AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
16.039

Dålig radiomottagning e61

Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Nu plötsligt la min radio mer eller mindre av. Det är helt tyst när bakluckan är öppen och ibland kan man få kontakt med någon station när luckan är stängd. Det låter med andra ord som någon form av kabelbrott i luckan, eller problem med antennförstärkare. Är det någon som vet vilken kabel som jag skall inrikta mitt arbete på för att lokalisera felet, eller var jag kan hitta någon antennförstärkare som skall kollas upp ( fjärrlåsning och övrigt fungerar) Länk
ba
67
bandaz

325-87 cab
Data från WDS.. vet inte om det fungerar på din radio

Antenndiagnos
Antenn-diversityn är ett system, som väljer ut en antenn av upp till 4 antenner i bilen, som har den bästa mottagningen. Denna signal förstärks i diversityn och vidarebefordras till kanalväljaren. Nedan beskrivs kortfattat testet som genomförs i testmodulen antenn-diversity.

DC-mätning
Med DC-mätningen identifieras om diversityn är korrekt ansluten till kanalväljaren. I testmodulen utvärderas därvid dessutom motsvarande felminnesregistreringar.

Antenn-diversity självdiagnos
Med antenn-självdiagnosen kontrolleras diversity-funktionen och antennanslutningen. Dessa resultat är emellertid inte alltid tillförlitliga. I dessa fall är en granskning av fältstyrkan för den mottagningsbara sändaren nödvändig.

Serviceläge
I radioapparaternas serviceläge kan man kontrollera kvaliteten och fältstyrkan för den aktuella radiosändaren (ej M-ASK och CCC). De visade värdena ligger mellan 0 och 15.

15 motsvarar en mycket bra mottagning

0 motsvarar en mycket dålig mottagning

För att välja funktionen Serviceläge måste man gå tillväga enligt följande:

Kl. 30g TILL

Koppla ifrån radion

Koppla till radion igen

Inom 8 sek ska man trycka in knappen för manuell sökning i 8 sek

Radion övergår till serviceläget

Bedömning av mottagningskvaliteten i testmodulen
Om resultatet av diversity-självdiagnosen är OK, kan fältstyrkan på den just mottagna sändaren visas i testmodulen. Om en antenn har en märkbart svagare mottagning än de andra antennerna, måste bilen vridas 90 grader och mätningen upprepas. Om mätningen fortfarande visar en avvikelse i toleransområdet, så är minst en FM-antenn defekt. Den defekta FM-antennen måste kontrolleras.

Kontrollera AM-antennen / testa Rad_on-signalen
Under diagnosen är AM-förstärkaren ej aktiv och levererar därmed vid AM-Scan nivåvärden när AM-förstärkaren är frånkopplad. För att utvärdera AM-antennen med den aktiva förstärkaren, kopplas avslutningsvis diagnoslägets kopplingsspänning över till FM1 / AM-drift. Nivåvärdena vid tillkopplad förstärkare måste vara avsevärt högre, än värdena vid frånkopplad förstärkare. Om så ej är fallet, måste Radio_on-kabeln kontrolleras.
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Sitter inte antenn/antennförstärkare i bakluckan? Jag tog bort båda anslutningarna till denna dosa ( 1 i länken), vilket inte påverkade signalstyrkan det minsta?
lu
81
lunden
325i 88
330d M Touring 02
750ia 95
Har samma problem på min e61 från 08
Har du löst problemet på din?

Tack sam för svar.
Bj
2
Bjurre
520d Touring -08
Fick samma problem med min E61 -08 i onsdags.
Också nyfiken på tips, men misstänker att en ny antenn är lösningen.
fredde 7
ngn som löst problemet?
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Kabelbrott i bakluckan
Visa användare
140
HenrikM
BMW 525it -05
BMW 318it -02
Även jag lider av extremt dålig mottagning. Fick ni ordning på era bilar?
No
11
Nolare
530xd -06
Väcker denna till liv då jag sitter i samma båt...

Allt funkar utan radio mottagningen. Får in P1, P3 och P4 bra men de andra går inte. Kollat i min Radioförstärkare under vingen och den såg hel-ren och fin ut och var siliconad mot vatten/fukt..

Bilen är en E61 2006á

//Johnny
Har samma problem med min e61 -08 . Dålig radio mottagning, resten till bakluckan
Fungerar så som Fjärrlås och lysen. Har byt antennen som är klistrad på insidan
Bakrutespoilern, samt provat en ny antenn förstärkare utan någon förbättring.
Börjar misstänka kabel brott. Vilken kabel har varit trasig för er som fixat felet?
Är det antenn kabeln på vänstra sidan? Hur har ni gjort när ni bytt , man behöver skruva bort gångjärnet till glasluckan för att få lös kablarna. Har ni lossat skruvarna till glasluckan när luckan är upp eller stängd? Det är ju spänning på gångjärnen.
Bj
2
Bjurre
520d Touring -08
Hej

I mitt fall hade jag dålig radiomottagning och en icke fungerande bakrutevärmare.

