|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
Det är inte konstigt med 830 nm, mer dumdristigt. Tvivla inte så mycket på dynon, däremot är säkerhetsmarginalen troligen närmast obefintlig i långa loppet... Jag har varit i kontakt med dieselspeed i Tyskland. De är "kända" för att vara snabbast med dieselbil i GT-klassen på Ringen, en e46 med 535d motor. Den har i stort sett samma tider som GT3 (kör dock på slicks). Det är gamla versionen, 272 hk som de kör med. Lilla turbon borttagen och enbart stora kvar. Motorns inanmäte är original. Originalturbon, den stora sitter kvar + ommappad ECU. Modifieringar på hårdvaran inbegriper större intercooler, större oljevolym + skvalpplåtar samt annat avgas. När jag träffade Günter becker sommaren 2008 tog de ut ca 370 hk/750 nm. De kör 24 timmars med bilen och har inte ens haft ett turboras. De jobbade på en ny variant baserad på e92 och aluminiumblocket som skulle ge ännu mer. Det jag menar är att det är ganska goda marginaler så länge man inte kör fullgas på A-bahn hela dagarna. Värmeutveckling är nog det man bör passa sig för med partikelfilter och den här effekten. Med lite flyt kommer jag testa bilen mer ingående om ett par veckor, kanske även på annan dyno. Vi får se vad det ger. Men som sagt, delta mot original är för mig mer intressant än exakta resultatet. i övrigt måste man även ta med att min bil fått en egen mappning gjord. Ska du ha en standard RTS fil skickad till dig på distans får du nog knappast ut samma effekt. De bolag som du talar om (Hartge, AC/S) har standardprodukter som ska passa alla bilar. Det ska vara garanti att ingen bil hamnar i limp etc. och fungera i alla klimat. En bil som mappas separat ska då prestera mer. Att Ess inte plockar ut mer vrid förvånar dock. Vill du ha något att jämföra med, titta på DMS och Evolve. DMS är troligen störst och plockar ut ungefär samma nm som vtech gör på min bil och ligger kring 350 hk. De har också hastighetsrekordet med 280 km/t på Nardo. De har enligt Mike Cooper gjort över 400 av dessa motorer och från forumen jag tittat på ser jag mycket lite snack om problem och inget alls om rasade lådor eller turbo. |
|
|
Ni som åker 535d: En HELT annan fråga: Hur långt går era hastighetsmätare? 280km/h eller 260km/h ? ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
| 260 | |
|
Allroad: Har du/ni/dom mätt något på din avgastemp? Upplever du om du har varit ute o gasat lite att du får väldigt varma avgaser? Jag har ju öppnat mitt o köra raka rör från Ferrita på min bil... Vore man lite full i fan så skulle man ta död på DPFen också. Hört talas om någon som rensat DPFen på en 3.0d? ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Kollade på Länk översta bilden och den gick bara till 260... Så de va därför jag undrade. Min 325d går till 280km/h så det var mest därför jag reagerade. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
Bayer_Aleks |
Hur mycket kan man skrämma upp min 320d (skäms efter alla 325d-335d och 535d som ni har) innan man behöver byta tex avgassystemet på bilen pga värmeutvecklingen? |
|
Bayer_Aleks: Ja V-Tech skriver ju på sin hemsida: 238 hästar och 493NM..... ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
NikeMan: Angående att mätaren går till 260; du ser min på länken nedan. Är med vinterhjul så det är därför 2:an drar så mycket bättre än 1:an = får lite mer fäste då. Mätaren stannar precis före bränslemätaren (går längre ner än den mätaren som är på din länk...) när strypningen är borta och man kör fullt, dvs mätaren stannar men farten fortsätter öka... Länk |
|
|
okok! Gött klipp i den där ser jag :) Börjar bli dags att köpa en x35d istället :P ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
Bayer_Aleks |
