|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är det vanligt att CD-skivan till Navigationen inte följer med vid beg-köp av en 3-4 år gammal BMW? När mina föräldrar var och tittade på en nyare BMW så var det en rekondare som arbetade hos bilhandlaren och han var med och pratade lite med mina föräldrar. Han nämnde att bilhandlaren brukar ta ur CDn ur Navin när folk är och tittar på bilarna, vilket man förstår. Dem gillade bilen och köpte den, far ringer innan den ska hämtas och kollar med försäljaren så att CDn inte glöms bort. Då svarar försäljaren att han inte vet om han har den, och att han skulle leta efter den... Att köpa en sådan CD kostar tydligen 3500kr. Det är en auktoriserad BMW-återförsäljare Tacksam för snabbt svar! | |
| Kan man kräva att få med en CD till den när Navi ingår? | |
|
CD/DVD brukar inte ens ingå när man beställer en ny bil med Navi. Tror inte dom har någon skyldighet att skicka med en CD/DVD utan det är väl något man får komma överrens om med säljaren i samband med att man köper bilen. Sen är ju inte en 3-4 år gammal kart-CD så speciellt intressant. En ny DVD (innehåller kartor för Europa) kostar kanske 3500kr på BMW men en CD som då innehåller kartor för ett mindre område, t ex Skandinavien brukar kosta mindre. Kan även ibland hittas på PowerBörsen, Blocket eller tyska Ebay för mer humana priser. Själv har jag köpt 3 begagnade BMW med Navi hos handlare (i Tyskland) och i två av fallen fanns det skivor (dock gamla) medan det i ett av fallen var tomt. Då jag ändå är intresserad av att ha en aktuell karta så såg jag inte detta som något problem. ___ //Ulf |
|
| Okej. Tack så mycket för ett snabbt och väl beskrivande svar! | |
|
Om en bil säljs med navigator tycker jag man måste kunna utgå från att skivan är med. Särskilt hos en BMW-handlare och särskilt om bilen är så pass ny som 3-4 år. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Navigatorskiva ingår naturligtvis när man beställer en ny bil. Fattas den i en begagnad så är det väl jämförbart med om verktygslådan inte är komplett, dock en liten prisskillnad:) | |
|
xjml; Skiva ingår inte alls när man beställer ny bil. Oavsett märke. Varför kan säkert nån förklara men jag håller med borde ingå när man beställer navi för 10-40' extra - framförallt i dag då det är DVD-baserat och hela Europa på en skiva... M V H Stephan |
|
| Skivan fanns i Navin när vi hämtade den idag så det var inga problem! För er som undrar vad det blev för bil så är det en 330i E90 -05 med mycket utrustning :) Vilken bil! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.