|
|
|
|---|---|
|
Köpte förra veckan en 325 -86 som var "död" för en billig penning och satte igång med felsökning av motorelektroniken igår. När jag kommit till kontroll av varvtalsgivare och positionsgivare så var båda ok vid ett passivt test men när jag kopplade in oscilloskopet så visade det sig att endast varvtalsgivaren gav signal enligt specifikationen, positionsgivare gav endast en mycket svag signal. Jag bytte plats på dom och såg då att båda givarna var ok. Då började jag leta efter det lilla stift som ska indikera läget men hittade det inte för jag såg så dåligt in i hålet för givaren. Tog bort det lilla svepet under oljetråget och hittar ett gäng små metallbitar och ett avbrutet stift!! Den största biten var ca 15x15x3mm stor, brottytan fanns på ena sidan och verkar ha varit den som bröt av stiftet. Var har den där lilla rackaren suttit från början? Slog i ett nytt hemtillverkat stift och motorn startade direkt. Kostade mig 0kr och tog 4 timmar. Bilen har tidigare varit på Branzells linköping, BMW hackefors och slutligen Anders motor i Motala i hela 2 år!! utan att den blivit reparerad. De har provat andra boxar, bytt alla tänddelar och hela kabelpiskan för att inte tala om att de har tillgång till alla mätvärden och instrument, lilla jag lyckades hitta en rysk sida efter en natt på internet med lite mätvärden för olika motronicsystem. Skamligt...... /Per | |
|
Tja, det stärker väl hypotesen att det inte finns många professionella bilreparatörer kvar i detta land, det finns nästan bara reservdelsbytare. Grattis till att du fick igång bilen! Undrar bara var metallbiten du fann har suttit. Undrar om det är något vitalt eller om det finns fler sådana "rackare" i motorn som väntar på att ställa till det för dig. Mvh |
|
|
Jo det skulle vara intressant, ska ta ett kort på den och visa upp syndaren så kanske nån känner igen den. Nu har jag ju ett inspektionshål så stiftet är lättåtkomligt samtidigt som alla eventuella lösa föremål ramlar ut innan de gör nån skada Anders motor påstås vara en BMW expert och han har drösvis med bilar utanför + att man varje gång man åker förbi ser nya kunder, märkligt. /Per |
|
|
Vilken rysk hemsida var du på? Per L |
|
|
Lite olika men den jag hade mest nytta av hittade jag på den här adressen: Länk Den gäller för min box, motronic ml3.3 som sitter i 325i -86 Sen om man börjar från www.carsoft.ru och tragglar sig igenom all ryska så kan man hitta mycket intressant. /Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.