|
|
|
|---|---|
|
problemet är på en BMW e39 528i touring -98 Mitt broblem ligger i att bilen är väldigt tungstyrd. det började för ett tag sen när jag uptäckte att det "högg" i ratten och att det gick väldigt tungt att styra ibland. Aaah tänkte jag fylla på lite servo olja. sagt och gjort var och inhandlade rätt olja enligt rekomdation. fyllde på för det fattades en del. MEN det har inte slutat. det hugger inte längre men ibland är den fruktansvärt tung att styra. värst är det när den har stått över natten eller en längre tid. men det verkar som att det är borta när bilen e varm. kan servopumpen ha tagit skada när de var dåligt med olja? måste man byta olja när man köper ny?(dum fråga men ja blev lite osäker själv nu) måste de luftas på nåt vis? tacksam för svar som kan göra mina annars njutningsfulla färder med bmw:en njutningsfulla igen(alltså utan träningsvärk i armarna) livet är skit, sen dör man. | |
|
Tja jag tror du har skadat styrservon, när den har gått tom. Du kan testa att lufta men tror inte det hjälper. Det går å lufta, öppna locket sväng fullt, inte så att det låter i styrservon, sväng vänster höger upprepa tio gånger. När bilen står still. Hissa gärna upp bilen fram så att däcken är i luften. (Men det måste du inte göra). Testa att byt olja i styrseron, tappa ur och slå i nytt. Blir det inget bättre så får du leva med det elr köpa nytt elr beg, på skroten Köper du en ny så skulle jag byta olja men man måste inte. mvh Micke |
|
|
Prova att byt oljan mot ny,Blir lätt så när oljan inte varit bytt på länge, kondensolja+avlagringar,Det gör att servon krånglar , vid luftning så brukar man kunna köra startmotor korta slag samtidigt som man vrider ,lossar man anslutningen vid pumpen så tömmer man inte hela systemet upphissade framhjul kör du servofram å tillbaka så det pumpar runt nya oljan innan du luftar , .Men du kan få hålla på , några gånger å byta oljan.innan det blir bra.prova med det först innan du letar ny servo. Funkade på en 318e36 jag hade för ett tag sen . Mvh Bengtsson |
|
|
tack för svaret! men ja tycker att de e märkligt att den går som den ska när den är varm.. men ska testa detta... mvh johan livet är skit, sen dör man. |
|
Grusse |
Fick du ordning på styrservon? Tacksam för tips! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.