|
|
|
|---|---|
|
hej. ja stängde av bilen som vanligt, sen när ja skulle starta den igen då gick bara motorn runt med de hånder inget sen som att den inte får gnista. Ja ser sen att utomaten står i sportläge ja kan inte lägga i (A) läget och den startar inte, ja bröt strömmen till bilen och provade knacka på soppa punpen, sen såg ja att säkringen till soppa pumpen var paj. då böt ja den och sen när ja kopplade på batteriet och vred på nyckeln då stog automaten på läge (A) som de ska i början och bilen startade. Men idag hände de igen fast säkringen var hel den här gången och automaten står i sportläge igen säkringen är hel soppa finns. snälla hoppas någon vet vad de är, ska åka till småland snart och ja litar ej på bilen, Tack på förhand | |
|
hoppas värkligen någon kan hjälpa mig med detta, ja har fått för mig att nåt i bilen inte får singnal till tex bränsle systemet i bilen eller nåt. Den har aldrig stannat själv utan de är vid dtarten då går bara starten runt, nu har den hoppat igång igen men är säker på att den snart strular igen, Snälla har någon nåt hum om vad de kan vara? MVH Christian |
|
|
Jag har samma fel, dock lite annorlunda. nr1: Kolla pumpen. Motsatt sida av säkringsboxen i huven, på vänser sida om du står framför bilen, sitter ett lock. Ta bort det och du ser 3 st styrenheter. Lite under sitter ett blått relä vid DME boxen. Detta är Soppapumpsrelät. Bygla stift 30-87. Kolla om pumpen går, den ska jobba direkt. Alternativ 2: Vevaxelgivaren. Anledningen på att Automaten går in i S är för den går in i nått säkerhetsläge. |
|
|
ok. för de mesta så startar den jätte fint och går jätte bra, de har bara hänt 2 ggr, för ja ser att när man slår på tandningen så står de (S) för att snabbt gå över till (A). men ja ska kolla den där givaren ja vet vart den sitter också. så de går inte att starta bilen när de från början lägger i sportläget själv? är de en typ av spärr för att imnte sabba nåt eller? Mycket tacksam för svaren. |
|
|
Nu har ja kollat pumpen samt kontroll av relät och inget var fel där vad ja kunde se eller märka, vevaxelgivaren kollade ja så gått ja kunde och kopplade ur den också men ja fick inte felet då när ja vred på tändningen. Varför går lådan automatiskt in i sportläge och ej går att lägga ur som följd startar inte bilen. många gånger när ja vrider på tändningen för att starta då ligger sportläget i, sen efter en halv sekund eller nåt sånt då ändras de till adeptive. finns de någon som har någon ide? Tacksam för svar. |
|
| Håll dig till denna tråd så kan folk hjälpa dig lättare, här har du redan beskrivit en del vad du har felsökt! | |
| var bilen varm när du stängde av den, en 540 får du inte bara flytta. dvs starta den flytta ett par meter o sedan stänga av för då surar den och kan vara extremt svår startad och bete sig som det inte finns gnista. | |
|
Hej Jag hade samma problem med min, det verkade vara väljar-knappen som var knäpp. Alltså den som man väljer S eller A läge med. Efter byte till ny knapp så har det inte hänt. Kan nog åxå vara immobilizer som spökar, om det är något eftermonterat. Jag fick plocka ur min då "nycklarna" var trasiga. De kändes inte av ibland, och då visades S i panelen. Mvh Mikael |
|
|
tackar så mycket för alla svar, ja den är varm de har aldrig hänt när den är kall i min ägo, ja har ett eftermonterat cargaurd larm och ja provade att larma bilen och då startade inte alls, inte ens startmotorn gick runt då. och ja har nu ett nytt optima underhålls fritt batteri i bilen så de borde inte vara ågot problem med strömmen, de har hänt en gång till också så de e 3 gånger nu. de är som att något i bilen hånger sig. <Men de där med knappen låter lite intressant, ja ska prova ta loss den och plocka isär den och rengöra den med lite kontakt spray. har haft ur nästan alla relän i bilen och alla säkringar och databoxar och att se om nått inte satt på sin plats men de verkade de göra (ja kopplade bort batteriet innan ja plockade med allt) MVH Christian |
|
| Nu vet jag inte om det är ditt problem men när jag köpte min 540 så stog den i sportläge hela tiden. Det visade sig att ett bleck hade hängt upp sig i knappen. | |
|
hej, ja knappen verkar fin ja hade isär den. nu startar den inte igen och de är första gången den gör de när den e kall och nu får ja inte igång den alls, kommer ej heller till jobbet nu. ja har gjort bilen ström lös nu också. fan undrar vad de här beror på. kan de vara data boxen som hänger sig eller strular? |
|
|
En tanke, eftersom säkring till soppa pumpen gått sönder o så. Det är inte så att soppa pumpen bråkar, fungerar ibland o ibland inte. Min 540 fick vi byta pump på - i slutet så fick man köra den gamla pumpen baklänges för att få igång den. Aldrig några problem när den startat, men varje gång man stängt av den så startade den inte. Kan ju vara så att det är spolen i motorn till pumpen som är paj och den inte startar när den hamnar över brottet, därför den bara bråkar ibland. |
|
|
jo de kan ju vara en ide att kolla sån en gång till kanske, men ja tyckte i morse att ja hörde hur de surrade och så de verkar som att åumpen går ibland när man försöker starta den. Nu ska ja prova med min kompis data box och testa om den går igång då, gör den de så ska vi byta box han och ja till någon av oss får fel på bilen igen, får ja samma fel tillbaka då kan ja ju utesluta styrboxen. Alla får garna komma med ider om vad ni tror kan vara. MVH Christian |
|
|
nu tror ja att ja löst gåtan, när ja kom hem från jobbet idag så gick ja direkt och provade starta bilen, ja vred om till tändningsläge och lådan indikerar att (A) läget ligger i och ja vrider igen då startar den direkt. Då tänkte ja att ja ska koppla bort batteiet och koppla bort styrboxen till motorn, efter de satte ja tillbaka gjordkabeln igen, ja vred till tändningsläget då indikerar lådan att (S) läget ligger i och bilen startar inte. samma fel som ja haft när den inte startat så ja tror starkt på styrboxen eller kontakten mellan boxen och bilen. Ja har plockat ner hela boxen ikväll och hittade snudd på en kall lödning i den men ja hade lödsug och sånt så ja löde nastan nytt i hela boxen, bilen startade direkt efter de och ja har kört en stund med den. hoppas de var felet nu ja kommer uppdatera den hät tråden om den funkar utan problem efter de här eller inte, tack så länge för alla svar |
|
|
hej jo felet kom ju tillbaka, men nu vet ja vad de beror på, de sitter ett relä inder styrboxen ett vitt relä. de slår inte till och prövade att plocka isär de och tryckte på relät manuellt medan polaren drog på starten och de startade direkt, ja har beställt ett nytt relä nu, 159kr på BMW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.