|
|
|
|---|---|
|
Kommer inom framtid öka avståndet till jobbet. Kommer att få ca 2,5mil enkel resa. Lönar det sig att köpa en 320d eller blir en 318 (2,0) billigare ändå? Kommer köra ca 2000mil om året. | |
|
Tror inte du tjänar något ö.h.t på att välja diesel framför bensin om det är E46 320d vs 318i som gäller under 2000mil. Hade det varit 320d vs 320i E46 (6-cyl) hade det varit enklare att räkna hem kalkylen. Räkna med en differens på 2dL/mil till dieselns fördel, vilket ger 400L bränslebesparing per år = ca 4400kr/år vid identiskt bensin/dieselpris på 11kr. Problemet är att årskatten på 320d utan partikelfilter (kom först 2005) ligger på 5-6kkr som kan jämföras med 1600-1700kr för 318i. Därmed är vinsten med diesel i stort sett utraderad. Dessutom får du jämföra försäkringspremierna, har du tur är dieseln billigare för dig men i vissa fall kan det skilja tusenlappar åt fel håll för dieseln. Det är ingen exakt vetenskap ovan men kanske kan ge en fingervisning. Som jag ser det är det istället ett val om två skilda motorkaraktärer det är frågan om, kraftigt bottenvrid eller fin gångkultur och höga varvtal. Jag hade valt 318 2.0 i ditt fall, finns mängder av bilar på marknaden med Lifestyle+comfortpaket som har precis vad man behöver. |
|
| Innan jag köpte min 318 gjorde jag en liten excel-snurra för att räkna på break-even mellan just de 2 modellerna du nämner. Räknat på skatt och driftskostnad skulle jag behöva köra cirka 2400 mil om året innan dieseln började löna sig. Bränslepriserna då låg på ungefär samma nivåer som nu, så mitt resultat bör vara hyfsat adekvat fortfarande. | |
|
Som jag trott då med andra ord. En 318 lockar mer måste jag nog ändå säga! _____________________________________________ Det är aldrig för sent att ge upp! |
|
| Dagen dieselpris är betydligt lägre än bensin. Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.