|
|
|
|---|---|
|
Hej! VAr på SBP i morse och fick 3 "tvåor" på E34:An, bla spindelled. Kollar biltema just nu och hittar Länkarm. Är det den jag ska ha? | |
| Eller så läser man lite längre ner i listan så står det ju länkarm MED spindelled.. | |
| Sitter det inte en spindelled på båda länkarmarna? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Såhär ligger det med spindelleder och styrleder på en E34 Länk Här är bild med både E30 och E34 Länk Det finns alltså två spindelleder per sida på en E34:a. En sitter i den övre länkarmen och en sitter i den nedre länkarmen. Angående länkarmar så sitter de placerade såhär Länk Och ser ut såhär i "fritt tillstånd" Länk |
Jag kanske skulle svarat på själva frågan också :-) Jo, eftersom spindelleden är en del av länkarmen köper man hela länkarmen vid byte av spindelleden. Vissa återförsäljare säljer bärarmar utan den stora bussningen, vissa med. Jag rekommenderar att när du ändå byter spindelled att även passa på att byta bussningen då dessa lever ett hårt liv och behöver bytas med "jämna" intervall - speciellt bussningen till den övre länkarmen (det så kallade casterstaget eller tryckstaget). En gammal och dålig bussning här brukar ofta vara orsaken till det ökända framvagnsvibrationen vid lätt inbromsning runt 80-90 km/h. Om du var längesen du bytte bussningar i länkarmarna så rekommenderar jag att köpa länkarmar med nya bussningar (alternativt köpa bussning separat men då måste du be någon verkstad pressa in dem åt dig). Vilken spindelled klagade de på? Övre (bakre) eller undre (främre)? |
| Övre länkarmen är det som oftast bruka blir utsliten på dessa bilar har jag fått erfara. 500pix på biltema och du har en ny MED denna bussning som bmwslangen surrar om. Den kostar 300kr på mekonomen utöver länkarmen som kostar runt 1000. | |
|
Va samma läge här för en månad sedan. Jag köpte Biltemas och det funkade kanon. Byt pendelstagen/skrammelstagen också medan du ändå är där å rotar. /Stefan |
|
|
Hej igen, har haft lite dåigt om tid så jag har int hunnit kolla på det än, men ska åka in till Biltema och köpa delar i veckan, så "Spindelled, fram, vänster, främre", är det den undre eller den övre länkarmen? Borde vara undre? Men vilken av biltemas är det jag ska köpa egentligen.... |
|
|
Jag skulle tro att det är den övre du ska ha? Då är det den med en konstig böj på mitten av staget. Jag bytte dem igårkvälls och det var inte det roligasteman vart med om direkt.... Beemer 4 Life! |
|
|
Bilmärke BMW Modell 5-ser E34 Årsmodell 88-95 Placering främre vö Art nr 72-600 Pris 499,00 kr Bilmärke BMW Modell 5-serien E34 Årsmodell 88-95 Placering vf Art nr 72-078 Pris 499,00 kr "Spindelled, fram, vänster, främre", borde vara första alternativet då, 72-600? |
|
| eller ska det vara 72-078? | |
Länkarmarna benämns utifrån hur de sitter fast i spindeln Titta på nedanstående bild så ser du de två länkarmarna sitta fast i spindeln. Länk [-] Man kan särskilja länkarmarna åt genom att ange om de sitter monterade ovanpå eller underpå spindeln (vilket man gjort på bilden). [-] Men man kan även särskilja länkarmarna åt genom att ange om de sitter i främre hålet eller bakre hålet i länkarmen. Således gäller följande (se bild för ännu bättre förståelse) - undre länkarm menar man alltså den "utan böj" - övre länkarm menar man alltså den "med böj" - främre länkarm menar man alltså den "utan böj" (samma som undre) - bakre länkarm menar man alltså den "med böj" (samma som övre) Ibland skrivs båda benämningar i samma beskrivning, vilket på en E34 inte är nödvändigt (men kanske på andra bilmodeller). Så man kan alltså se beskrivningar som "främre undre". Nu verkar Biltema skrivit helt uppåt väggarna på webben. Gå in i den Biltema Unplugged katalogen (den av papper) så står det istället såhär =>Länkarm med spindelled fram v : 72-078 Beteckningen "fram v" tolkar jag som den "främre vänster" länkarmen (även kallad "undre") och är alltså den "utan böj". =>Länkarm öv : 72-060 Beteckningen "öv" tolkar jag som den "övre vänster" länkarmen (även kallad "bakre" och är alltså den "med böj". Som ni ser har vi ingen konflikt i namngivningen i papperskatalogen. Artikel 72-078 är främre/undre (utan böj) och 72-060 är bakre/övre (med böj). Men på webben har de angett "främre vö" vilket säger emot sig självt, finns ingen länkarm på E34 som är "främre" och som samtidigt "övre"... |
|
Tack för redogörelsen, smått förvirande med olika benämningar.... Åker in och slår till på en 72-078 imorrn. |
|
|
Jag har samma nedslag som du på bilprovningen. 1000 tack för att ni klargjort likhet mellan benämningarna. Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.