|
|
|
|---|---|
|
Bilen i fråga är en 318 -97 med digital klimatanläggning. Kupéfläkten går bara när den vill. Den funkar nån vecka och sen är den död på alla lägen i några dagar. Problemet uppstod när det blev vinter och kallt. Bmw mekaniker säger att ja bör byta fläktmotståndet. Jag har kollat på motståndet som är den digitala typen. Men samma motstånd kan väl inte gå flera gånger? Lokala mekaniker tyckte jag skulle byta kolet i fläktmotorn. Fläktmotorn verkar ha hela lager och känns inte trög. Inga missljud eller så. Kan man byta kolet eller måste man byta fläktmotorn? Skulle det lösa sej efter att bara ha bytt fläktmotståndet? Jag har läst en del om detta med inte hittat nån som bytt kolet. Byta hela fläktmotorn är lite svettigt för plånboken. /freakholm | |
|
Är det ingen som vet? Byter alla bara fläktmotståndet? /freakholm |
|
|
Nån som bytt kol i kupefläkten? /freakholm |
|
J.B |
Varför inte prova motståndet först ? ,,, direkt koppla motorn om inte annat bara en liiiiiiten sväng så ser du ju om den startar och går utan oljud , då kan ju inte kolen behövas bytas ! . Bara en liiten tanke ! .. J.B Länk |
|
J.B Tack för tanken! Motorn går utan missljud när den startar. Problemet är att den inte alltid startar. Nytt motstånd kostar ca 1200kr och det känns som att de svaret ges av slentrian från bmw mekanikerna. Därför undrar jag om någon testat nått annat. Fläktmotorn går väl på 4000kr men om jag skulle komma undan med att bara byta kolet skulle jag troligtvis komma undan betydligt billigare. Vet du om det går att byta kolet? Jag är lite osäker nämligen. /freakholm |
|
J.B |
Vet ju inte riktigt hur det ser ut och hur du kommer åt, men går motorn att plocka i sär så går ju kolen att byta , men har du provat nu så den går utan oljud o går jämt , så tror inte jag att det är kolen som är den felande länken .. Tror på motståndet ,,, prova med det.... kan ju kanske få tag i ett beg på en skrot om du vill sattsa på det ! .. J.B Länk |
J.B |
En tanke till *s* ,,tycker du skall koppla motorn direkt till 12 V och provköra fläkten så ett tag och se om den går så eller stannar efter ett tag , kan ju vara lindningen i motorn kanske oxå ???? ,,då motorn blir varm så lägger den av .. Då kan du ju utesluta lite mer vad som kan vara fel ! .. J.B Länk |
|
Motorn sitter dåligt till och om man ska få ut den så måste man antingen böja plåten just nedanför framrutan eller ta sönder fläkt "bladen". Motorn lägger inte av under gång utan den startar inte ibland. Går den igång så går den. Det är att den inte startar ibland som är problemet. Får se om ja byter hela motorn i höst. /freakholm |
|
|
Jag har också haft samma problem och jag köpte t.o.m. ut en begagnad fläkt på skroten. det var inget roligt jobb alls att byta den kan jag säga! Nåja efter timmars slit och uppklippt plåt så satt den på plats men det visade sig att den inte gick på samma varv som den gamla när den fungerade som den skulle. Den nya gick mycket långsammare så jag antar att det skiljer på fläkten om den kommit från en med automatisk klimatanläggning som min eller en vanlig hederlig med vridströmbrytare. Jag var tvungen att göra något åt saken för nya fläkten fick inte bort imma från rutan ens. Jag undersökte den gamla trasiga fläkten och upptäckte att den gick rätt tungt. Kolen var helt okej så de behövde inte bytas. Däremot köpte jag ut en dyr sprayolja på Mekonomen som skulle tränga in fint sa de och sedan sprayade jag och rullade på fläkten och den började gå lättare omgående. In med den i bilen igen och sedan har det inte varit några problem. Den har alltid startat efter det! Min rekommendation är att du plockar loss all plast runt fläkten och försöker spruta in någon inträngande olja i lagren och har du tur så kommer det att lösa problemet utan att du behöver ta lös den! Värt ett försök och sparar mycket tid och pengar. /T |
|
|
Tewe: Tack för att du delar med dej av dina erfarenheter. Jag har funderat mycket på den här fläktmotorn och hur man kan göra och ditt tips är helt klart det billigaste hittills =) Men hur trögt gick din fläkt? Min går att snurra på ganska lätt tycker jag. Man bara puttar till den så snurrar den ett varv. Vart ska man sikta när man ska spreja? Har inte riktigt koll på vart lagret sitter. Har du testat om problemet uteblir även på vintern? Det är väl mer påfrestningar då. Men om jag förstått det hela rätt fixade du det utan att byta fläktmotståndet alltså? /freakholm |
|
|
Mitt problem började förra hösten och varför jag konstaterade att det var fläkten var när jag tagit bort alla plastdetaljer och fläkten stod still när tändningen var på. Det räckte att jag knuffade igång den så gick den bra till nästa gång jag försökte starta den igen. Jag kan inte säga att jag tyckte den gick så speciellt trögt men för mig var det tillräckligt för att den inte skulle orka starta själv alla gånger. Det kan var lite svårt att hitta rätt ställe för sprayen men man kan försöka komma åt genom skovelhjulet med plaströret på sprayburken. Kan vara lite lättare på den vita sidan för där kommer man åt lagret mellan skoveln och motorn. På svarta sidan sitter kolen och gör det svårare, men det går. Fläkten som jag smörjt upp har fungerat hela vintern och dessutom under en riktig kall period helt utan problem, däremot har det dykt upp ett annat problem nu på våren. Fläkten går inte på högsta farten längre och det däremot är säkert fläktmotståndets fel. Startar gör den alltid fortfarande. Det bästa är om du kan få fram felet som jag gjorde. Vrid på tändningen och hoppas på att fläkten inte startar. Se om du kan knuffa igång den då för då kan du vara säker på att felet sitter i den. /T |
|
|
Glömde säga att du får sänka farten på fläkten till lägsta hastigheten innan du testar. Chansen att den vägrar starta är då större! Hoppas du hittar felet. Lycka till! |
|
|
Kalas bra! Blir å ha fläkten på lägsta nu ett tag och hoppas det blir tillfälle och spreja. Tack för tipset, så man kan kolla om det verkligen är fläkten som är felet. /freakholm |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.