|
|
|
|---|---|
|
Hej allihop! idag fick jag bilen underkänd på bilprovningen pga felaktigt lambdavärde. Här är alla värdena CO 0,0 (0,5) CO 2500 0,0 (0,3) HC 001 (100) LAMBDA 1,06 (97-1,03) Jag har läst mig till att detta kan bero på att det finns en läcka i avgassystemet och då läser sbp's instrument av att det finnns för mycket syre i avgaserna. Jag har en fundering, om bp's mätsticka endast är halvvägs inne kan detta påverka värdet? mätstickan går inte att få in nå mer eftersom att jag har monterat dit en spirorörs böj på slutdämparen för att få ner avgaserna mot vägen Länk Nu är den böjen borta och nu går det alltså att få in hela stickan. | |
|
När lambdavärdet är över 1,0 har du läckage innan lambdasonden. Då går ju en del av avgaserna ut och lambdasonden mäter att avgaserna är renare än dom egentligen är och skickar signaler till databoxen att att avgaserna är renare än dom egentligen är. Då ökar öpningstiden till spridarna som i normala fall skulle minskas. mvh stefan |
|
|
Nu har jag hissat upp bilen och hittat ett hål i mittendämparen kan detta var orsaken till ett för högt lambdavärde? |
|
|
nu är den besiktad och godkänd och det var hålet i dämparen som var felet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.