AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
85.495

Någon som kör med V-tech eller ESS tuning?

Sida 1 av 8
Bayer_Aleks
I väntan på leverans av min nya bil har jag börjat förbereda mig inför att öka på effekten lite och då står det mellan ESS tuning eller V-tech. Men jag har hört så bra om V-tech att jag vill fråga om någon här använder sig utav deras programvara och hur nöjda e ni?
Har dem på V-tech kunnat hitta på några roligare siffror än det dem anger på sin hemsida?
Samma fråga om ESS tuning. Får man en RTS dosa så man kan återställa och ladda ner nya programvaror till sin bil?
v-tech gör program efter vad du vill. ring och prata med dom så får du exakt siffror.
Bayer_Aleks
Precis vad mina ögon ville läsa :) Så det är fullt möjligt att ringa dem och göra ett "eget" program med effekt? Har du själv gjort det? Vad har du fått ut för effekt och hur mycket extra brukar dem ta för att få göra det "egna" programmet?
har inte gjort det änn. måste övertala min andra hälft.
Snackade med jonatan på v-tech i går. som jag fattade så ingick det två mappar och man kunde välja själv hur extrema dom skulle vara.

Dock så sa han att avgasröret är det som stryper först. spec på bilar med pf.
530d med 231hk org tar dom ur 310 hk ur.

det som känns lockande är att man kan byta mapp så man slipper köra på full effekt hela tiden.
Bayer_Aleks
Så du och jag sitter i samma sits med våra andra hälft :)

De va just det att man kan byta mapp som lockade mitt intresse för V-tech. Nu har du en 3 liters diesel sexa att skrämma upp medans jag bara en 320d på 177 hk. Hade varit nöjd om jag hade kunnat plocka ut en 230-240 hk och närmare 480-520 Nm. Sen väntar man barn också och då får man kanske dämpa sig lite med effekt fisket, annars hade jag ballat ur och gjort som "Ghost Rider" som en kille i Gbg kallar sig för med sin 120d där han har 270 hk och 710 Nm.

Hade du själv några speciella önskemål när du ringde o pratade med dem?
Ghostrider fick sin bil trmmad av Vtech.
Bayer_Aleks
More: Jo jag vet, de e just därför jag nämner honom eftersom han "trimmat" bilen hos V-tech ;)
Tror ni deras trim är lika bra för bensinare. (335i)
Bayer_Aleks
Är det bra kritik som dem får på diesel trimmen så har jag väldigt svårt att tro att han inte skulle göra en bra mapp till din 335i.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Hej
jag har Vtechmodifierad programvara och jag är nöjd :-).
Vad jag känner till så gör ESS bra programvara också, men endast flashning, d.v.s. de har inte RTS-enheten så att du kan återställa till orginal eller att ha två olika typer av modifieringar + orginal.
Sevak: det finns siffor tidigare i tråden om vad Vtech fått ur en 135i.

/Janne

Janne E61 535D 2008 Sportautomat.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Det är en sak jag inte förstår riktigt så ni som köpt V-Techs grejor får gärna fylla i:

Vad finns det för fördelar med att ha två olika "trimmappar"? En trim och en orginal det kan jag gå med på... Men två olika trimmappar? Menar ni att ni ska ha den ena så jävla extrem så bilen knappt går att köra på - medans den andra ska vara "skonsam"? Jag fattar inte hur ni tänker? Jag vill hellre ha en så stark bil som möjligt - JÄMT. STår ajg vid ett rödljus eller åker på motorvägen och behöver dom där sista 40 hästarna vid ett rejs mot en slö M3 - så vill jag inte veva ner rutan o säga "vänta jag ska bara mappa om bilen så jag får 40 hästar till".... Liksom HAHA - nee det kan väl knappast vara någon fördel?

Och varför snackar folk om GR's 270 hästars mapp? Den är ju precis om sjag skrev ovan okörbar. Mig veterligen så har han aldrig använt mappen på vanlig väg förutom samma dag som dom hade gjort mappen.
Siffror är ju lätt att skryta med om man inte har dom i bilen...

Sen så efterlyser jag FORTFARANDE en 310hästars 530d/330d som åker med mappen JÄMT och dessutom gjort med dynotest hos V-Tech och fått på papper sina 310 hästar. Sedan vill jag se en annan dynotest hos VM Performance eller annan firma som man VET har pålitliga rullar. Nu säger jag inte att V-Techs inte stämmer - men det måste väl vara fler än jag som undrar?

Jag har själv varit i kontakt med Jonis (Jonathan?) om att köpa en RTS box till min 325d som idag är ESS trimmad till ca 280-290 kusar. Har inte bestämt hur jag ska göra än... För om man verkligen får ut 20-30 hästar till så det nog precis vad min bil behöver :D Om det håller. Och det är det viktigaste för mig och min bil.... 110% funktionalitet!!!!

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
qdtjant: Finns många företag som kan ta ur extra hk. Endel företag ändrar bara 1-5 parametrar medans andra kanske ändrar 20 parametrar och använder en mer avancerad mjukvara. Vet ej men känns som RICA är ett säkrare kort.
Bayer_Aleks
Nikeman: Du kanske har missuppfattat syftet med 2 olika mapp från V-tech? Skulle inte tro att den ena mappen är över-extrem och tänkt att vara skadlig mot bilen om dem säljer mappen i form av RTS-box. Du vet själv hur mycket effekt en diesel klarar av innan du ska behöva modifiera bilen.

