|
|
|
|---|---|
|
Köpte nyss min första BMW, 530d -00 193hk. Har hört att det någonstans i insuget finns ett spjäll, som om det går sönder, kan orsaka motorhaveri. Har även hört att man kan ta bort detta utan att det ska påverka något märkbart. Finns alltså detta spjäll är min fråga? Hur tar man bort det? Vad ändrar på motorns egenskaper, m.m? Är det något annat man ska göra eller inte göra om man vill bilen ska hålla länge? Några enkla tips, förutom vanligt service alltså. Tack. | |
|
Turbon är känslig på 530. Viktigt att låta bilen "varva" ned på tomgång efter användning. Har också läst om detta spjället. Finns lite info här,hoppas du läser Engelska. Länk Finns säkert info om det här på Autopower också. |
|
|
Länk Länk Mvh |
|
| Länk | |
| Länk | |
| Tack så mycket, till er alla! Tyvärr blev jag nog också lite rädd för det där med spjällen... Borde kanske ta bort dem? Har någon en aning vad dom igentligen har för nytta? | |
|
Länk En till tråd i ämnet bara..Visserligen på en 204hk maskin, vet inte om det är exakt likadant i 193hästars maskinen.. Mvh Janne. |
|
| Tjena har en 535d 2006 tog bort spjällen förra helgen! har inte märkt någon skillnad på motorgången eller automaten! om du ska ta bort dom är de lättaste plocka bort insugningsröret och sen ta en vass borr och borra ur dom två små skruvarna sen ta bort plattan sen dra upp axeln, sen bara skruva ner en skruv i hålen med lite lim eller kemisk metall eller liknande | |
|
Tog en titt på insuget igår... Kan någon säga vad det är för en mojäng som sitter längst fram på insuget? Det är en stor vakumklocka, och någon typ av ventil där inne, som på min bil var satt ur funktion. Slangen till den var pluggad. Det är alltså genom denna som luft kommer in i insuget. Behövs denna funktion alltså?? Annars så var det nog en massa skit i insuget.... |
|
|
Funderar på att ta bort spjällen i vår E60 530dA -04:a med nästan 16.000 körda mil numera, men vet inte om jag vågar ändra något i motorn... Hmmm Visserligen är bilen numera en tjänstebil, men därför kan man ju sköta den som när vi ägde den själv. |
|
|
Vakumklockan jag hittade på insugsröret är väl EGR-ventilen?? Tror jag... Vad behövs den till? Min var pluggad (slangen), men bilen går fint... Har någon annan testat, och är det någon skillnad om man är utan eller ej? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.