AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.115

Hur veta om koppling börjar ge sig?

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Dum fråga kanske, men här är den! Jag har på senaste tiden börjat märka att jag kan få skakningar vid start då och då, speciellt om jag rullar sakta med kopplingen med växel i och behöver dra igång igen (härlig förklaring) tex. jag närmar mig ett rödljus och växlar ner och så slår det om till grönt innan jag hunnit stanna.
Även att man inte får till de här sköna mjuka växlingarna vid normal körning, den har helt enkelt tappat det lilla extra i känsla.
Jag vill inte påstå att den slirar, jo kanske en nanosekund vid fullt pådrag men det är ju inte varje dag man gör det direkt.

Detta är kanske löjligt, men jag är ultrapedant på såna saker, såsom ljud, gnissel och andra för bilen främmande ljud.

Till saken hör att jag precis bytt bussningar fram och har en tid för byte av stötdämpare fram. Så bilen har kostat en slant nu.

Verkstaden sa även att de tyckte att kopplingen kanske sjöng på sista versen men att jag nog inte behövde byta i år för den inte slirade.

Jag tänker att jag lika gärna kan göra det nu som då eftersom jag nog inte kommer att äga bilen tills den nya kopplingen är slut så kan jag lika gärna njuta av att ha en ny nu. Jag tänker inte sälja bilen på ett par år till.

Vad tänker ni om detta, egentligen så har jag svarat mig själv under tiden jag skrivit detta.
Är det sjukligt att vara såhär, de flesta verkar vänta med byte tills saker klappar ihop totalt medans jag byter direkt jag får en avvikelse.

Jag skulle vilja köpa bil av mig själv!!!
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Bilen har gått knappa 14000mil!
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
den är nog lite sliten ja. men uttrampslagret har ju inte börjat låta än så det är nog inte så farligt. du kanske ska köpa en racekoppling? det har jag funderat på att köpa till min då jag kör hårt ibland. men kanske är svindyrt och svår att vardagsköra med?
Är inget konstigt om kopplingen börjar ge med sig efter så många år på en 330. Tycker det är lika bra att byta i tid innan det är försent och svänghjulet också behöver bytas.
Jag fick byta på min 328 efter drygt 13000mil och 7 år, det gjorde stor skillnad.

Problemet med bilar som 330 och 328 är att kopplingarna slits vid växlingar om man inte släpper upp hopplingen helt innan man möter med gasen.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Kristoffer_L: då är det inte mitt fel då jag endast kört bilen ca 1000mil. Bmw har just den där sköna känslan vid växlingar där man inte behöver möta med gas men ändå växlar mjukt.
Beslutet är taget, kopplingen byts snarast!
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
låter smart, du har ett bra tecken att kopplingen börjar ge sig, va noga med att få en hel kopplingsats, med fjädrar, tryckplatta samt urtrampningslager.. börjar den slira o man kör för mycke så äre risk för blåflammigt/repigt svänghjul är och vacker syn eller billigt att byta på en sådan bil, då den garanterat har ett dubbelmassehjul ) även om de ofta går slipa till ett småslitet svänghjul till en bråkdel av ett nytt.
Det är sådana ägare jag gillar! Tycker du ska byta kopplingen, jag hade exakt samma symptom på min 325, även där fick jag rådet av en mekaniker att byta snarast eftersom BMW är inte som andra bilar, svänghjulet kan ta väldigt med stryk om inte bytet görs i tid. Alltså inte av svänghjulet.

Vorsprung durch freude am fahren
Om det kommit olja på lamellen brukar det ge huggningar i kopplingen med vibrationer i dragläget som följd. Kolla därför bakre vevtätningen samt tätningen på ingående axel på lådan så det inte är något läckage. Det behövs inte mycket olja för att kopplingen skall bli dålig... Om kopplingen ser fräsh ut (kanske redan är bytt för inte så länge sedan pga olja tex och nu är det olja på den igen) kan du byta tätningar och tvätta kopplingen sen återmontera den.
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
sitter inte kopplingscylinder i närheten av kopplingen? om den läcker så fräter vätskan på kopplingen, eller kanske inte e så på 330
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Nu är iallafall byte bokat på tisdag på Needforspeed! Skall bli skönt att ha ny koppling, tycker inte om att åka med halvdana grejer.

Tack för input allihop!
pi
26
pirre87
120iM -07
Känner igen mig när "Ahab" beskriver sig själv. Så fort något främmande ljud uppstår måste denna kontrolleras. Har just nu en AC fläkt som ibland låter som en kvittrande fågel.

Man ska vara rädd om sin bil och framförallt sin BMW.
BC
35
BC
320 M-sport -03
Vad kostar ett kopplingsbyte?
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
2200 för dela och 3300 för jobb så det är en del slantar och speciellt som byte av stötdämpare skall göras samtidigt! Så imorgon blir jag ca 12000kr fattigare.
Men som jag ser det så har jag inte byte av dessa delar att vänta, ni vet det där med halvfullt glas. Det är så jag ser det.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
3400:- betalade jag för kopplingsbyte på min 316i e30 men de kanske är så mycket dyrare på en e46 med större motor.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Ringde för skoj skull och kollade priset på speedy, de skulle ha 6000kr.
Tänkte att skiljer det 2000kr och att de anv. samma grejer så kan de få göra det men NFS var några hundralappar billigare och där vet jag att de värnar om mig som kund och är rädda om min bil. Att de bara mekar BMW anser jag vara ett stort plus..
STi
Hur vet man om uttrampningslagrena är slut? Kostar att byta dessa?
STi
Hur vet man om uttrampningslagrena är slut? Kostar att byta dessa?
Ka
71
Karlborg
328i -96
de brukar låta illa när man har kopplingen nedtryckt på tomgång har ja för mig. kanske kostar 500 - 1000. men när du väl har tagit av lådan för de bytet så är de jue och snacka om att byta kopplingen också tycker jag iaf. men de vet vell verkstan när dom plockar ner lådan och ser ! jag hade iaf bytt både kopplingen och utranpningslagret. man får med lagret när man köper en ny koppling!
STi
Om det låter konstigt när man växlar ibland, vad skulle det kunna vara?
typ lite som en klonk mitt under bilen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.