Att man får två olika mappar e väl en bra valmöjlighet att kunna välja mellan två oliika trimprogram och sedan köra efter den som tilltalar personen i smak. Vet man med sig att man vill ha den extrema mappningen o rejsa mot folk så ska man väl kanske också ha det programmet i bilen, annars e de ingen mening. Vill man bara ha en mapp med uppskruvad effekt men som inte är överdriven, då väljer man nog den "lugnare" mappen. Tycker jag e kanon! :)

Sen så brukar man ju ringa upp dem och ange vad man har för krav på egenskaper och effekt innan man får hem sitt tuning-kit med sin valda programvara.

Jag är övertygad om V-tech o kommer köra på deras grejer eftersom dem har ÅF här i Gbg och många flera andra städer, dessutom har jag valmöjligheten att återställa bilen när jag vill.
ESS låter riktigt bra, men att åka upp till Norge, få bilen fixad där och vid ev. återställning åter åka upp dit så e mitt val enkelt. Dessutom e V-tech 1-2 tusen billigare och ligger lokalt vid ev problem.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Bayer_Aleks: Men varför ska man ha två olika mappar? Tror du seriöst att man "växlar" mellan olika mappar? man kan väl alltid ha den starkaste mappen i bilen - man behöver ju inte använda alla sina kusar om man inte vill - men det brukar jag reglera med GASPEDALEN och inte genom att byta mapp?

Jodå jag vet hur mycket man kan modda en diesel innan man behöver bygga om i maskineriet. Men frågan är: Varför är det bara V-Tech som får fram dessa fantasisiffror? Varken ESS Tuning, AC/S, Hamann eller någon annan BMW tuner har dessa siffror att skryta med.

Men OBS: Jag säger bara att jag fortfarande är skeptisk till V-Tech. Inte att jag är negativ! jag har själv inte testat deras RTS än men är riktigt sugen på att göra det för att få testa mot min ESS programvara.

ps: ESS Tuning har även sammarbetspartners i Sverige som man kan trimma och även återställa sin programvara hos.
NikeMan, jag har ju ingen 530d men dock en 535d och du ser till vänster vad mappen ger enligt dyno hos Vtech. 376 hk är omräknat till vev med beräknad förlust. Hur man ska redovisa kan alltid debatteras men på bakhjulen lämnade den ca 330 hk. Vi körde en omgång med originalmapp så delta är dokumenterat; ca 70 hk och 145 nm. Att den verkligen ger den effekten är nog troligt. Har bl a klarat av att köra ifrån en E39 M5 samt en 993C2 och den sista blev rejält avhängd. Har gjort som flera andra; filmat 0 - 200 km/h och tagit tid på det efteråt och låg kring 17s med spinannde vinterhjul så återigen, effekten finns nog där. Har även mätt toppfart med GPS på A-bahn och nådde 274 km/h.

Din fråga om varför ingen annan får fram "fantasisiffror". Vet inte hur du definierar fantasi men jag kan skicka över utskrift på min dynokörning till dig så kanske det känns mer verkligt? Sedan kan man säkert ta ut mycket mer men då ökar sannolikheten att det inte håller så länge. Allt är en avvägning/risktagning och upp till var och en.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Allroad: Hur mycket länge har du kört med 7 35nm? Har du haft något problem med automatlådan, din låda är ju specad för maximalt vridmoment på 700nm?
Enligt vissa så ska lådan klara mycket mer än den maxeffekt ZF specificerar.

steaman, om ett bolag som ZF specar en låda till 700 nm och jag har 735 måste jag säga att jag känner mig rätt säker. Värsta mappen jag haft (och har kvar på RTS:en...) gav 830 nm, har kört en del med den utan problem men kör nu och framöver med max 735 nm. Det räcker gott!

Jag har haft Vtech tuning på motorn sedan slutet februari i år. Har bl a kört 200 mil i Tyskland under den tiden. Inga problem än så länge.
Har kollat dynoutskriften i detalj: delta original och tuning är 68 hk och 161 nm
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tack för info! Det låter som ZF har betryggande marginal på dimensioneringen av lådorna.

Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Allroad: Tack för ditt email.
Nog har jag väl sett dyno-tester från V-Tech förut... Men jag undrar fortfarande:

ESS-Tuning: 335hk 630NM
Hartge: 328hk 675NM
AC/S: 310hk 650NM

V-Tech: 376hk 735NM

ESS, AC/S och Hartge ligger på liknande siffror och det skiljer några hästar upp o ner... Sen kommer V-Tech som öser ur 66 (!!!) hästar mer än välkända AC/S och hela 85 NM. Någon mer än jag måste väl tvivla på V-techs säkerhetsmarginaler eller dyno???

Läste ju även att Allroad har en mapp som ger 830NM och det innebär alltså 180 NM mer än AC/S... Det låter väl väääldigt konstigt? Eller?

Ptja jag vet inte. Men som jag skrivit så blir man ju jävligt sugen på att testa deras programvara........

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Bayer_Aleks
Gör det så får du känna på om det stämmer eller inte :) Siffror som siffror, de e annat i verkligheten och man får inget bättre svar än att själv testa det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.