|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Körde syrrans bil idag längs med inre ringvägen runt Malmö. Innan en avfart gjorde jag en omkörning som möjligtvis gick över 90 (tillåtna hastigheten). Väl uppe på avfarten såg jag att det stod stod en polis på bron, med fartkamera mot vägen jag kört på, som stirrade ilsket på både mig och bilen. Kanske för att läsa reggskylten, kanske för att visa lite missnöje. Hur som helst, det blev inte mer än såhär. Kan jag eller min syster som äger bilen få böter via brev nu? Blev ju varken stannad eller legitimerad. Kan ju varit "vem som helst" som kört bilen. Ja, jädrans onödigt det här nu när man vet att polisen har utförliga kontroller mellan 20e till 26e, men skadan är ju i värsta fall redan skedd så att säga :/ | |
|
Nej det kan ni inte. De kommer knappast kunna identifiera föraren och ägaransvar finns inte. |
|
| Du kan vara lugn. | |
|
Sicket sammanträffande, jag körde på den bron där dem stog, var många som blev stoppade där. Sista avfarten innan segerondellen? Iaf som sagt, de som blev tagna blev stoppade av en polisbil som stog beredd på andra sidan bron. |
|
|
Thorssa/ Anders S. - Skönt att höra grabbar =) DavidT86 - Just precis där! Och de har stått där nu några gånger i veckan, får lugna ner mig lite nästa gång. Svängde upp mot Söderkulla, undrar om de hade skickat bilen efter mig om jag fortsatt rakt fram. Bra undanmanöver annars =) |
|
|
Japp, dom brukar ofta stå där sent på nätterna också, närmare 10-11. Även andra sidan på inre ringvägen, på bron innan rondellen över E6an brukar dem gärna stå. Dom hade bilar beredda som skulle kunnat köra i den riktningen mot bilprovningen i Valdemarsro också. :) |
|
|
Det finns säkert en anledning till att de står just där ;) Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Det var just Valdemarsroavfarten som jag en tidig decemberkväll blev stannad och fick se mitt körkort flyga sin kos... Men just inre ringen i Malmö är ju föremål för en ruskigt intensiv polisiär bevakning nu, tur att jag har Sveriges slöaste firmabil! Dock så kör jag riktigt lagligt efter körkortsåterkallelsen, och det är ju trots allt inte fel! |
|
| Bra tips, ska köra där imorgon och vanligtvis går det ju snarare 120... Har dock aldrig sett att dom kollat hastigheten på inre ringvägen innan, kanske bara har haft väldans tur. | |
|
Jepp poliskontrollerna på ringvägen sker relativt ofta. Precis på ställena DavidT76 skriver. Jasko76, ja det finns en väldigt bra anledning till varför de står där. Finns ingen annanstans de kan stå på ringvägen. Och folk håller gärna 100-110 på sådana vägar: Länk Vilket ger polisen goda förutsättningar för napp =) Absolut ingen "högrisk-sträcka"! Men all respekt till polisen och deras jobb, det är ju i gott syfte trots allt. |
|
|
Det jag uppmärksammat är att dem på swnaste tiden glömmer att ta på varselvästen så att dem inte syns. Den skall de enligt arbetsbeskrivning använda vid arbete vid väg, minns att de alltid hade den när de protesterade mot de nya avtalen. Det var ju en underförstådd strejk och då lappades i princip ingen, då var det ju bra att synas så bilisterna fick en chans... Fult men så är det! |
|
| fortkörningen gäller inte om det var omkörning | |
| Ismo> Laghänvisning på det? | |
|
Ismo är ute och cyklar, tyvärr. Mvh/ Niclas |
|
| Jag vet, så hänvisningen hade kunnat bli väldigt intressant :) | |
kilroy |
"fortkörningen gäller inte om det var omkörning " Det snackas mycket strunt på det här forumet. Hastighetsbegränsningar gäller naturligtvis även vid omkörningar. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Men, visst får man väl överskrida lite när man kör om, och även om man är väldigt kissnödig..) FP |
|
| ...för att inte tala om skitnödig - det var kris och jag hade just spanat in ett lämpligt ställe när en målad polisbil blinkade stanna i backspegen - jag hade tydligen inte varit uppmärksam nog under rådande tryck! De hann bara säga att det gick lite för fort, innan jag avbröt med att ni får vänta jag måste in och skita! Efter ett tag kom den ene polisen och lade mina bilnycklar på en stubbe alldeles bredvid mig, och sa att vi måste åka vidare - ta det lite lugnare nästa gång! Tack för den ni vänliga skånska poliser. | |
kilroy |
"Men, visst får man väl överskrida lite när man kör om, och även om man är väldigt kissnödig..)" Självklart, då gäller det gamla hederliga uttrycket "nöd går före lag" (eller som det också heter "nöd går före rätt"). Har man dragit i sig 4-5 starkbärs och helt plötsligt blir vansinnigt kissnödig så får man stampa på så fort det går. Det finns dessutom ett visst stöd för det i vägtrafikförordningen. :) Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
"fortkörningen gäller inte om det var omkörning" Till en viss del stämmer det... Kör du om en bil i väldigt hög hastighet framför ett kameraskåp så kan man inte få någon böter eftersom bilden inte "vet till 110% säkerhet" vilken utav bilarna som körde för fort. |
|
| hur kan man veta ngt till 110%? Min procentskala går bara till 100 iaf. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.