AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.009

Polisen fångade mig, eller?

Sida 2 av 3
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Hubbe325, låt mig kolla kalendern för är det dags-att-vara-bokstavlig-dagen? Han gjorde det innom citationstecken, är ju ett talessätt...

Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Nja... Eftersom att man "får" överskrida hastighetsgränsen vid omkörning så kanske man får överskida max-procenten också i dylika situationer?
/Thomas
I vilket läge får man överskrida skyltad hastighet menar du? Alltid intressant att veta...

FP
kilroy
Man får inte överskrida hastighetsbegränsningarna vid NÅGOT tillfälle vilket borde tillhöra elementär trafikkunskap hos alla som har körkort.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
k1mzo, så här är det! I det "caset" som du uppger kan om man har otur och råkar ut för en elak fan till polis generera i fortkörningsböter, det har hänt men är som tur är sällsynt.
Du får nämligen inte bryta mot lagen vid ngt tillfälle, dock skulle de flesta blåljuskillar/tjejer vara tacksamma att du höll dig ur vägen på ett smidigt sätt.

Dvs att allt du gör för att underlätta kan stjälpa dig!
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Du kan i vissa fall åberopa nödvärn och även övertagande av annans nödvärnsrätt om du tex kör en sjuk människa eller om du själv är sjuk. Detta gäller då endast vid omständigheter där du i trängande fall inte kunnat vänta på ambulans eller kört för att möta densamma.
Finns ju flera såna fall där föraren blivit stoppad men fått eskort av polisen eller alternativt skjutsad. Skall då även tilläggas att ngn blivit av med kortet efter att ha blivit först stoppad men sen framsläppt av polis för att senare få plikta med sitt körkort.
Får mig att tänka på när jag såg en AMG Mercedes ligga och pressa bakom en ambulans med blåljus och sirén på. Minns att han/hon blinka några gånger på ambulans med helljuset. Mercan bara försvann när ambulansen gick in i högerfilen 1-2 bilar framför mig.
kilroy
Hypotetisk fråga men inte helt orealistisk. Helt klart är att man har en viss rätt att bryta mot trafikregler om man står i vägen för ett utryckningsfordon som påkallar fri väg. Man får t ex köra mot rött ljus, korsa heldragen linje, köra upp på trottoaren, bryta mot stopplikt osv. Att bryta mot gällande hastighetsbegränsning "känns" rent juridiskt lite annorlunda.

För att ta dina alternativ...

2 och 3. Du får böter för "förhindrande av fordon under utryckning". Om du kör vidare i laglig fart med ambulansen efter dig så kan du inte bli straffad. Ingen kan tvinga dig att köra fortare än laglig hastighet. Om det innebär att den sjuke eller skadade dör så är det beklagligt men du straffas inte för det.

1. Du får fortkörningsböter. Det är nog inte helt orimligt om du överstiger hastighetsbegränsningen. Polisen på plats kommer nog att försöka övertyga dig om att ett bättre alternativ hade varit att tränga sig in mellan bilarna i mittenfilen. Om poliserna vill dra det vidare så hade jag i det läget skaffat mig en bra advokat.

Anledningen till att jag är lite osäker är att jag tittade lite snabbt i en juridisk databas med olika typer av domstolsbeslut...och ditt scenario fanns inte med.

Mvh kilroy

kilroy
"Du kan i vissa fall åberopa nödvärn och även övertagande av annans nödvärnsrätt om du tex kör en sjuk människa eller om du själv är sjuk."

Nödvärnsrätten kan inte tillämpas i det fallet. Annars har du helt rätt.

Mvh kilroy

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Visst kan man hävda nödvärn, kilroy! Sen får ju omständigheterna kring det specifika fallet prövas juridiskt, visst är det så att du i det längsta skall vänta på ambulans men i vissa fall av livsnödvändighet att du kör och möter tex vid svårigheter att hitta osv.
Nödvärnsrätten är en stark rätt!

Kilroy, glöm inte att även jag är skåning!! ; )
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Du skall underlätta för utryckningfordon om det kan göras utan risk! Att tolkas som att inte bryta mot lagen!!!

Jag läste om en som blev stannad på plats av patrullen som påkallade fri väg, för att han körde mot rött för att släppa fram dem. Hur dumt som helst, javisst men faktum är att det är helt realistiskt. Jag kan iaf säga att jag hade i det fallet åkt dit för grov okvädning av tjänsteman i det fallet det hade varit mig de "bankat" för den förseelsen.
kilroy
Ahab...trots att du är skåning så kan inte nödvärnsrätten användas i det sammanhanget.

