AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.224

Klarar BMW-bilarna sådan storm?

Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Läste detta i Expressen nu ikväll: "I en ny rapport från den amerikanska vetenskapsakademin NAS slår forskarna larm om supersolstormar, som kan slå ut tekniken i stora delar av västvärlden."

Kanske en tidningsanka från exsessen-tidn eller kan våra kära BMWs riskera bli utslagna?

När jag kollade bakvagnen vid däcksbytet i söndags är jag nog dock mer rädd för vad vädrets makter och vägarnas beskaffenhet ska kunna ställa till med därunder. Så många stag hit o dit med olika leder har jag aldrig skådat förr i en bakvagn.

Ingemar
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vad är "supersolstorm" ens? :-)
Visa användare
144
krihil
I3 REX 94 Ah -18
320d -14
E30 320i cab -89
E24 635csik -88

400 st (1:43+1:18)
#BMWCS 7112#
När solen är speciellt aktiv och slungar från sig partiklar och stårlning. Detta ger bl.a. upphov till våra vackra norrsken. Vid kraftiga solstormar uppstår cirkulerande jordfelsströmmar i marken vilka också kan ta vägen via våra högspända kraftledningar. Strömmarna kan bli så stora att tekniken som övervakar våra kraftledningar mäter in dessa strömmar och tror att det är fel (jordslutning/kortslutning) på ledningarna och därför kopplar från ledningarna. Moderna reläskydd kan dock filtrera dessa strömmar och skilja dem från riktiga fel (50Hz) och därför undå bortkoppling av ledningarna med strömavbrott som följd. I samband med strömavbrott kan elektonisk utsustning störas och i värsta fall gå sönder, men det kräver att dem är anslutna till elnätet, så så länge du inte ansluter din BMW till elnätet så är du nog utom fara.

Vid "extremt" extrema solstormar vet man inte riktigt vad som kan hända och kanske kan känslig elektronik påverkas.

Du behöver alltså inte vara rädd.

(Jag är ingen expert på solen och just solstormar, men har länge arbetat med just dessa tekniksystem för elkraftbranchen)

Hoppas det bringade ngn klarhet i frågan.

Se gärna min modellbilssamling i mitt BMW-fotoalbum
Länk

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Där kan man kolla lite "väder" om man nu går på eller bryr sig om allt som står i tidningar.
Länk
Länk
Brukar hålla lite koll på dom sidor men inte för att jag är rädd om min bil eller så utan det kan vara bra o veta när o hur mycket kommer det synas av norrsken.

BMW - Beroende Med Wilja!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.