|
|
|
|---|---|
|
Om två veckor gittar jag på Europaresa med gammelbilen. Är nervös för att nåt ska bli fel men hoppas på det bästa! Har bytt olja i växellåda och bakaxel. Olja i motor ska förstås oxå bytas. Förnärvarande går den perfekt och inga missljud kan höras. Något annat man bör kolla upp? Reseförsäkring tänkte jag oxå på. Inte så kul om bilen en morgon inte startar i södra Frankrike. Finns det några bra försäkringar med hyrbil och sånt? Auf Wiedersehen! | |
|
Ang. bilen: Byt kamremmen om du inte gjort det på ett tag.. Mvh Janne. |
|
| Den är bytt för 3000 mil sen. Ska väl funka 8000 mil såvitt jag vet. | |
|
Joo,(norrlänning du vet) ;) Mvh Janne. |
|
|
Kolla däckens kondition, ålder, hastighetsklassning och inte minst däcktrycket (för autobahntempots skull). Det är ju inte fel att byta kylarvätska, bromsvätska och bromsbelägg heller med tanke på just autobahn och bergsvägar. Eftersom jag gärna återkommer till autobahn, i både skrift och verklighet ;o) - tänk på att inte pressa en äldre bil altför hårt under längre perioder, det brukar ofta sluta med någon form av haveri. Mvh |
|
| 8000 mil?? Från början ja, men bmw ändrade det till 4000 mil sen. Jag skulle byta om jag var du...... | |
|
Det är bra att alla oljor och liknande är bytta. Kamremmen är det nog ingen fara med, tror att det bara är på 318 och 518 man skall byta efter 4.000 mil. En sak som man skall vara väldigt nogrann med när man åker på autobahn är kylsystemet. Kylare, vattenpump, termostat, fläktkoppling och alla kylslangar måste vara bra om bilen skall kunna stå still i en stau i flera timmar med motorn på tomgång när det är 25-30 grader varmt. Ofta ser man relativt ny bilar som kokar i dessa förhållanden, det är helt enkelt en otrolig påfrestning för bilen. Men är kylsystemet bra skall det inte vara några problem. |
|
Crusty |
Varför inte bara byta saker som tändstift t.ex? Kostar liten slant, men är otroligt jobbigt när dom lägger av! |
Aldric |
Bara åk, i lördags var jag ute och åkte en liten sväng på 130 mil utan att ha gjort annat än fyllt på spolarvätska .. ;) |
|
Hej charlie_don: Det var väl på de 4 cylindriga det ändrades till 4000 mil sen? Bromsbelägg, samtliga oljor i hela bilen och tändstift är bytta. Skulle vara slangar i kylsystemet som ej är bytta då...kanske ska ta och kolla det med! |
|
|
Förövrigt har jag åkt de senaste 3000 mil utan motorproblem. Förutom kopplingen som fastnade i golvet. Så det är väl bara att hålla tummarna!! |
|
|
Ta med en extra flexibel (veckad)kylslang o lite verktyg,en 5l dunk med vatten. Sen bara o åka. |
|
|
Ring ditt försäkringsbolag o berätta att du skall åka utomlands på en lång resa. Fråga efter det gröna försäkringskortet som du skall ha med dig. Det underlättar om nåt händer typ krock. Bolaget förklarar närmare. Trevlig resa M-POWER!!!!!!!!! |
|
|
Hej! Jag ska ut på bilsemester en dryg vecka i Tyskland i sommar. Någon som vet om det finns något bolag som erbjuder en tillfällig assistansförsäkring som gäller under en begränsad tid, tex under en månad? Vet att Falck har men det känns lite onödigt att betala för ett helår när man bara ska vara iväg en dryg vecka. Tack på förhand! //Niklas |
|
|
Hej Känner tyvärr inte till någon försäkring som går att teckna månadsvis men... Falcks försäkring kostar en dryg femhundring för ett år. Inte mycket att orda om alltså. Kan ju vara bra att ha även i Sverige. Tecknade själv denna inför en Europaresa förra sommaren. Behövde dock inte utnyttjas trots att jag körde min 15 år gamla bil. /Johan Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.