AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.549

Demontera baksäte E38

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Har sökt efter en bra beskrivning på hur man demonterar ett baksäte men hittar ej :(

Ska byta fjädrar och skulle gärna få en beskrivning :)

Jag har elstyrtbaksäte, elrollo. Hur demonterar jag detta?
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Här är en länk som borde passa: Länk

/Stefan
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Innerskärmen behöver du inte ha loss när du byter fjädrar.

Sittdynan till baksätet tar du bort genom att dra upp den i framkant,
ryggstöden tar du bort genom att först ta bort nackstöden som bara är att knycka uppåt sen sen sitter det 2 skruvar och två muttrar längst ner vid ryggstöden.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Tackar :)

Men är det samma sak med elstyrda säten? sitter inte de på någon form av ställning/räls eller något?

Kan man även slita de elstyrda nackstöden rätt upp?

Man kanske bör byta stötdämparlagringar bak samtidigt?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Sittdynan var bara att lyfta rätt upp även fast jag har elstyrt säte :) :)

Men hur är det med de elstyrda nackstöden? Är det samma som på vanliga nackstöd bara att ta i ordentligt och trycka uppåt??
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Förresten hur är det med den delen av ryggstödet som är närmast dörren? Alltså den lilla tunna biten som en är justerbar??
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Nackstöden skall bara vara att dra rakt upp fast dom är elstyrda.

Några stötdämparlagringar bak finns inte.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Men nackstöden måste ju låsas på något sätt så de går upp och ner, måste väl finnas någon sprint, spärr eller något? Känns konstigt att bara slita dem rätt upp.

Finns inte stötdämparlagringar? Hittade ju på mekonomen men dock inte för bilar med edc/nivåreglering..
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Nej det finns inga lager bak, förstår inte vad det skulle vara för mening med dem bak ?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Har inte de flesta bilar de? Har tidigare bytt de på bla Volvo..
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Självklart finns det fjäderbenslagring även bak, se del nr 8 här: Länk

Köp alla delar till fjäderbenet när du ändå håller på, det är så liten kostnad i förhållande till hela jobbet. "Tallriken" och brickor m.m. kan vara riktigt rostiga, och gummit i lagringen sprucket och dåligt.

När du har eljusterbart baksäte måste man lossa plastsrpintarna som är instuckna från sidorna i respektive rygg. Ta först bort första-hjälpen lådan.

Nackstöden är bara att slita rakt upp, "tapparna" är kulformade längst ner och är bara nertryckta och klämda i sina hållare. De behöver ju inte sitta särskilt hårt fast.

När du har rensat det mesta så ser du att det stitter bultar längst ner som håller ryggstöden nedtill, sen är det bara dra dem rakt upp så kommer dom loss. Var försiktig med kablar och slangar, tror man kommer åt och lossa allt sådant före, eventuellt behöver man lyfta lite lätt på ryggarna för att komma åt.

Sidokuddarna eller vad man ska kalla dem för är ju fasta, sitter också nerstuckna i hållare och sedan låsta med mutter längst ner.
Tror det är bäst att ta bort dem före ryggstöden.

---
Min bil: Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Bra beskrivning där Johan_S. Jag ska själv rota runt lite med mitt baksäte (kanske om jag nu ska/måste byta EDC-dämparna....) då jag ska sätta dit nya täcklister (de där svarta "plastgångjärnen" uppe bakom ryggstödet, som täcker glipan och viker ihop sig när man kör ryggstödet bakåt) då de gamla är lite krökta efter tidens tand. De nya kostade bara ca 250-300 kr styck.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Hmm.. trodde d.fagersten menade riktiga lager som nr 9 på denna länk: Länk
Ber om ursäkt att jag sa fel :)
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag kommer inte ihåg exakt allt med baksätet, det kanske var någon skruv till som man måste lossa, men ungefär så som jag beskrev är jobbet.
Sen skruvar man ju bort hatthyllan också. Den sitter förresten även med muttrar underifrån (inifrån bagaget), samt skruvar bakom högtalargallren (ovan ifrån).

Jo just det, det var lite jävligt att haka loss listerna som Dr T nämner, från bakkant eller vad man ska säga, men det går :)

---
Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.