|
|
|
|---|---|
|
Som den bilnörd man är så börjar man ju redan nu att fundera på nästa bil. Kör idag 1-serie (118d) och är nöjd med det, men jag skulle vilja ha en 3-serie med sexa som nästa bil. Av de motorer som finns idag så skulle jag nog välja 325d. Därför är jag intresserad av att höra hur den är att köra? Tittar man på siffrorna för 325d så verkar den ha gott om kraft genom hela registret. Är det så i verkligheten? Går det t.ex att segdra från 1000 varv på 5:an eller 4:an utan problem? Går det att köra om komfortabelt på 6:an? Hur är det med växlingsindikatorn? I 118d så vill den att man växlar ned till 4:an så fort man hamnar under 1400 varv på 5:an. Är det annorlunda i 325d? Jag inser att det enklaste sättet att få svar på mina frågor är att provköra, men jag har inte så mycket tid över till såna aktiviteter just nu. Dessutom planerarar jag inte att byta bil än på ett tag utan går mest och drömmer :-). | |
|
Hej, Jag har förmånen att köra en 325d touring -09 med ca 400 mil på mätaren och intrycken so far är mycket positiva. Min förra bil var en 325i touring -07 och den körde jag ca 5000 mil i. 325d:n har bra kraft i hela registret, som du skriver - men mycket vill ha mer och jag funderar på att låta ESS trimma upp den i 260 hk, kostar 10-11000 kr. Jag kan tycka att turbon laggar lite ibland, speciellt sedan jag är van vid bensinsexans direkta gasrespons. Ja, det går att segdra från 1000 varv om man vill, men det börjar trycka på vid 1500 varv. Visst går det att köra om på 6:an - men allt handlar väl om vad som är "komfortabelt" - det går förstås bättre om man accar på 4:an från 110 km/h. Växlingsindikatorn är ganska diskret, jag tittar inte mycket på den - eller, jag ska säga, jag låter sällan den bestämma vilken växel jag lägger i. Men ofta går det att köra ner till 1100 varv innan det är dags att lägga i en lägre växel. En annan stor skillnad mot de fyrcylindriga dieslarna är gångkulturen, 6:an går mycket mjukare, vibrerar mindre och låter mycket mycket trevligare. Jag skulle rekommendera att du funderar på automatlåda - jag har manuell låda i min och det fungerar fint, men jag har provkört en med automat och blev rejält imponerad över hur snabbt och mjukt den växlar. Den passar väldigt bra med dieselsexan, som har stor svängmassa. Sammanfattningsvis - jag kan rekommendera 325d skarpt, speciellt om du redan är såld på att köra diesel. /ElakaKatten If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep. |
|
|
Underbar att köra med bra kraft från 1200 rpm. Jag har precis beställt min tredje 325d. (Insåg att sedan blir för liten så nu blir det en touring igen.) Hör av er om ni är intr av att köpa en 325d 2009 med 1700 mil. /R |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.