AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.737

Problem med automatlådan i 735iA

Is
468
Ismo
735iA -87
Tjenare, mitt första inlägg här.
Tyvärr är det också första problemet med min första BMW.. måste vara första gången någon gång.

Hur som helst, problemet är att växelådan fungerar lite spontant ibland efter oljebyte.

Jag hade lite problem med att få snurr på bilen när backen sattes i, fick gasa en del innan det hände något alls.. ibland inget liv alls.

Så jag köpte DXIII olja och en ny oljefilter till lådan, allt gick bra och backa ner bilen och körde iväg... men lådan börja "nypa" när det skulle växla upp, så jag testade med manuell läge M1 och det gick bra men M2, M3 och MD så står bilen helt stumt.
Helt paff och tror att lådan pajat helt.
Men när bilen stått under natten så fungerar M2 ett par meter för att sedan nypa igen..
Tömde lådan på olja och kontrollera allt innan jag satte i lite mindre olja denna gång och denna gång var det ingen skillnad alls.. så en natt senare fungerar M2 hela 500m innan det nyper igen.

Men sen sluta lådan att fungera igen.

Bilen är en 735 -87, växellåda okänd.

Någon som vet om det är byte av låda?

Hoppas någon kan något om felet så jag slipper köra Volvo 745 A.K.A Skitförti
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Bor du i närheten av Gbg så är Automatix i Kungsbacka bra och billiga.

En Scorpio V6 automat -94 jag hade ville inte växla upp från ettans växel förrän den blev lite varm upplevde jag det som. Det visade sig vara ett jordfel, som i slutändan gjorde att varken motor eller låda fungerade ordentligt och bilen höll på att gå till skroten trotts endast 17000mil och fabriksny växellåda.

Is
468
Ismo
735iA -87
Nja, det är så att växellådan fungerade felfritt förutom backen så jag trodde oljan var dålig och bytte det.. men efter bytet så ville lådan inte fungera mer än bara backen och 1:an

Bor lite närmare stockholm än göteborg, men har hittat automatix med google tidigare men låter lite väl dyrt med tanke på inköps priset för min BMW var 5000kr.

Har hittat en som renoverar lådor här i närheten, men vad jag hörde ville han ha 5000kr per låda... och blocket har annonser där folk kränger iväg lådor för 1000-2000kr

Men med tanke på att det hände efter en oljebyte måste det ju vara något "simpelt" att fixa själv bara man visste vad det kunde vara, hörde även att några (2st?) plastkulor kunde vara slitna.

Tyvärr hittar jag inget om några plastkulor :(
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har en likadan vagn och du bör ju ha likadan låda som jag dvs en ZF 4 HP 22 EH låda...
Lådan satt enligt vad jag fått beskrivet för mig även i Volvo 760, men Volvon är dock utan EH(körprogram).

Denna låda har inga plastkulor osv utan är en mera "gammal hederlig" automat..
Brukar enligt vissa gå ca 35-40000mil innan det börjar bli dags för en överhalning/renovering/utbyte..

Troligen så har skit samlats på ställen där det inte är nyttigt s.a.s. efter ditt oljebyte....Eller så något helt annat, kanske elfel!?

Kanske bytte du också bara dessa ca 3-liter som man får ut om man bara dränerar via pluggen, eller bytte du "all olja"?

Finns tips här på forumet hur du gör för att få ut all olja...Kontrollera i sök inlägg här högst upp på sidan för beskrivningar OM du nu vill prova det isf att börja byta låda...t.ex.

Kanske inte hjälpte dig det minsta, men det finns en expert på automatlådor här i forumet som du eventuellt kan få något svar av vad det lider(molle)..

Sedan så kan jag väl säga att hittar du en renoverad låda för 5000kr så ska du slå till...Skitbilligt om du frågar mig.
Sedan kan jag ju ha vissa frågetecken hur dessa lådor är renoverade för den summan...
Bytt något lamellpaket kanske, men jag undrar huruvida resten är kontrollerat/bytt vidare..lager,kolvringar(japp, det finns det med i lådan) osv.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

OBS!OBS!
OM du nu kommer fram till att du ska byta lådan till en "bättre begagnad" se då till att du får en elkontakt(kanonkontakt) med rätt antal stift i....

Kommer nu inte själv ihåg hur många stift det ska vara till din anslutning till din 87:a, men det finns säkert beskrivet på forumet det med(sök inlägg).

Mvh Janne.
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Automatix är lysande. Dom/han som renoverat lådan på min 735. Den växlar som en dröm i alla lägen :)
Is
468
Ismo
735iA -87
Ah, det berika mig väldigt mycket Janne T.
Det olja jag bytte var bara det i tråget, men det blir att tappa ur allt och testa igen.

Och det måste kommit in skit i lådan på något sätt.

Växellådan är utbytt för mindre än ett år sedan enligt förra ägaren, en "bättre" beg dock.

Men det kan vara elfel också nu när det nämns, nu minns jag inte antalet stift i kontakten förutom att förr förra ägaren som bytte lådan fick den med ett stift mindre, alltså den här har en stift för sidospeglarna som ska vika/vinkla ner när man sätter i backen.
Och när jag nu tänker på det så har backspeglarna slutat vinkla ner sig, plus att bilen har inte haft något annat fel än dåliga elkopplingar lite här och var.

Men det var väldigt bra att veta att Volvo 760 har samma låda, 960 bör ju ha körprogram.. blir å krypa under farsans V90 i värsta fall :D

Han som renoverar lådor tar 5.000kr oavsett fel, det är byte av lameller, tvättning, filter, ny olja, felsökning, packnings byte, i och ur montering från bilen... utan kvitto bör nämnas, eller hobby syssla med materialkostnad som han fint säger.

Hade dock glömt var han håller hus någostans, men bra jobb med lådan i min bortgångna Dodge RAM B250 Nomad.. enda som var bra i bilen :D

Men tusen tack för all info som jag kan testa med.

Hur kan man bli så fäst vid en bil som BMW? jag har skrotat bilar som jag slängt 20.000kr på men denna kosta 5.000kr som jag köpte som en slit och släng bil, jag total vägrar skrota denna.. slänger kärringen före bilen :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

:)

Mvh Janne.
Is
468
Ismo
735iA -87
Det var ingen elfel, men kom tänka på att det kanske är för trög/tjock olja.
Is
468
Ismo
735iA -87
Ringde närmaste BMW verkstad och fick reda på att det är rätt olja, ATF DXIII.
Killen sa att bara tömma tråget och fylla på med 5L, provköra och om inte felet är borta så är det bara att ringa igen..

Jisses vilket trevligt bemötande, förr när jag ringde angående en *host*Volvo*host* så var det nästan en pung spark och rak höger i mellangärdet bara för jag ville fixa felet själv och sökte råd.

Det är skillnad på verkstäder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.