|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Lämnade in min bil på BMW för ett par dagar sedan för att ställa in lyset och bytte även torkarbladen. Tänkte ta en nercabbad vända i stan idag, men så strejkar nedfällningen av sufletten. Aldrig tidigare haft problem med den och så händer det precis när man haft bilen inne hos BMW. Sufletten släpper några cm, men sen är det stopp. Åkte till BMW återigen och en kille tittade snabbt på det snabbt undersökte om säkringen hade gått. Men det var tydligen inte problemet. Känns lagom kul att sufletten strejkar efter att man precis lämnat in den på BMW. Kan deras jobb med inställnigarna på lyset på något sätt medfört problem med nedfällning av sufletten. Eller är det bara ren och skär slump? Teknikern misstänkte att det kunde vara relät, eftersom motorn som driver sufletten inte drar igång. Tar tre veckor att få tid på BMW i gbg och valde inte att boka någon tid. Vad hade ni gjort i min situation? Kan jag hävda att det är BMWs fel och slippa betala? Ska jag vända mig till någon annan verkstad och få problemet löst snabbare? | |
|
Nej, inte stor chans att justeringen av lyset(gissningsvis bara skruvat på en ratt under huven) eller torkarbladsbytet påverkat din cab-mekanism. Du har nog bara haft otur att de sammanföll. |
|
|
Vad är det för bil? Har stött på detta ett par gånger på Z4 M Roadster och då har det berott på att de två "rattarna" till cablådan åkt ur sina lägen. Det sitter en till vänster och en till höger i bagageutrymmet, i vridet läge lyfter de upp golvet till cabben och ger på så sätt mer utrymme för bagage. Det händer att jag ibland kommer åt en av dessa vid i- och urlastning vilket resulterar i att taket tvärstannar vid nedfällning till följd av att bilen tror att förvarningsutrymmet till taket inte är fullt utfällt. |
|
|
Det var det första killen på BMW kollade upp, men där var allt som det skulle. Det är Z4 3.0 -05a. |
|
|
Bokade tid hos Wölkes Bil i Frölunda eftersom det skiljde 10 dagar i väntetid från BMW i mölndal. Enligt dem skulle de vara tvugna att lyfta av hela cabben för att kolla vad felet var låg. Hela cabmekanismen hade tydligen låst sig och de behöve ha bilen upp till en vecka för att lösa problemet. Han kunde inte säga vad det skulle kosta, men endast felsökningen skulle gå på 2000 kr. Och sen kan det ju springa iväg mkt mkt mer fick jag intrycket av. Frågade han om det han trodde det skulle gå på försäkringen men det trodde han knappast. Inte heller BMW skulle stå för kalaset enligt honom. Bilen är en 05-a och har gått knappt 3000 mil. Ska jag verkligen behöva betala för det här? När han desutom säger "Desutom är den ju importerad", då börjar man undra. Vad har det med saken att göra egentligen? Fick inte det bästa intrycket av Wölkes direkt. Men kanske har fel. Ska börja med att ringa försäkringsbolaget och höra med dem. Men vad hade ni gjort? Är Wölkes rätt verkstad? Tacksam för hjälp |
|
|
Försäkringen täcker inte denna typen av skada, vilket jag misstänkte. Inte mycket att göra. Har läst att Göteborgs bilservice ska vara riktigt bra och prisvärda. Men när det gäller denna typen av skada blir jag mer osäker? Bör man låta en auktoriserad verkstad ta hand om det här? |
|
|
