AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.970

Hur fort går en Saab 9000 2,3T (200hk) egentligen?

Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Hej!

Har försökt hitta prestanda siffror på en Saab 9000 2,3T (200hk). Typ denna:

Länk

Hur fort gör den 0-100?

Vid körning på bana, skulle ni föredra Saaben eller t.ex. en 525i/530i E34?
Ur minnet: 0–100 på 7,5 sekunder. 235 km/h.

Seså, flytta dig
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Problemet med saaben är att det kommer spinna vilt i alla kurvor, och understyra rejält.

En E34 525/530 är väl ingen hit på bana heller, men med en någorlunda fräscht chassie hade jag nog valt E34 då den säkert är lite mer balanserad. Är det en 530 V8 borde den vara minst lika snabb som Saaben rakt fram.

______

Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Ja, 530 känns lite så där på bana för mig också. Den har ju så tung motor där fram...
Weeman syftar du att en 9000 spinner i alla kurvor på en bana eller rent allmänt?
Jag har för mig att 0-100km/h gjordes på ca 7-8s, dock inte säker.
Då jag aldrig körde min f.d 9000 orginal, hade steg 1 som gav 235hk.

Och investerade i nya däck runtom, Good Year F1, spann aldrig såvida man inte ville det.
Mycket trevliga bilar iaf, man får mkt bil för pengarna idag.
Man åker bekvämt samt bränslesnåla. Fick ner min till 0.66 via färddatorn och 0.7 med tankmetoden på 200mil landsväg (70km/h & 90km/h)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ingendera bilen är något förstahandsval för bana. Välj i så fall en mindre och lättare bil.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Framhjulsdrift på bana?
Ok, ja det går ju säkert att få runt en Saab 9000 2,3T runt en dylik med hyfsad heder i behåll, men inte är denna vagn speciellt effektiv där..

Framhjulsdrift öht är så fel det bara kan bli totalt sett vid lite inspirerad körning(med vissa undantag, läs Alfa Romeo 156), för att inte tala om att köra med släp/husvagn och lägg till lite blöt gräsmatta osv på det så förstår ni ;)

0-100km/h är den dessutom inte någon racer på..snarare roligare i lite fart s.a.s typ landsvägskörning..Lyckas någon köra 0-100km/h på 7,5 sekunder med denna så är den inte i originaltappning kan jag säga.

Teknikens Värld lyckades iaf inte få den under 8 sekunder 0-100km/h, tror det var 8,5 sek...Ok, visst..fulltankad,testutrustning+ 2 man i bilen men iaf.

Mvh Janne.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det bästa med annonsen är ju ändå..."Testpiloter och snackare göre sig icke besväret. Inga byten är intressanta om du inte har en Ferrari."

Som att någon med en Ferrari skulle byta den mot en Saab för 11.500:- :)

Beautiful Münich Woman
BMW
Om jag inte har helt fel för mig körde Saab en reklam i tidningar i början av 90-talet när 2.3 Turbo introducerades där den påstods vara en av de allra snabbaste serietillverkade bilarna i accelerationsintervallet 70-110km/h på högsta växeln. Det är alltså under sådana manövrar som Saaben visar, eller kanske rättare sagt visade, sin största styrka prestandamässigt.
No
5.161
Nockenwelle
Om jag minns rätt hade den ganska stor turbolag, så ligger man på femman i jämn fart och stampar på gasen gick ganska mycket tid förlorad innan det bar iväg, så skall Saaben imponera i den grenen får man nog starta vid en lägre hastighet, så att trycket hinner byggas upp och sedan starta klockan.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Nja 2,3T har ingen direkt turbolagg att tala om tycker jag.

______

No
5.161
Nockenwelle
Jag kan minnas fel, det var 15-20 år sedan jag körde en, men flera Saabar av senare modeller har definitivt haft rejäl turbolag.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Utan aspirationer på att starta VS-diskussioner, så gick polarens standard 2,3T 200hk jämnt med min fd E34 525i -92 (M50 u Vanos) på a-bahn.
OM det nu säger trådskaparen något.
Dock fick jag använda växellådan lite mer engagerat än Saab-föraren.
Skillnaderna (till BMWns fördel) var så små att de kan bortses ifrån.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

SAAB 2,3 turbo har inte mycket till turbolag, men visst finns det under vissa förhållanden.
Max vridmoment uppnås redan runt 2000 rpm.

