AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.391

Ang. årsmodell på bilar, hur räknar man i detta fall?

Sida 2 av 2
Fungerade länk: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Chris87: min erfarenhet är att BMW ser på modellår vid inbyte. Skulle också säga att merparten av alla BMW på Blocket är annonserade med modellår.

När t ex bilpriser.se värderar en bil så tittar dom i första hand på när bilen är tagen i trafik. Jag testade vid något tillfälle att ange olika årsmodeller men samma 1:a dag i trafik och priset var identiskt.

Personligen så går jag först efter BMW's modellår då detta ger mest info om bilen och sedan tittar man på när bilen är tagen i trafik då detta styr fri service, garantier, mm. Vad Vägverket/Transportstyrelsen anger för fordonsår är av mindre intresse.

___
//Ulf
Det jag skrev tidigare har jag till och med hört från auktoriserad BMW återförsäljare. Tittade på en bil tillverkad i januari och fick till svar att det var en sk "äkta" 200x, då den var tillverkad angivet år till skillnad från de andra som var tillverkade i slutet av det föregående året.

Det blir väl lite upp till bevis när man ska byta bilen antar jag! Det verkar vara ett komplext område, som behandlas olika beroende på vem man frågar.

I mina ögon är en bil tillverkad 2008 en 08, och en tillverkad 2009 en 09. Svårt att sia om det är rätt eller fel, men jag ser det ut tidsperspektiv baserat på året bilen tillverkades. Det anser jag är det enda intressant när man ska avgöra en bils ålder. I början av 2010 ska ju en 09:a inte kunna vara äldre än ett år, men en 09 från 2008 är ju det. Det blir helt skevt. Bara meningen "09 från 2008 låter ju helt skumt". Eller är jag den enda som tycker det?
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
så bmw's modellår på den bilen jag undrar över är 09 eller ? :S
Den är tillverkad enligt 2009 års modellspecifikation ja. Fast den kommer ju alltid vara runt 4 månader äldre än den första bilen tillverkad i januari 2009.

Planerat att köpa den?
gu
159
gusse
320i Touring 2009
Man får väl dela upp denna diskussion i vad som är fakta och vad som är spekulationer. Fakta är modellår, tillverkningsdatum, fordonsår, årsmodell i det fall där det finns en otvetydig definition på respektive begrepp. Det är egentligen ganska okomplicerat.

Spekulationerna däremot handlar ju om hur man ska värdera bilen, hur lätt-/svårsåld den är/blir. Köparen försöker hitta argument för att pruta. Säljaren argumenterar för att hålla uppe priset.

Bilens faktiska ålder har naturligtvis en inverkan på dess pris. På samma sätt har modellåret betydelse, speciellt om det har gjorts förändringar från ett modellår till ett annat. Om det har varit inga eller små förändringar vid skiftet av modellår, ja då påverkar det priset bara lite om alls. Om det har varit många/stora förändringar så spelar ju det större roll för priset.

Olika personer viktar dessa faktorer olika förstås. Ett nytt utseende på blinkers betyder ingenting för vissa medan det är viktigt för andra.

När man frågar t.ex. en auktoriserad BMW-försäljare så får man ju fundera vad han har för motiv för sina påståenden. Han är säljare, han vill sälja en bil, han använder de argument som passar honom. Däremot vill man ju att han skall hålla sig till sanningen om fakta. Det går ju att syna.

______
Det finns inte tidsbrist. Det finns tid. Och man väljer vad man vill fylla den med.
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
japp jag vet att den kommer vara 4 månader äldre än en "RIKTIG" 09:a ...
ingen aning om jag ska köpa eller inte ... undrade bara ...

så...fakta: Modellen är en 09:a
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

k1mzo: den var även tillverkad 09/2008 enligt TigerDejan tidigare i tråden.

___
//Ulf
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
För att verkligen snöa in sig: Vilken del av tillverkningen är det som avses, initieringen?
Tex om en bil börjar tillverkas 25 augusti och är färdigtillverkad 15 september, anges ändå augusti som tillv-månad?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nu tror jag inte det tar 3 veckor att tillverka en bil men en gissning är att det är färdigdatumet som styr. Varför jag gissar det är att min 530 har angivet tillverkningsdatum 27/8 eller 28/8 2001 (kommer inte ihåg det exakt) och den är tagen i trafik den 4/9 2001. Den är således av modellår 2001 och en av de sista av detta modellår.

Sen kan jag tänka mig att man vid modellårsskifte bestämmer att fr o m ett visst chassinummer så är det ett nytt modellår som gäller eftersom detta i många fall måste vara klart innan bilen sätts ihop och då spelar nog det faktiska datumet bilen är klar (eller påbörjas om det är det som styr) mindre roll. Det kan ju uppkomma något problem som gör att bil från förra modellåret blir färdig 2/9 och då kan dom ju inte gärna backa tillbaka och byta ut motorn och andra detaljer...Den får helt enkelt tillverkningsmånad 08 och ingår i det förra modellåret. Men som sagt...enbart spekulationer från min sida...

___
//Ulf
Jag skulle bli förvånad om det tar längre tid än en dag att färdigställa en ny BMW i normalfallet. Då menar jag från start på produktionslinan tills bilen är färdig för leverans från fabriken.

Är det någon som vet säkert hur lång produktionstiden är?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.