Istället för att spy galla över verkstaden är det nog vettigt att begrunda Hubbe325:s inlägg en extra vända. Problem uppstår inte alltid när man som mest väntar sig det. Bilen är trots allt styvt 4 år gammal och vid det här laget är det väl inte helt sällsynt att det börjar spöka lite. Första problemet med vår Z4 3.0i kom ganska precis fem år efter köpet, då den under försommaren 2008 trodde att diverse elektroniska system havererat vilket BMW dock kunde fixa med en mindre insats till det facila priset av 5500kr. Inte hade jag kommit på tanken att skylla problemen på SBP bara för att bilen besiktigats samma vecka problemen uppstod. Det var helt enkelt ett sammanträffande. För ungefär två veckor sedan fick även herr Z4 M lite spel när ena fönsterhissen började leva ett eget liv. Hade aldrig märkt av det förut och inte har det hänt något mer sedan dess heller. Märk väl att jag inte skyllde på grannen som vid tiden för denna incident klippte gräset. Det var helt enkelt ännu ett sammanträffande. |
|
| Min tanke har lagt sig mot verkstan om att de orsakat problemet, men däremot är jag fundersam om vilken verkstad jag ska välja. Vill välja Göteborgs Bilservice, men har de kompetensen till detta? Annars får det bli en ny vända ut till Wölkes. | |
|
Pokerjohn inte för att strö salt i såren men Z4:an har väl haft problem med att vatten från suffletten rinner ner över motorn och tränger in i den för att yttre skydd saknas och då förstörs motorn och det blir en massa oxid så den inte orkar dra ner suffletten, sök inlägg här i forumet då detta ämne har debatterats ingående då andra Z4 ägare haft detta problem. Jag tänkte ändå att går det inte enl.instruktionsboken att fälla suffletten manuellt och frikoppla motorn om nu den skulle vara defekt? på Z3 finns den möjligheten enl instr.boken vilken jag själv tagit del av för tänk om regnskuren kommer och taket plötsligt inte går att få upp, det scenariot vill jag inte tänka på mvh Uffe/bildock |
|
|
@Freddesix Om det hade varit så väl att Z4:orna började spöka först efter 4-5 år, då hade jag nog inte sagt nåt. Ofta är det dock så (det gäller delvis min egen, men framförallt många bekantas Z4:or) att bilen har krånglat från första början, i både stort och smått. Tyvärr lär det väl inte bli mindre med tiden heller... Slutsats: Kvaliteten på bilen når inte upp till mina förväntningar. Symptomatiskt är också BMWs resp. verkstädernas inställning till de problem som uppstår med bilen. Om du frågar dem så finns det inga kända fel med Z4:an. Märkligt nog finns många av dessa "nya, helt okända fel" lagrade i BMWs databas, komplett med beskrivning av symptom samt med rekommenderade åtgärder. Istället skyller man gärna på "yttre faktorer" som att bilen är importerad, utan att närmare förklara hur detta skulle kunna vara orsaken till problemet i fråga. Slutsats: Kvaliteten på servicen når inte heller upp till mina förväntningar. |
|
|
Vad har du haft för problem med bilen sedan 2005? Det vore högst intressant att höra vad du och dina bekanta erfarit för fel och under hur lång tid/körsträcka. Under de 2000 mil vår 3.0i rullade mellan maj 2003 och våren 2008 då det började spöka lite var det enda felet att däcktryckssensorerna la av ibland, varvid den falsklarmade om punktering. Detta var ett struntfel som inte var att lägga någon vikt vid alls, någon punktering var det inte och felet gick lätt att avhjälpa utan verkstadsbesök. Först 2008 uppstod det fel vilka krävde verkstadsbesök då bilen fick för sig att ett par elektroniska hjälpmedel lagt av. Då var den inne ett par dagar hos BMW i Solna, sedan dess har den fungerat helt problemfritt i c:a 200 mil. Bortsett från detta har den endast vart inne för service. Återstår att se om den goda sviten fortsätter i sommar samt om stallkamraten sedan i höstas vid namn Z4 M behagar att sköta sig lika föredömligt. bildock: det går alldeles lysande att manövrera taket manuellt, förutsatt att man inte råkat köpa en coupé ;) Min gissning är att din cabmotor är rökt. Z4 pre-facelift hade precis som bildock nämner en inte helt genomtänkt konstruktion vilket leder till att vatten riskerar att komma i kontakt med motorn. Problemen börjar i regel med missljud för att sedan toppas av ett 'klick' varvid hela mekanismen inte längre fungerar. Taket släpper från vindrutan men sen händer inte mycket mer. Problematiken kring detta avhjälptes vid facelift 2006. Såhär ser eländet ut när det vädergudarna sagt sitt: Länk |
