AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.392

Eget skydd till tröskellådskanten z3?

z3
40
z3-spekulant
Z3 roadster 2.8 -98
Hejsan!

Som tidigare diskuterats så är ju kanterna på tröskellådorna, där innerskärmen möter tröskellådan, väldigt utsatta på z3:an. Dessutom så ligger innerskärmen innanför denna kant, och efter att ha snokat lite på stan så har jag sett att det är mer än jag som åker omkring med 4 mobila små sandlådor. (Det brukar vara några millimeters mellanrum där skiten fastnar.) Har sett länkar till stänkskydd men de var i ärlighetens namn inte så snygga.

Borde väl dock vara lätt att göra några enkla små skydd själv i plast/gummi som "bara " täcker kanten och lite till, och som fästes på något sätt på innerskärmen? (Tillräckligt tjock för några plåtskruvar?) Då hindrar man också grus att komma in i mellanrummet ovan. Är bara nyfiken på om någon gjort något liknande.

Nåväl, då rosten fått fäste i en av mina tröskellådskanter så blir det nog till att ta bort den och fixa. Har det skett några revolutionerande framsteg i tröskellådsborttagning på sistone så rapportera gärna. Läste på jayman's blogg att han hissade upp och tog bort hjulen först. Skall detta behövas?
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Jag har tänkt att göra något liknande med tunn svart gummimatta och svarta småskruvar/brickor.. popnitar kan nog också funka.
Så diskret och osynligt som möjligt.

Jag är som du trött på att rensa grus jämt och med tiden är det ju oundvikligt att rost börjar krypa pga skräpet.
Lo
67
Lovemachine
BMW Z3 2.8 Coupe -99
Haj.
Hade samma problem på min. Plockade av trösklarna. Slipade dom plåtrena, Ets-prima dom + 3 varv grundfärg, la body på undersidan som orginal, bas och 2 varv extra hård klarlack.

Sen la ja ett lager på insidan i fram och bakkant med 3M:s karosserilim (stenhårt), för att på så sett få ett extra lager att skydda under den skiten som lägger sig i "kanten"

Och utvändigt satte jag en genomskinlig tjock, mjuk tape på skärmkanten, för att skydda mot stenskott. Sån tape som sitter på nybilar när dom levereras.

E no fan de sista som rostar på den bilen.

Bättre en tia i näven än en tjuga i foten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.