SAAB har helt riktigt förr i tiden tjoat om att den var en av världens snabbaste bilar 50-90 på fyran och 70-110 på femman. De var också helt grymma på den intervallen, vilket är imponerande med tanke på att det var en relativt billig familjebil med en liten 2,3 fyra med turbo.

Samma motor men med ett lite vassare turboaggregat och annat styrprogram, resten var identiskt, kallades B234R och satt i Aero-modellen. Den bökade ur sig 225 Hk (ja sannolikt lite till) och 350 Nm vid 1850 rpm. Med en sådan (sannolikt "ett bra pressexemplar"..) fick Bilsport att skena 0-100 på 6,55 s.

Jäkligt bra turbomotor som SAAB knåpat ihop, som tål massor och är billig och lättillgänglig. Sitter just en sådan i min gamla Sierra men då med lite massering av SAAB av programvaran (resten är fortfarande helt original) så den bökar ur sig ca 300 Hk vid 5500 rpm och 460 Nm vid ca 2000 rpm i sina bästa stunder.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
OT,

Med all respekt Tinnitus,

Men Saab snurra i en Ford? Den gamla Ford karossen måste vrida sig i samvetskval. :-)

Det finns ju Cosworth snurror (iof relativt ovanlig) som det går att få väl så mycket pulver ur. De gamla V6 spisarna går att "fläktmata" till väl 300hk utan större modifikationer, bonus mysigt ljud.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Om du visste vad en Cosworth-motor i fräscht skick kostar, och sen vad det bär i väg i pengar att trimma den, och jämför det med en SAAB 2,3 turbo, så kanske du förstår mitt val bättre. Går vi se in på tillgången till motorer och delar utifall nåt skulle gå på skit, så fattar du ännu mer. Jag vet de som letat i åratal efter ett friskt 200-block till Cossie som de har råd att köpa. Själv ringer jag bara till närmaste bildemontering och frågar om de har någon motor till 94-98 900/9000 turbo inne. De svarar då antagligen ja 25 stycken från 3000-10 000 kr för kompletta motorer med styrsystem och allt.

Som extra krydda kan jag ju åtnjuta fröjden med att ha en "underdog" som inte är under locket som alla förväntar sig.

Jag kan ju upplysa om att min bil kostat ca 45 000 kr att bygga och då är precis allt inräknat, från köp av bil och alla delar, samt regbesiktning m.m. Inte så lätt att klå om jag skulle haft Cossiegrejor.

Men helt rätt så berör det folk på olika sätt, beroende på vilka läger de tillhör... :)

Det finns ju så jäkla många Sierror med Cosworth-motor, men ytterst få (kanske bara min ännu i hela världen) med SAAB-puffra.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Helt rätt med en sleeper, inget fel med det.
Jag har en lätt allergi mot SAAB och fyror i allmänhet så jag kunde inte låta bli att ruska om lite ;-) Du Tinnitus gillar ju att skriva så en reaktion var given...

Skämt åsido, det skulle vara intressant att beskåda Forden nån gång.

mvh/ Anders
ic
124
icke
318is -90
Som nockenwelle skrev.. Ingen är någon tip-top bil för bankörning. Ju lättare desto bättre. Har en kompis som kör 525 på bana och kör imponerande snabbt. Däremot skapar 1600kg bil lätt problem med skeva bromsskivor, hårt däckslitage, och hårt slitage på bromsar. Räkna med en uppsättning R-däck till 3-4 träffar. Bromsar varierar på beroende på hårdhet och kvalla.

Framhjulsdrift ska man inte vara rätt för på bana. Titta på stcc tex.. Det är ju några som kör Mini på BMWSC:s banträffar och dom går riktigt fort.

E30 är beprövat och funkar, bromsskivorna tycks inte slå sig trots körning med R-däck och rejsbromsar och grejjerna räcker för runt 6 träffar. Är du ute efter något billigt så kanske en e36 325 är ett bättre alternativ. Dom är ju lite tyngre och jag vet inte hur skivor resp däck står sig på dem. Men det går ju att hitta en 36 med ful lack och snål med utrustning för runt 20k. Finns mycket delar att tillgå, både reserv och balla uppgraderingar.

Lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.