|
|
Har haft mkt krångel med mina BMW bilar också tyvärr, motorerna är på många sätt mkt bra och trevliga. Men när det kommer till andra saker som helhetskänsla i kvaliten, DÄR tycker jag BMW brister på många punkter. Jag har en BMW Z8 som jag också haft lite "spökeri" med och bilen har då endast gått ett par tusen mil. Måste nog säga att kvaliten hos BMW försvann någonstans mitten/slutet 90 tal, (detta är min personliga uppfattning) om jag gör en jämförelse med Porsche när det gäller chassie, bromsar, samt helhetsintrycket när det gäller kvaliten, så är det MYCKET stor skillnad. Tycker nog att BMW Sverige ska ta detta på större allvar när en sommarbil med några tusen mil, och några år på nacken har en sönderrostad cabmotor. Tycker ni ska stå på er med dessa skitfel, det är felkonstruerat. Johan |
|
|
ja då är det bekräftat att det GÅR att fälla suffletten manuellt, och då förstår jag inte problemet "pokerjohn" hade den dagen han ville ta en vända med nedfälld sufflett, då det strejkade. När man äger en så fin bil så bör man väl ha läst igenom "boken" om inte annat för sin egen del och då visste hur man kan manövrera suffletten manuellt. Att sedan ett fel uppstått det är en annan sak då man kan åka och använda bilen tills rätt verkstad har tillfälle att avhjälpa felet. Varefter tiden går så kommer nog fler Z4 ägare att få problemet och när bilarna börjar bli äldre kanske inte den här typen av rep. blir utförda p.g.a. den dyra rep.för om jag inte minns fel så är det väldigt dyrt, det vi läst om i tidigare inlägg, kom att tänka på att den som klarat sig hittills kanske själv kan förbättra skyddet av motorn genom någon täckskiva så vattnet tar en annan väg mvh Uffe/bildock |
|
|
bildock: det finns DIY-guider för hur man avhjälper felet, detta har tagits upp i de äldre trådarna. Således går det att förebygga problemet med en lösning liknande den BMW själva adderade vid facelift, förutsatt att man är lite händig. När jag läste guiden var den rätt utförlig med ett gäng bilder etc. johan gbg: först och främst, väldigt skoj att se en aktiv Z8-ägare på forumet! Det vore intressant att specifikt höra vilka problem du erfarit under åren. Jag håller med om att ägare av Z4 pre-facelift borde erbjudas en hållbar lösning. Som det är idag byts såvitt jag förstår cabmotorn ut mot en ny och sen är det väl egentligen en tidsfråga innan det är dags igen. |
|
|
Trots att man ska kunna fälla ner suffletten manuellt förekommer fall då detta inte går pga. att mekanismen på något sätt har kilat fast sig. @ Freddesix Mycket riktigt är det så att man brukar få byta ut motorn till den nya varianten, som ju ska vara bättre konstruerad än den tidigare. Men precis som du säger är det nog bara en tidsfråga innan det händer igen, eftersom man inte verkar ha löst grundproblemet, nämligen att vatten tränger in och sedan inte dräneras på rätt sätt. Dessa DIY-guider har jag inte sett. Har du en möjligen en länk att dela med dig av? Det låter onekligen intressant... |
|
|
När det gäller manuell hantering av suffletten så är det som så att mekaniken har låst sig som Kineto nämde. Åter till min fråga. Tycker ni jag ska anlita Göteborgs bilservice eller åka till auktoriserad verkstad (Wölkes) och få problemet avhjälpt`? Har hört mycket bra om just Göteborgs bilservice, men osäker om Jocke har koll på just den här biten. |
