|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att köpa bil och lätta lite på den, mest simpla saker som att ta bort en massa onödig vikt och kanske sätta in sportstolar. När det gäller väghållningen funderar jag på att byta till bättre bussningar och bättre fjädrar och stötdämpare mer vill jag egentligen inte göra. Nu till min fråga. Ska jag välja 325 eller 328. Dom fördelarna jag kan komma på med 325an är väl att den väger lite mindre och att den är lite piggare på högre varv. När det gäller 328 har jag hört att det är samma växellåda som i 3.0 liters m3an och att även motorn har 280nm men är lite seg på högre varv pga att insuget är strypt. Vilkenbil bör jag satsa på om jag vill ha roligt på bana och framförallt satsa på väghållning och inte prestanda. Vill inte ändra något i motor och drivlina för att jag inte har råd och undrar därför hur många mil bilen max får ha gått för att det ska hålla att köras på bana? | |
|
Ta den som är billigast/mest prisvärd. Finns en bil på rejsa.nu som är till salu där ägaren börjat lätta sin 325 E36. Lycka till! :) M V H Stephan |
|
| Det är möjligt att diffbroms fanns som tillval på 325:or. Helt säker är jag inte, men om du skulle hitta ett sådant exemplar, som i övrigt är fräscht, kan det vara ett lämpligt objekt. | |
|
Varför skulle en 325 väga mindre än en 328? Men iaf...håller med som ovan,välj det som är mest prisvärt. Stämmer att 325 har lite "rivigare" karaktär i effektkurvan än 328,men 328 går även att få lite mer så om man byter till ett 325 insug på den. Stämmer även att 328 har samma låda som sitter i M3 3,0, så lådan har ju lite mer kapacitet än vad som finns i bilen om man säger så. Man kan inte säga något tak på hur långt bilen får ha gått,mycket beror på hur bilen är skött under sina år. Det är tex bättre att köpa en bil som gått några tusen mil mer som det finns bevis på bra underhåll än en bil som gått mindre med tveksamt underhåll. Samma sak gäller det antal ägare, hellre att bilen haft mindre ägare men mer mil på mätaren än många ägare med mindre miltal. |
|
| Är det inte så att 328-motorn har alublock och 325-motorn gjutjärnsblock. Kanske minns jag fel, men om det stämmer är 328 lättare och i så fall där man helst vill spara vikt, dvs framtill. | |
| Det stämmer bra de, M52-motorn är helt i aluminium. | |
| valet är lätt.m50 utan vanos är en racemotor till större del än m52. rivigare karaktär, mer mos på toppen. som man bör vilja ha på en racebil. och enligt mig så går 325or utan vanos bättre än 328orna. | |
|
Men en 328a, med ett ostrypt M50 insug är både lättare och har mer effekt än en 325a. Dessutom blir M52an varvvillig med denna modifikation! Dock är kanske inte M52 (328) motorn den bästa utgångspunkten vid trimmning pga det svagare alublocket. |
|
| Hur vet du att alublocket är svagare? | |
| Jag har också hört att m50 motorn ska vara bättre och hållbarare än m52 aluminium.. | |
| alublocket är väl bara till nackdel vid rejäl överladdning. annars lär det hålla utan problem. men om du inte vill eller tänka göra ett skit med motorn, så borde 328an gå bort helt. det är en ekonomimotor. däremot om du ändrar kammar och insug, avgas + mappar om så borde valet va lite annat. men välj en m50 utan vanos.. de går riktigt fint nära varvstoppet ! | |
|
Nockenwelle, helt enkelt för att aluminium som råvara är svagare än järn. Inga konstigheter! Som exempel så kan man tex inte köra lika höga laddtryck på en M52 som på en M50. Om ni inte tänker överladda eller trimma på andra sätt så är ju en 328a med "M50 insug" ett skönt alternativ, rätt effektleverans och lättare vikt. Karaktären med orginalinsuget passar dock inte banåkning, enligt mig. Dock mycket behagligt vid vardagskörning =). |
|
| Jo, men det hnger ju inte bara på materialvalet, utan dimensioneringen också? | |
| Skall dock förtydliga att jag har svårt att tro annat än att BMW var mer inriktade på att få ner vikten än att skapa ett maximalt starkt motorblock när bytet från gjutjärn till aluminium gjordes, men det går definitivt att skapa block i aluminium som håller för mycket höga effekter, vilket bland annat racemotorer är exempel på. | |
|
Nockenwelle, ett exempel till är ju senaste GT3an där de av hållfasthetsskäl har gått över tillbaka till block i järn istället för aluminium. Men tack vare skruvar av titan och lättat svänghjul blir den ett kg lättare än föregångaren i alu... |
|
|
mixim: Kan du inte plocka fram en källa på den informationen? |
|
|
Jag närmast citerade från AMS: Länk |
|
|
Den större cylinderdiametern krävde av hållfasthetsskäl övergång till block i järn i stället för aluminium, men tack vare skruvar av titan och lättat svänghjul är den större motorn 1 kg lättare än sin föregångare. |
|
|
Kan rekommendera att du köper 328 och byter till 325 insug. Då tas "strypningen" bort och du får samma karaktär som 325 med bra drag på höga varv. Plus mkt mera krut än 325. 328 har även M3 5vxl låda original (dom manuella såklart) och den pallar ju självklart mer stryk än 325 lådan, så den är mer lämpad för bana. Glöm inte uppgradera bromsarna för bankörning ;). |
|
|
hej. 328:an är ca 70kg tyngre. vet inte vad det är som väger mer. men tippar på att det har med driv linan att göra, eller saker kring detta. hade jag suttit i bmw__erik:s sits hade jag letat rätt på en hyfsad 328i och bytt insuget. lite extra pill men mycket roligare. men bmw__erik. om du följer upp tipset så ta reda på kostnader och hur man gör först :) BMW ownz |
|
| Är det någon fördel om man har sedan eller coupe?, sedanen bör väll vara lite styvare i chassit? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.