktiskt det är ren bullshit att ha en säkerhetsmarginal på ynka 20 Nm på en växellåda, speciellt en diesellåda också!"

Som jag uppfattat det så om man säger att en växellåda klarar 370 Nm så är den lämplig till en bil som har 370Nm.

Man dimensionerar lådan att klara 370Nm och naturligtvis så har man en marginal med i uträkningarna så sätter man en gräns som betyder det att bilar på gränsen eller under den går utan problem.

Så när ingenjörerna på BMW kollar produktkatalogen från ZF eller Getrag (eller vad det nu är) så kan de lite på att ZF/Getrag har gjort korrekta uträkningar och lådorna håller så länge BMW håller sig under deras gränser.

Sen så är utmattningsuträkningar inte särskilt exakta och man tar gärna till lite extra så man inte kommer på fel sida. Om man överstiger vad lådan är specificerad för så kan det fortfarande hålla väldigt länge, men livslängden blir kortare med ökat moment.

Så för att sammanfatta så tycker jag 20 Nm marginal inte är något konstigt för marginaler finns medan inräknade när gränsen sätts.

Mvh Johan
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Enligt ETk har du en GA6HP26Z-Allrad, dvs inte en standardlåda. Om Xi har en modifierad låda kan det förklara varför den gamla fortfarande används!

steaman: om du tittar på 535d står det GA6HP26Z i listan där också. ZF gör ingen låda som heter Z på slutet enligt vad jag läst mig till på andra forum. Z på slutet är en beteckning som BMW lagt till internt och betyder den nya, uppgraderade modellen = ZF 6HP28. Borde vara enkelt att få svar direkt från BMW (ingen på forumet som jobbar där?).
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Bra iakttagelse!

Bayer_Aleks
Grelle: Förstår ditt tänkande och det du skrev, men nää jag köper fortfarande inte den lilla marginalen, speciellt inte på en diesellåda där vrid är något den ska tåla extra mycket.

Vi drar en jämförelse med min gamla Audi A4 1,8Ts quattro där jag hade 190hk och 250 Nm. Bilen fick sedan ett MTM chip från Dahlbäck som gav mig 240hk och 378Nm. Det är alltså 50 hk mer och hela 128Nm mer!! Låter som att min låga skulle rasat på långa vägar. Men bilen chippades redan som nästintill fabriksny 2003 och jag sålde bilen som en andra ägare 2007 och avverkat lite över 8000 mil utan som helst bekymmer. Då kan jag säga att jag inte varit lätt med foten på gasen och bilen fick rulla bl.a genom Tyskland autobahn flertal tillfällen med hastigheter på 250+km/h.
Inte är det så att Audi kontruerar en låda som ska tåla max 270 Nm eller 280Nm. Min skulle i så fall rasat för lääänge sedan. Inga kuggar hade varit kvar med 13 kg vridkraft utöver specat.

Jag har även en kompis som konstruerar växellådorna på Volvo och jag känner till att en marginal på 20 Nm är på tok för lite som säkerhetsmarginal att specificera.
Kanske kan vara så fruktansvärt illa att BMW gillar att leva på gränsen. För ingen bil är lik den andra vid produktion. Du kan ha specat 177 hk men just din bil kan vara 180 hk eller 170hk, samma sak med vridet. Så därför är jag riktigt tveksam till den lilla marginalen på 20 Nm.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag förstår inte hur du resonerar!
Om ZF specar en låda för ett max på x Nm som är det väl helt ok om BMW väljer att para den med en motor så att det endast blir en marginal på 20 Nm.
Av vilken anledning skulle man välja en tyngre och dyrare låda, jag ser ingen?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bayer_Aleks, det känns fortfarande itne som du uppfattade min poäng.

Du skriver: "20Nm är på tok för lite".

Då känns det som du tror att lådan klarar exakt 350Nm annars rasar den. När växellådstillverkaren anger en siffra har de redan lagt till en marginal. Så troligtvis kan en bil med 380Nm hålla en livstid med en låda som är satt till 350Nm.

Mot utmattning så dimensionerar man mot en säkerhetsfaktor, så om lådan utsätts för 350Nm så kanske faktorn blir t.ex. 5,3 och med 380Nm blir den 5,1. Målet vid utvecklingen kan ha varit en säkerhetsfaktor på 5 och egentligen klarar lådan både 380Nm och 350Nm men målet vid utveckling var en låda som minst klarar 350Nm och då blir den kanske specad till det.

I den hållfasthetskurs jag läst berättade min föreläsare att utmattning inte är någon exakt vetenskap utan man får ett värde på en logaritmisk skala och det gör att man ofta lägger på extra marginaler för att vara på säkra sidan.

Mvh Johan
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Allroad:

Det kanske egentligen är en 6HP28?

Realoem är kanske inte så väl uppdaterad...
carl530
BMW kan inte ha en säkerhetsmarginal på 20 nm , det är helt omöjligt.

Tänk såhär.

Om du har en bil som väger 1.5 ton som vid normal körning har 350 nm.

Vid tung last samt om man kör uppför en lång backe skapas en strörre tröghet.
= mer vikt, turbon + motor kommer arbeta mer och skapa mer effekt = mer vridmoment.

Tar man samma exempel men hänger på en husvagn så får man ännu mer vrid.

Hoppas ni hänger med hur jag tänker här.

Rätta mig gärna om jag har fel.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Med ditt resonemang behövs inte trimning, det är bara och baxa in hela släkten i bilen så ökar effekten! Nu förstår jag varför etniska grupper ofta åker omkring med stora släkten.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.