Nödvärnsrätt, rätten att mot en angripare använda våld eller hot om våld som annars är olagligt. Enligt den svenska Brottsbalken 24 kap. 1 § är "en gärning som någon begår i nödvärn ett brott om den med hänsyn till omständigheterna är uppenbart oförsvarligt". I dagligt tal används den något oprecisa tolkningen att "inte använda mer än nöden kräver". Lagen är i själva verket ganska precis; den mängd våld eller hot om våld som den som brukar nödvärn får använda, skall stå i proportion till hotet/våldet den hotade utsätts för. Den hotade får inte bruka våld så allvarligt att det måste anses vara uppenbart oförsvarligt (Jfr Polislagen 10 §; våldet skall vara försvarligt). I vissa fall kan någon som använt sig av uppenbart oförsvarligt våld ändå gå fri från straff. Enligt Brottsbalken 24:6 skall man gå fri från ansvar "om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig." Detta brukar kallas nödvärnsexcess.

Lagen tar upp fyra omständigheter då rätt att bruka nödvärn föreligger:

1. Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
2. Mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
3. Mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg.
4. Mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.

Som du själv säkert inser så är inte nödvärnsrätten tillämpbar om du kör någon till sjukhuset och överstiger hastighetsbegränsningen.

Man har inte heller rätt att överstiga hastighetsbegränsningen vid en privat sjuktransport. Däremot förekommer det då och då att polisen ser mellan fingrarna om det upptäcks och om transporten skett utan incidenter.

Om du vid en privat sjuktransport får eskort av polis så får du bryta mot hastighetsbegränsningen. Det är i princip enda gången man som privatperson får bryta mot hastighetsbegränsningar.

Mvh kilroy

Hastighetskyltarna anger väl bara rekommenderad maxhastighet?

Seså, flytta dig
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Det var därför ditt svar dröjde! Jag blev slagen på fingrarna, jag erkänner! Men man borde ju kunna hävda att fara för liv föreligger trots att faran ej uppstått genom brott! Finns det inga prejudikat inom ramarna för denna diskussionen?
kilroy
"Hastighetskyltarna anger väl bara rekommenderad maxhastighet?"

Vad menas med rekommenderad maxhastighet i Sverige? Antingen är det maxhastighet eller också inte. Det är ingen som i Sverige rekommenderas att köra i en viss hastighet såvida det inte rör sig om blåa hastighetsskyltar.

Mvh kilroy

kilroy
"Det var därför ditt svar dröjde! Jag blev slagen på fingrarna, jag erkänner! Men man borde ju kunna hävda att fara för liv föreligger trots att faran ej uppstått genom brott! Finns det inga prejudikat inom ramarna för denna diskussionen?"

Fara för liv kan föreligga, visst, men nödvärnsrätten är aldrig tillämpbar såvida inte någon försöker bruka våld mot dig.

Mvh kilroy

Nu kunde jag inte hålla mig (igen). Ett utmärkt inlägg för forumtråden om den bästa skrönan osv: De gul/röda runda skyltarna med svarta siffror betyder rekommenderad hastighet...)

FP
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
folke ptja i Tyskland gör det ju det exempelvis. Under 60 på autobahn så får du böter! Är det skyltat så gäller den hastigheten givetvis som maxhastighet,
Visst. Det finns många olika nationella regler för trafiksituationer osv. Att lämna företräde för trafiken utanför cirkulationsplatser istf tvärtom förekommer också i några länder... Troligen är regler om hastighetsskyltning tämligen likartad ändå, fast många skrönor finns säkert.
Handen på hjärtat och helt ärligt: Den lilla diskussionen just här om hastigheter är ju inget annat än ett sätt att försöka hitta argument att få överskrida lite... bara lite...) Det har inget med de ytterst få fall som kan förekomma när man kör till sjukhuset eller känner sig stressad av utryckningsfordon osv. Så tror jag iaf.

FP
kilroy
Du är klok som en bok, folke...så är det säkert.

Min erfarenhet är också att regler om hastighetsbegränsningar är ganska standardiserad, åtminstone i Europa.

Sen är det iofs ganska naturligt att just frågor om trafikregler och hastighetsbegränsningar dyker upp på ett bilrelaterat forum som AP.

Vanligt är ju också att det sprids en massa myter och skrönor...

- Polisen får inte gömma sig vid laserövervakning

- Laserpoliser måste vara utrustade med självlysande skyddsväst

- Polisbilar måste använda blåljus vid utryckning

- Polisbilar får inte använda blåljus om det inte är under pågående utryckning

- Polisbilar får inte överskrida hastighetsbegränsningarna utan att använda blåljus

- Man har rätt att köra för fort vid en nödsituation

...osv i all oändlighet. Listan kan göras hur lång som helst.

Mvh kilroy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.