AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
85.499

Någon som kör med V-tech eller ESS tuning?

Sida 4 av 8
Strunta i absoluta värdet på dyno om det nu irriterar. Test före och efter bör alla seriösa tuningfirmor bjuda på. I mitt fall visar det på +68 hk och +161 nm vilket jag är klart nöjd med. Jag hoppas ingen tror att någon sitter och fuskar fram deltaresultat vid dynokörning?

När det gäller RPM på turbon är jag ganska lugn, har sett storleken på den största jag har och det är ingen liten snäcka. Då hade jag nog varit mer bekymrad om jag tog ut +400 hk ur x35i, inga stora snurror på den. När det gäller avgas är det väldimensionerat redan original på x35d (precis som växellåda, bromsar mm). Det håller nog, om inte har jag riktigt roligt fram till det går åt pipan.
carl530
Alla siffor får man ta med en nya salt..

300 per år låter ju spännande om det stämmer.

Du pratar nu om V-tech i sverige.

Kolla in denna sida så förstår du nog att V-tech är ett större bolag.

Länk

Har vi inte hamnat liiite lågt om vi börjar titta på vilken bolagskonstruktion som ligger bakom en firma... Hallå!!!

Undrar om kanske någon på ESS har en betalningsanmärkning, det vore kanske intressant att skriva om på ett forum som detta? Jag är rätt säker på att om någon från Vtech eller Ess kollar denna tråd så garvar de. "Mitt trim är bäst", "nä, det är mitt som är bäst"...
carl530
Jo det är sant.

Nu har det blivit lite låg nivå på detta..

Hur som.

Jag tycker personligen att det är bra att det finns bolag som erbjuder special anpassade lösningar.

Hade inte varit kul om bsr hade varit ensamma på marknaden.

mvh
carl530
Jag ringde hans själv för en timme sedan och kan inte se att han skulle ljuga för mig.

Allroad
Nu tror jag du missförstod mitt inlägg litegrand, bolagsformen var absolut inget viktigt utan det jag påpeka var omsättningen som tyder på att det var ett litet företag.
Sedan erbjuder ess bänkning före och efter chip, om dom tar någon krona extra för det minns jag inte. Själv skickade jag styrenheten till dom så den blev aldrig bänkad
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Bayer_Aleks: Njä du missförstår mig återigen. Jag försvarar ingen. Jag öppnar för frågor och diskution. Jag är verkligen inte ute efter att smutskastas något företag. Jag vill ju själv få fram fler hästar om det går... I mitt fal rör det sig om 280 ESS hästar mot 310 V-Tech hästar. Det är ju det som är lite knepigt i mina öron speciellt när ESS säger att bilen är maxxad då om man ser till tillförlitlighet medans V-Tech säger att dom tar ut 30 kusar och 80NM mer med samma tillförlitlighet.

Jag säger inte att ESS är bäst i världen - men dom har ju onekligen ryktet bakom sig att kunna trimma BMW bilar.
Jag har ju själv varit i kontakt med V-Tech via internet just för att jag själv är intresserad och sugen. Och jag försöker tillsammans med resten av folket i denna tråden komma fram till varför V-Tech plockar så mycket fler hästar än alla andra.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
carl530
ryk , ja kunde inte hålla mig.

Ess omsatte i norge 3.7 mil nok

Hoppas dom inte lade 5 mil från den norska omsättningen.
300 bmw diebilar per år a 910 Eur ?

Länk
Lägger de ner 5M NOK och omsätter 3,7 har de en marginal till kund som är ohemul om de ska nå en vettig pay-back tid. Ingen sansad företagsledare godkänner en sådan investering. Då är det säkert bättre att diversifiera och satsa pengarna på något som förräntar sig bättre, kanske gå in i solariebranschen eller något..
ni
9
nikbok
E92 325d 08
Hej.... Jag ser att diskussionen har tagit en annan väg, men hur som hälst...
Att diskutera vilken firma gör bettre chipning kan vara riktigt svårt, jag kan tänka mig att alla har sina för- och nackdelar. Jag gjorde en Hartge ECU modifiering förra sommaren på min 325dA E92 08. Det kändes ganska bra fram tills att jag upptäckte ett konstigt pysljud som kom från motor.

läs mär om detta här: Länk

Efter att jag tagit bort modifieringen fungerar allt fint... Hartge anses vara en av dem riktigt stora och pålitliga (inte tala om att de är dyrast) men man vet aldrig...