Herrejävlar vilket DRAG!!! Såg gött ut vid 180 och sen stack pilen ner till 200 som om den accelererade från stillastående :) |
Bayer_Aleks |
Nikeman: Är det siffrorna du läser utifrån dynotestet på 120d? Borde va samma till 320d också eller? |
| Enligt Jonatan på Vtech så svarar x20d/177 hk riktigt bra på ommappning. Det var tydligen lite svårare med 123d men det ger väl sig kanske längre fram när de får lite mer uttestat. | |
|
Tja, be dem att komma ner till M5board så får vi väl testa bilarna! Då kommer både Jb3 och Procede V3 stage 3 bilar. Det kommer en bil som är Noell (ECU) Trimmad 335i på 400hp från Norge. (Självklart har han lite mera i fickan än enbart ECU trim.) Skicka mig PM för info. Det är enbart inbjudna bilar som får komma! Fick höra att schemat kan bli lite annorlunda så skicka intresse så fort som möjligt! |
|
|
Allroad >> Har du mätt några riktiga tider på din bil? Hade varit intressant se vilka "ärliga tider" den presterar. Hur mycket diffar din mätare vid 200? V-tech verkar ju av någon anledning kunna få ut dramatiskt högre effekt än de flesta andra tuners (inte bara på Bmw-bilar). Hade varit roligt se om de också är klart snabbare irl... T5 -05 |
|
carl530 |
Kanske värt att tänka på att det är skillnad på V-tech "steg1" - normala chip samt deras lite mer värre. Dock gör mycket special till kunder , de flesta med höga krav. Att andra företag inte erbjuder detta är nog för att man tjänar mest på att göra ett enkelt steg 1 och sedan sälja det till massorna.. Jag tycker att det är bra att det finns företag som anstränger sig lite mer.. Hade inte varit så kul om alla varit tvungna att vända sig till BSR.. |
|
köpte en RTS i dag. Blev i princip ingen skillnad alls.(hade railtrycks box tidigare) gjorde kanske -0.5sec mellan 90 och 120 |
|
Bayer_Aleks |
Hoppsan_84: Hehehe kan du verkligen känna av en halv sekund bara sådär? Och dessutom bedömma skillnad på box mot mapp utan några slags mätinstrument? Jag e imponerad :) Men ringde du inte och ställde lite krav på vad för slags mapp du ville ha till bilen (en lite värre) eller tog du det färdiga som redan finns? |
| mätte med vag com. inte laser exakt men tillräckligt för att märka om det ger något eller inte. Valde extreme mappen när jag beställde mappen. ska kolla så katten inte är igensatt å se om det är det som gör det. | |
|
SotaM: är faktiskt bokad till ett M5board event om ett par veckor, det som Heartware skriver om ovan i tråden. Om allt går enligt plan ska jag vara med där och de ska ha utrustning för att kolla tider exakt och kanske en portabel dyno av annat fabrikat än Vtech. Visst, har ingen större förhoppning att klå bilarna som kommer dit men vill bara visa att även en knattrande Taxi kan rulla på hyfsat bra. Jag har mätt felvisning mha GPS och det är 5 km/t vid 200. Videon visar dock när jag kör med vinterhjul och som du ser på 1:an händer inte mycket, spinner rejält... Har 275:or på sommardäcken så det borde bli skillnad. Om snabbare start kompenserar för felvisningen (?) borde 0 - 200 gå på ca 17s. Men som sagt, med lite flyt vet vi mer i maj. Som Carl530 skriver, Vtech gör gärna specialmappning vilket är det som skett på min bil. Visst minskar marginalen men alla vill inte ha KCR-nivå på trimmet utan vill plocka ut lite mer. Då tycker jag det är suveränt att det finns firmor som man betalar normala RTS-priset till och sedan ställer upp och mappar en halv dag. Jag köper hellre av entusiaster som Vtech än affärsmän som BSR. Jag har köpt av dem tidigare, med extra tillköpt "garanti" och allt. Fungerade jättebra till dess att jag hade behov av att använda "garantin"... |
|
|
Har ni som är bokad till M5board fått inbjudan via mail? Annars kontakta mig. Det har blivit en liten ändring! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.