|
|
Även jag har läst om fall där motorn skurit så fundamentalt att den låser hela mekanismen. Först då är läget som sådant att det inte är möjligt att manövrera taket över huvud taget, utan det enda som händer är att det släpper från tvärbalken mellan A-stolparna. I dessa fall omöjliggörs även manuell manövrering av taket eftersom motorn inte löper fritt. Min uppfattning ang. motorn på facelift vs. pre-facelift var att den senare saknade någon form av dräneringslösning. Att motorn i sig skulle skilja var för mig en nyhet men kan likväl vara helt korrekt. DIY-guiden läste jag för ett bra tag sedan men jag sparade aldrig länken, den låg på ett annat forum men en användare här på AP länkade till den i en gammal tråd. Jag har ett vagt minne av att hela poängen var att man egenhändigt monterade ett par plastbitar som skyddade motorn från det Niagara-fall som annars är en fara. Jag tittade lite på DIY-guiden för att byta cabmotorn och enda skillnaden jag kan se är att motorhuset möjligtvis är något annorlunda. Givetvis ser man dock till att verkligen inte spara på tätningsmassan mellan hushalvorna när man monterar ihop det hela för att i mesta möjliga mån förhindra återfall. Det vore onekligen intressant att demontera taken på båda bilarna i garaget för att se vad som skiljer mellan facelift och pre-facelift, känner dock inte att jag sitter på dessa abnormala kvantiteter talang i kombination med fritid. |
|
|
Jag har tyvärr inte sett det själv men som jag har uppfattat det har den nya motorn en bättre inkapsling. Dräneringen jag nämnde är inte i motorn utan i karossen; vattnet som vid regn rinner ner för bakrutan leds framåt längs tygtaket för att sedan försvinna ner under plåten. Därifrån är det tänkt att vattnet ska ledas ner genom en dränering så att det rinner ut under bilen. Tyvärr stoppas dessa dräneringshål med tiden igen av smuts, varför vattnet söker sig andra vägar, bland annat till elmotorn. Tyvärr har Z4:an också andra problem med läckage än de som kan härledas till igenstoppade dräneringskanaler. |
|
|
som ytterligare ett inlägg från mig så trodde jag i min enfald att motorn frikopplades från övrig mekanism då man valde manuell hantering. För den händige finns nog lösningar men det gäller att hitta den enklaste och varför inte lägga den i ett plaströr med tilltäppta gavlar sammanfogade med silikon, för någon värme blir det väl knappast men för säkerhets skull borra några hål på rörets undersida samt täta med silikon där inkommande kablar går in. Ännu enklare om man gör jobbet medan motorn fungerar är att göra den ren och smörja upp och få den i ett bra skick igen och till sist lägga på ett silikonlager runt hela ytterskalet samt rikligt i skarvarna och där kablarna går in. Naturligtvis är det här jobbigt men om jag inte har helt fel så var väl kostnadsförslaget 20-25000, men om det blev slutpriset är väl frågan ,BMW kanske ändå gav rabatt mvh Uffe/bildock |
|
| Jag skulle inte ge mig på att greja med elmotorn; för att komma åt denna måste man tydligen demontera hela tygtaket, vilket inte ens BMW själva låter vem som helst göra, endast personer utbildade på detta får göra det. | |
| Mycket riktigt måste taket av helt och hållet för att man ska komma åt all elektronik. Detta är givetvis inget man ger sig in på utan att vara helt säker på sin sak efter att ha läst DIY:n. Om något går lite lagom åt skogen är läget ganska jobbigt, skulle inte vilja ringa BMW och be om hjälp med halva bilen på garageuppfarten och resten i garaget. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.