|
|
|
|---|---|
|
Har efter diverse tips bytt insugsbälg samt LMM.Med gamla LMM gick bilen snålt(enligt datorn) inga andra koder. Bilen ryckte och fick inte kraft vid kickdown,skakade och varvade bara,inget mer. Man fick/kunde köra försiktigt upp till 90-120 sen fick man pressa gasen försiktigt för respons (inga kickdown,se ovan). Idag körde jag till uppsala och köpte en ny LMM av en kille från blocket 1050 pix (som hittat MR) var en seriös tysk/svensk. Monterade i den på en mack och började köra tillbaks. Bilen axade vid full gas (som den skall) men den "ryckte ungefär som den misständer) OK tänkte jag, jag åker lungt och låter datorn ställa om sig(raderade koden innan inst) testade på E4an och göra kickdown i 90. Då skuttade bilen till och ryckte innan den drog iväg/samt slog i växlarna. Testade att pressa gasen försiktigt,och vid nedväxlingarna "slog" den igen samt ett "skutt" innan den fick kraft. Stannade vid McDonalds och kollade med datorn (inga felkoder)????yipee och vad faan blandat?? ok cruisade lungt och fick respons vid gaspådrag men med "skutten" innan. Detta hände även vid start från stillstående?? samt ungefär som motorn (justerade blandningen) innan den fattade och tog fart/växade dåligt igen. Nu orkar jag inte mer, kan det vara fel på kontakten till LMMen???skall jag löda på en ny??CRC spraya den??? Jag ryckte ur LMM en och då växlade bilen fint igen (efter ett tags omställning) BRA kraft etc.. HAR kollat cat/dämpare/stift mätt elen på spolen.bytt soppafilter. kört i en TSC i tanken. Har nån någon ide alls ??vh M | |
|
Är det skillnad på gången innan och efter byte av LMM? /Mats J |
|
|
Mats: Ja det är det. Innan så hackade inte motorn,den gick jämt och fint.funkade normalt vid gaspådrag till 80-90 sen fick man gasa försiktigt för högre hastighet. kickdown = dog/skakade ingen kraft + nedväxling men ingen kraftöverföring som sagt. Bilen kändes normal,dock slö högre varv för effekt. Efter byte LMM Vid gaspådrag från stillastående så "hoppade" bilen till samt kändes som man ströp/fyllde på luft 1-2 sec..sen kom kraften och den drar iväg..Dock skakar/rycker bilen som typ tändstiftsfel, samt växlar dåligt/hårt (slag) Bättre kraft vid gaspådrag/kickdow = nedväxling samt kraft, förutom de kraftiga slagen i växellådan. samt högre varv för kraft på e-vxl. Har aldrig varit med om nått liknande förut?? jag är helt borta på detta nu. Kan nån lambdasond vara på väg att ge sig samt i kombination med ny LMM ge felaktiga värden till vxllådan?? vad tror du?? Åker nu med urkopplad LMM ..då funkar bilen fint. Lite slö i början men sen helt ok. |
|
Tanner |
Mellan vilka vartal rycker bilen? |
|
mellan 700.11400 vid gas..sen blir den jämnare. Idag var jag hos el o diesel teknik för att kolla LMMN och de nollade datorn, tillbaks till grundinst o allt var ok. Startade bilen och den började varva och leva ett eget liv.. (rusningar på gasen) In i deras garage igen+ny felsökning som var(fel vid gasspjälslägesinlärning)som tog 1.5timmar till. Sen tittade jag på skoj i instboken.TYP "trampa på bromsen" när bilen skall läsa in nya värde från grundins (helt otroligt) läste in nytt nollade koder med nya LMMN och visst blev det bättre. Men fortfarande så hamnar pedalen i ett visst läge (1a 10-25%) så reagerar knapt motorn. hoppar/rycker rusar, sen vid högre varv så får den kraft att åka. Bilen är klart bättre, växlar ner vid kickdown , men känns ändå som den stryps vid vissa lägen på gaspedalen??Även vid högre farter o kickdown, dock axar den bättre nu ..Undrar om man kanske behöver ny programvara i TPS`n alt kolla stiften ordentligt igen.. |
|
|
Igensatt katalysator?? /Mats J |
|
Tanner |
Som Mats J säger testa lyfta bilen och knacka lätt på katalysatorerna och kolla om det skramlar, är ett vanligt fel på dessa min vänstra skramlar lite pytte lite ska byta denna så fort jag får tid |
|
Har kollat dem innan, får göra det igen imorgon då. men kan det verkligen ge såna här fel som liknar (el-fel) typ..rycker skakar etc??motorn dör ju inte typ. Jag är bara van vid en katalysator och har inte haft bmw innan (2cat). |
|
| Inga fel på cat eller dämpare..byter stiften nästa vecka..hoppas på det bästa. | |
|
Kollat luftfiltret? LMM kan bete sig konstigt om det är igensatt eller fuktigt! |
|
|
bytte luftfiltret för 3v sen..är ett mahler original från mekonomen.skall kolla vägen till luftfiltret imorgon.. Igensatt är det inte, men det gamla filtret var snustorrt. Kan det i kombination med dålig LMM gjort att bilen ställt om sig lite?? Isåfall så borde ju bilen lärt in sig efter min nollning, om nu inte mahler filtret är för "tätt" Och det är ju original?? Känns ibland som injektorerna inte får ström,alt ingen luft kanske därför den rycker/hoppar till.. Börjar mer att tro att det är ett smyg-el-fel nånstanns. Tog en sväng ikväll och med s-läge på ca 3200 varv så drog den "renare" på jämn gas lät det som, än om jag varvade mindre/mera. smög upp i 140 på direkten. Jag ger mig inte,jag skall ha reda på vad felet är. tyvärr tar detta "irritationsmoment" tid ifrån rekond inne/ute, men skam den som ger sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.