|
|
|
|---|---|
|
Veckans habegär infann sig i det fina vårvädret då en Audi RS6 -förmodar jag, kom rullandes utanför lägenheten. Den hade den gamla grillen vilket jag antar innebär en årsmodell tidigt 2000-tal? Jag hörde redan på avstånd att nämnda Audi inte hade den där annars tråkiga 1.8 liters turbon utan nånting helt annat under huven. Ett gurglande lejon rullade förbi och nerför backen. Kvar stod jag vid vägkanten grubblandes. Vad hade den för spis? Äger jag rätt bilmärke? Bimmern: Länk | |
|
Den har ett klart kaxigt avgasljud. Var förra året nere i tvätthall som är inhyst i ett parkeringsgarage (=allt ljud förstärks av betongmiljön...) och hamnade med min M5 i båset bredvid en RS6:a. När han var klar med sin tvätt och backade ut från sitt bås kan jag jag inte säga annat än det var mäktigt att lyssna på och en M5 med standardavgas hade inte mycket att sätta emot... ___ //Ulf |
|
|
Audi RS6 av förra modellen fanns från årsmodell -03 to -05. 4,2 V8 med dubbelturbo, 450 hk och 560 nm. Fanns även en limiterad plus-variant med 480 hk. Grym bil men kopiöst dyr att underhålla, t.ex. ca. 30000:- för byte av skivor och belägg runtom, kamremsbyte var 6000:e mil för ca. 15000:-. Bränsleförbrukningen skall man inte ens tänka på... =I Stod i begrepp att köpa en för drygt 2 år sedan, men avstod pga ägandekostnaderna och köpte en Porsche 996 istället. =) MVH Christofer |
|
|
Crille82: Precis vad jag har hört från RS6 ägare. Svindyra att hålla i bra skick. Dock ett fint autobahn lok, om du har ett tankkort utan ditt namn på. ;-) |
|
Pajazzo |
Audin är definitivt en grym bil äver om jag inte är så förtjust i utseendet. Den ser lite överlastad ut vilket även en del senare BMW gör. I förmiddags stod det en svart RS6 hemma hos kilroys föräldrar och även jämfört med kilroys monsterfemma så lät Audin imponerande. //P |
|
Coldhex,det blir som du förstår mycket övertid om du ska byta till en RS6. Du har vel inte redan tröttnat på 530:n? |
|
|
Har inte tröttnat på 530:n, men Audin framkallade ändå ett väldigt ha-begär. Frågan är om inte Audi ligger steget före BMW idag? |
|
|
Det beror vel inom vilket område man jämför. Nya A4 är ju nyare än E90,A6 och E60 är vel rätt så jämförbara,båda kommer vel att ersättas inom ett drygt år. Sen är ju 7:an nyare än A8. Audi och MB håller vel på att kämpa sig ifatt BMW.s försprång inom miljö,dom är vel inte riktigt där än.Men inom nåt år så är det nog dött lopp. |
|
| RS6 är grym och är rättså chipvänlig. Inte ovanligt med RS6'or av gamla karossen som har en bra bit över 500hk. De är riktigt, riktigt snabba. Nästan lika snabba som de har tråkig inredning :) | |
|
Har en vän som har en RS6, så som Crille beskriver, och den är verkligen kanonfin att köra och ljudet är grymt. Kompisen har en kombi förresten, tycker den är snyggare än sedanen. Han hade sin inne för kamremsbyte och lite annat nyss. Han ville inte prata om den räkningen så det var nog svindyrt. Så om man hittar en bra och billigt och dessutom har en massa överblivna pengar på banken är den säkert ett bra kort och stort nöje. Det riktigt häftiga med RS6 och M5 och liknande är ju att de är väldigt lika sina tamare syskon men kan bita ifrån desto jävligare. Och det är inte så många som kan se skillnaden direkt.... Var själv inne på att skaffa mig en sån när jag precis kört kompisens bil och blivit överförtjust men det föll på att jag inte har en massa överblivna pengar på mitt konto. Tyvärr Niklas Fransosen |
|
kilroy |
"Var själv inne på att skaffa mig en sån när jag precis kört kompisens bil och blivit överförtjust men det föll på att jag inte har en massa överblivna pengar på mitt konto. Tyvärr" Börja spela på V75, Fransosen. Kan du avstå 3500-4000 riksdaler i veckan så kan jag hjälpa dig att minst tredubbla ditt kapital inom 2 månader. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Jag har kört den nya versionen av S6 (2008) flera gånger då en kollega till mig har en i tjänsten. Den går nåt fruktansvärt bra och V10:an är en fröjd. Hur den nya RS6 är vågar man ju knappt fundera på, 580hp lär väl göra de flesta helt knäsvaga. En S6 fd.tjänstevagn från -07 borde man väl få loss för 420-450´ och då har man ju pengar över till en M3 E9x ist. för en RS6 som går loss på över miljonen.. München |
|
|
Kilroy: Menar du allvar med ditt påstående beträffande bettleri? |
|
|
Det verkar som om kilroy har kommit på ett bra system?? Länk Mvh |
|
|
Tack för erbjudandet Kilroy, Men att AVSTÅ 3-4 papp i VECKAN, nej du det kan jag inte!!! Hästar litar jag fan inte på. Dom bits och bråkar bara.... Niklas Fransosen |
|
kilroy |
bunf* Vad menar du med bettleri? Bettleri betyder tiggeri...vem är det som tigger...? Fransosen* Du gör ditt livs misstag...:) rob* Njae, inte egentligen. Jag har tippat på V75 sedan 1999 och sedan 2004 i lite större skala. ATG har betalat familjens bilar sedan 2003 + familjens bostadsrätt som vi köpte 2005. Dessutom är det skattefria pengar...:) RS6an på mina föräldrars garageuppfart var inne för olje- och bromsservice (min far brukar göra lite servicejobb emellanåt). Svart med cremefärgat skinn. Dock är dom dyra att serva om man inte gör det själv. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Mtm`s nya kit till Rs6. Länk Respekt! 730Hk och vridet Begränsat till nästan 800 nm. Tydligen har Dahlbäck sagt att det skulle kunna gå att ta ut ca 1000hk under förutsättning att drivlinan håller. Fantastiskt att Audi är väldigt driftsäkra trots att man kan plocka ut mycket effekt. |
|
|
Inget mot Porsche 996 Turbo, tro mig!!!!! Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Haha.Nej jag vet. 993 Clubsport är drömbilen. Har haft en 930Turbo -85 för en massa år sen. 4vxl låda är coolt hehe. Blir en 993 när ungarna är lite större och man har lite mer tid. Längtar tillbaka till Ringen!! |
|
|
Åkte med Herr Gaspedal på forumet i hans 996 Turbo i fredags. Det är helt sanslöst vilket väggrepp det är. Bilens känns som klistrad i kurvorna med 4-hjulsdriften. Jag har hela tiden haft E55 AMG som måttstock men jag har fått ändra uppfattning. Inte för att dessa bilar går att jämföra på något sätt, men familjebilarna hängs av så fort vägen börjar svänga. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.