|
|
|
|---|---|
|
tja, ska säga att jag sökt på forumet men inte nöjd med svaren jag hittade. Jag köpte mig en BMW E30 318iS 16v 1990 i helgen, tänkte fixa en sänknings-sats med dämpare och fjädrar. Har sökt på forumet om vilket mått jag ska ha på dämparna, står i många trådar att 318iS skall ha 51 mm, idag var jag i GDS hallen och lyfte bilen och måttade, dämparna som sitter på nu är 45mm. så jag undrar vad som är rätt? funkar 51mm på min bil ändå? eller 45mm? mvh | |
| nej , när du byter dämpare fram behåller du hela fjäder benet , så att försöka stoppa i en dämpare som är 51mm i ett hål (i fjäder benet)som är 45mm går ej , du mätte fram ? men det går ju alltid att byta fjäderben | |
|
Jag ska köpa både fjädrar och fjäderbenet, ett komplett sats alltså, fram och bak. jag måttade fram, själva fjäderbenet i höjd med bromskivan, den var 45mm. det som gör mig fundersam är att i andra trådar i forumet som jag sökt och hittat så säger i stort sett alla att det skall vara 51mm till 318iS. mvh |
|
|
318is har 51mm fjäderben orginal, kanske någon har vart där och bytt? mät båda sidorna också. :) När du nämner komplett sats, menar du inte då fjädrar och lösa dämpare? själva fjäderbenet brukar inte följa med. |
|
|
jag har måttat på båda sidorna, och det är 45mm, blir det fel om jag tar 51mm? eftersom du säger att det är orginal.. med komplett sats menar jag som i denna länk: Länk inte exakt den, men dom grejerna. Mvh |
|
|
Kan det vara så att tidigare ägare bytt till 45mm för att få plats med fälgarna? vad är måtten till för, jag menar om jag köper fel mått, vad är det som inte passar? blev jävligt krångligt detta!! Mvh |
|
| altså när du beställer satsen får du inte med några fläderben utan fyra dempare , 4 fjädrar och 2 "muttrar" som håller fast dämparen i fjäderbenet | |
|
Då är det jag som har missförstått vad som är vad. då måste måtten vara rätt då det är dämparen man trycker ner i fjäderbenet? därav måste man veta om det är 45 eller 51mm? har jag förstått det rätt nu? mvh känner mig som en riktig n00b nu haha |
|
|
ja helt riktigt , köp inte 60/40 den sänker mer , efter någon månad så låg fjäder varven på varandra , jag köpte där (ge motorsport) till min 325:a touring 5/8/2006 |
|
|
Då har jag förstått rätt. jag tänkte inte köpa av ge motorsport, handlar från ebay istället. får se hur det går när jag får dom, när jag nu får dom haha.. tack för hjälpen! mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.