Kontentan är att jag fick aldrig detta löst...
Bayer_Aleks
Nu har det verkligen ballat ur med vilka som är bäst och hur mycket dem omsätter o annat ointressant skit.

Jag ville bara höra vad dem som har ESS upplever i jämförelse med original och samma sak från dem som har V-tech, hur ni upplever skillnad från original. Jag vet att det blir en stor skillnad när man "trimmar" en bil, men jag vill veta om det har varit några problem efter mappningarna osv. Mer är jag inte intresserad av.
Bayer_Aleks
Jag har inte haft några somhelst problem med mina två chipade bmw-dieslar och bra går dom :-)
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Jag har haft Promotech i snart 1,5 år i min 530XD -06 och den har fungerat fantastiskt bra. Har deras senaste version som höjer turbotrycket också. Tar 3 min att installera och ger 290 hk och 610 nm.

Då jag ska byta bil till en bensinare så säljer boxen billigt. Om någon är intresserad så skicka mig ett P.M
Bayer_Aleks
Ryk 330xi: Det var genom ESS du har chippat bilen? Är det lödad chippning eller är det genom OBD uttaget?

Nikeman: Sa inte du att dem har ÅF av ESS i Sverige så man slipper åka upp till Norge?
Ja det var genom ess och dom tog ur styrenheten och kopplade den till en dator. Kanske lika gått lika bra genom odb-uttaget. Det är inte lödit i alla fall.

Enligt deras återförsäljarlista så ska Turbo center vara återförsäljare
Länk
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det stämmer inte, Turbocenter har samarbetat med ESS under en längre tid men inte längre! Nu kör med egen kod.turbocenter kör eget!

ro
55
rohm
AUDI S4 -10
Hej!

Då har man blivit V-tech ägare! Oj vilken skillnad det blev på bilen. Nu blev han klart grym. Prestandan var likvärdig om inte värre med 530 xd mot den tidigare 535an man ägde för nått år sedan. Någon som vet skillanden mellan ekonomi programet och steg2 till X30xd (hk, nm)? Hann tyvärr ej att fråga när jag installerade steg2 i fredags kväll.

Fredrik

An
2
Anders_66
325dA Touring -08
Har nu kört en vecka med steg 1 V-tech rts med min 325dA och är helnöjd. Fick förts något mellantrim med ca 250 HK o 500 NM (jag var otydlig i min beställning) Fick efter en fråga en ny trimfil som helt o hållet motsvarar mina förväntningar. Otroligt härligt drag och vrid. Enligt uppgift 290 HK o 625 NM, vilket det absolut känns som:) Motor o växellåda känns mkt harmoniskt och inga konstiga ljud eller konstiga växlingar. Helt enkel bara en djävla massa kraft. Kan varm rekommendera V-tech RTS
mu
29
murv
F11 530xd
Hmm. måste man ange att man vill ha 290hk/625nm när man hämtar filen?
Lite konstigt iom att den enda effektökningen dom listar är just 290hk/625nm.
Får nog ta och höra med dom jag med iom att jag också har laddad ned std programmet utan att ange några önskemål om att jag vill ha det steget som låg i inboxen nör jag gick till kassan..

Anders_66: har du automat? I så fall, har inte din bil en 6HP21 (precís som 335iA)? I så fall specas den av ZF till max 480 nm. 625 nm är nog i långa loppet en bit över gränsen, + 145 nm. Fördelen med Vtech är att du kan svänga förbi dem, sätta den på dynon och be dem prova fram så du hamnar rätt (och kanske ligger du inte uppe kring 625 nm idag heller, vem vet utan test). Mer än 20% över specifikation skulle jag definitivt inte lägga mig på.

Här är lite info om lådorna från ZF

Länk

An
2
Anders_66
325dA Touring -08
Allroad: Jo en automat. Har varit medveten om detta och velat lite. Fattade till sist beslut om att så länge som jag inte buskör utan nyttjar vridet varsamt så hoppas jag att det inte påverkar livslängden. Kommer nog att köra på mellan varianten för det mesta (250 HK, 500 NM) vilket även det ger ett trevlig drag och en mkt märkbart låg förbrukning jmf med orginal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.