AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.075

Däck och fälg!

Jag har en fråga angående vilka däck som passar på fälg. Jag har idag BMW fälgar med 205/55 16 däck på. Min fråga är om jag kan sätta på ett par 195/65 16 däck på samma fälgar.

bmw 320i 2003 med orginalfälg.

Din bil är dessvärre helbilsgodkänd så du får inte montera något annat än vad som står i instruktionsboken och förardörrens stolpe. 195/65 skulle ge en större rullomkrets än 205/55 vilket resulterar i att det går fortare än vad din hastighetmätare visar. När din hastighetsmätare visar 100 km/h är din hastighet ca 104km/h.
2-
140
2-ben
Inte BMW, -97
530i sedan, -04
Du kan ha 195/55 eller 195/60 på 16"-fälgar. 195/65 ger stor rullomkrets. Kolla längst ner på Länk. Omkretsen på hjulen får inte skilja mer än 3% eller 5%, men det bästa är att komma så nära original som möjligt.

mvh
Tomas
Tack, då vet jag!

Bayer_Aleks
Chris87: Så när jag skor om min bil till 19 tummare på sommaren så är inte bilen "helbilsgodkänd" bara för att det inte står i instruktionsboken eller på b-stolpen?
Det är så med alla bilmärken, som tex Volvo S60R, dem "måste" köras med Pirelli P Zero Rosso för att vara godkänd. Det är för att volvo har avtal med Pirelli o inget annat.

Vad gäller samuelsam så förstår jag inte varför du vill slänga på 195 däck när fälgens bredd e avsedd för 205. Snåla aldrig på däcken.
Bra pris från kompis på knappt använda däck, därför kunde det varit aktuellt.!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.