Lösningen blev att byta ut hela styrdonet som ligger fint inplastad i sitt "dike" under bakrutespoilern. Detta dike blir lätt vattenfyllt vid nederbörd...
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
sxv:

Har gjort det med öppen lucka. Sedan är det bara att lyfta bort bakrutan. Har inte kunnat få sladdarna "fria" utan att demontera hela rutan.

Du behöver en vän till arbetet, den ena håller rutan medans den andra skruvar.
Plockade bort bakrutan idag och fick ut kablarna på vänster sida i högtalarhålet. Åkte sedan till en firma som skulle hjälpa mig att skarva antennkabeln, men innan vi skarvade så kopplade vi in en extern antenn på kabeln och till min förvåning vart det bra mottagning på all radiokanaler.
Så nu vet jag att antennkabeln är ok. och jag har provat med en ny förstärkare utan förbättring.
kan det vara strömmatningen till förstärkaren? för det blir ingen skillnad om antennkabeln sitter i förstärkaren eller inte.
är det någon som vet vad varje kabel som går in i förstärkaren på höger sida är?

mvh/micke
Freude am Fahren vilken kabel var trasig för dig när du hade problem med radio mottagningen?
mvh/micke
det är fyra kablar från höger sida som går in i förstärkaren:
brun- jord antar jag
gul/brun- också någon jord?
gul/grön- mellan denna och jord är det 4.8 v när radio är på
röd/gul mellan denna och jord är det 12.3 v

Blir lite fundersam, när jag provade med den nya förstärkaren , provade jag ca:30 sek. märkte ingen skillnad byte sedan tillbaka.
jag kanske skulle provat lite längre?
tar det en liten stund innan den kommer igång?
sv
29
svante gustafsson
535d Lci M-Sport -07
Hej! Hur har det gått för er? Har precis fått samma problem.
sv
29
svante gustafsson
535d Lci M-Sport -07
Hur lång räckvidd har ni på fjärrkontrollen? Min har från köpet varit kort ca 5-15m.. Mitt Kina larm på golfen räcker ca 50-100m.. Kanske enheten under vingen som strular på min ändå?

Läste att förstärkaren? Under vingen styr både fjärrkontrollen och radiosignalen

PS. Bakrutevärmen är även ur funktion, den har dock varit ur funktion sedan köpet
På min var det skavda kablar i högra gångjärnet ,efter laning funkar allt perfekt.
3-4 kablar var skadade. Ingen var av.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Min radio lade av i förra veckan, plötlisgt under färd och har inte fungerat sen dess. Man kan höra radion med lite brus osv. Allt annat funkar på bilen så som lysen, bakrutevärme och bromsljus.

Är det skavda kablar som gäller trots allt? Min fjärrkontroll har varit dålig sen första dagen när jag köpte bilen för 3 årsedan.

Diesel-räsern
/Rickard
Mi
2
MickAN
M5 E61-2007
Har nu en bil som inte går att öppna med fjärr-nyckel längre... Efter tvätt (och en natts "sömn") är det inte möjligt att öppna bilen med comfort access eller fjärr-nyckel. Allt el funkar och nycklarna (alla 2) fick nya batterier men det hjälper inte. Skall prova att byta antenn förstärkardelen eftersom den också fungerar som mottagare av signaler från nyckel.

Lite kuriosa:
Efter ett antal timmar "Googlande" har jag hittat rätt många trådar om trasiga/skavda kablar till bakluckan på E39 och E61, där olika fel uppstår som slår ut skyltbelysning, värmeslingor, dimbakljus, dålig radio, mm.
Om sökfunktionen i AP gick att utöka lite skulle det vara lättare att synka erfarenheter om hur man löser detta. Det finns en del info på Youtube om hur byta kabelstammar i bakluckan, det är "vansinnigt dyrt" att lämna in bilen till BMW, ca 12000 kronor för orginaldelar och jobb, som kanske håller några år, någon räknade ut att det kostar 14kr att öppna och stänga bakluckan varje gång :o (
Visa användare
1
RaggarBrud
523i Touring -08
Chevrolet Apache/Suburban -66
Skoda Octavia RS -07
Hej!
Jag har fått ett problem med min radio på min BMW. Radion funkar kanon bra när man slår på tändningen men så fort jag startar bilen så då börjar det brusa på radion och det är på alla kanaler.
Är det någon som har nå tips och råd om vad det kan vara?

Lite trist o åka i en tyst bil :-P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.