|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har bytt handbromsbackar på båda sidorna och monterat ihop allting, men då jag fick en tvåa på handbromsen var det bara att plocka isär allt igen. Det jag gjorde nu var att jag tog ett sandpapper och slipade ner lite lätt för att få det jämt och fint, sen rengjorde jag med t-sprit ordentligt. Nu tar handbromsen bättre men det är ändå gränsfall. Man kan köra iväg med handbromsen i men nu får man kämpa till skillnad från tidigare då man inte ens behövde gasa särskilt speciellt. Mina funderingar är: *Vad kan vara fel? *Har e39 modellen dåliga handbromsar i överlag? Vet minst två bekanta som säger att deras handbromsar på deras e39 också tar dåligt. *Är det Biltema beläggen som helt enkelt är värdelösa? Vore väldigt tacksam för snabba svar då körförbud går in på Torsdag om jag inte hinner fixa! MVH Rickard! | |
|
Har haft samma problem med min bil. Vet inte om du har samma problem, men jag fick veta att ett vanligt problem med handbromsen på E39 är att vajern blir sliten. Höljet mjukas upp med tiden, det är därför handbromsen tar sämre, höljet flexar i stället för att hålla emot när vajern spänns. Man behöver byta vajern och den är inte dyr i sig, men den sitter tydligen lite illa till så det är lite pill. |
|
| Det är vanligt fel att handbromsen tar dåligt på våra bilar, min har fått nedslag 3 ggr på raken hos bilprovningen. Två av gångerna i min ägo, första gången bytte tydligen bilfirman jag köpte bilen hos vajrarna nu släppte de min igenom på gränsfallet och bad mig spänna handbromsen. Bilprovningen säger också att e 39 s handbroms kuggas ofta. | |
|
fick tvåa på min parkeringsbroms nu i senaste besiktningen. bytte backarna men ja fick fortfarande inte godkänt så ja rev isär det igen o då var det vajrarna som hade kärvat. de kan gå hål på höljena om upphängningarna inte e som dom ska. och ja de e ett j*vla pyssel att byta dom... köpte en sån där rep.handbok för att veta ungefär hur man ska göra när man står där i garaget... sen tar det ett litet tag innan beläggen är "inslitna" mot skivan/trumman(dvs. om man inte byter dessa med). de e bara att slita på med skiten.. livet är skit, sen dör man. |
|
|
Jag tycker att min handbroms tar jättedåligt men den går igenom på besiktningarna. ______________________________ Min bil: Länk |
|
| Min handbroms tar också dåligt på min 528a men den har klarat sig än så länge! | |
| Prova bara att sträcka handbroms vajjern. | |
| Jag hade i stort sett ingen handbromsverkan alls på min e39a före besiktningen så jag spände bara handbromsen allt vad som gick och den tog hur bra som helst då så jag fick igenom den. Bytte handbromsbackar ganska kort efter det då jag visste att dom var dåliga och såg då att dom var totalt slut. Jag spände då på kuggen och inte på vajern. Finns nån tråd om hur man ska spänna bromsen på kuggen men jag spände då bara tills det låste hjulet totalt, sen släppte jag tills det gick helt fritt och då funka det perfekt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.