|
|
|
|---|---|
|
Ska ev göra 4hjulsinställning på min m5a idag då ratten är lite sned och bilen drar även till vänster vid inbromsning, samt vibrationer uppstår. Men har även helt nya bromsskivor och belägg liggandes hemma som ska bytas snarast. Frågan är bör jag byta bromsskivorna och de först eller är det bara att göra 4hjulsinställningen ändå...? | |
| skivbyte/belägg först, hjulinställning sen | |
| Skivbyte påverkar inte hjulinställningarna (om du inte får in nått skräp mellan skivan och navet men då har du obalans istället) så du kan köra hjulinställningen först. | |
|
Om du VET att det inte är skivor, belägg (eller nåt annat som direkt skulle upptäckas under ett skiv/belägg-byte) som gör att bilen drar snett, då kan du såklart ställa in hjulen först. Men om det nu skulle vara så att det är nåt fel i nav/hjulupphängning/bromsar/ok som kunde åtgärdas först, och som i sig skulle påverka en hjulinställning menligt om felet fanns kvar under nämnda hjulinställning, så känns det kanske surt att göra hjulinställningen först, för att därefter upptäcka felet, som efter avhjälpning kräver ytterligare en hjulinställning? Så tänkte jag iaf. |
|
| Där jag gjort mina hjulinställningar så kollar dom alltid att allt är OK i hjulupphängningen innan dom justerar och hittar dom något som bör åtgärdas så gör dom ingen inställning och meddelar vad som ska åtgärdas först. Tror nog de flesta gör så, eller? jag kanske hade tur :) | |
|
...jo, det är iofs sant. De brukar de nog kolla, annars är de inte särskilt seriösa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.