AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.185

Fakta kring Schnitzer

Sida 1 av 2
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Hej!
Efter ett antal månaders ruskande i en Golf har jag äntligen köpt en bil igen. 535i
Det finns dock ett par smärre problem innan jag kan köra för fullt.

Lägesgivaren för gasspjället som sitter under locket på dito, en tandad skiva med numrering och en fjäderbelastad låsning som har släppt. När den gör det så snurrar skivan tillbaka ett x-antal hack eftersom den liksom är uppskruvad med fjäder (som en magnapull-start på en motorsåg ungefär). Den är nu tillbaka snurrad och fastlåst, bilen går ok, men inte helt bra. Den går surt och rycker svagt vid lite gas. Min fråga blir då:
Nån som direkt vet hur den ska var inställd?

Sen en lite mer oviktig fråga:
Hur f-n nollställer man trippmätaren?!
Har stora färddatorn. Trycker in den vänstra knappen i instrumenthuset men det händer inte ett smack. Inget när jag håller den intryckt heller. Känner mig som ett rikspucko som frågar om detta men jag har ingen manual och synd att pilla isär nåt som inte är trasigt lr hur?

Till sist en ännu oviktigare fråga:
Eftersom det är en schnitzer så skulle det vara kul att veta hur den blev en schnitzer.. Var det ett paket som köparen köpte helt privat och skruvade dit, eller var bmw själva inblandade i det på nåt sätt?

Mvh/Johan

al
36
aleek
740ial -92
740ia -93
740ia -93 res.delsbil
Första frågan har jag tyvärr inget svar på
Trippmätaren kan trilskas lite vid nollställning,inte helt
ovanligt.
På min 735 funkar det ibland, ibland inte.
Prova med tändning av/på, förardörr öppen/stängd.
Lycka till

aleek
Visa användare
194
Jonne_racer
Bmw 550iAM -06
Angående om det är en schnitzer eller inte kan du kontakta närmaste bmw verkstad och be om utrustningslista.
Visa användare
194
Jonne_racer
Bmw 550iAM -06
Du kan inte lägga upp lite bilder på bilen?
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Tjena igen, måste nog hävda general-släpp i hjärnmoset när jag skrev spjällägesgivaren för gasspjället.. Det ska ju för farao vara LUFTMASSEMÄTAREN! Sorry! Ok, får väl ta och lämna den till en polare som älskar det där med elektronik för att kolla upp trippnollningen.

Ska försöka ta några kort och lägga upp snart. Det finns ju lite att göra för att återställa den i originalskick. Sidokjolar och skinninredning måste inhandlas bl.a. nu ser den ju ut som vilken 18-års kärra som helst. :) Bilder kommer som sagt.

Mvh/Johan
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Man kunde utrusta sin bil med Schnitzer delar genom olika tillbehörs firmor.
Har för mig att det var Lison Bil i Göteborg som var agent för Schnitzer i Sverige på den tiden.
Sen i Tyskland kunde man beställa en Schnitzer S5 genom Kohl Automobil,som äger Schnitzer varumärket.
En äkta S5 är en 535i som är uppskrämd till ca. 250 hk, Schnitzer kjolpaket ,chassi och hjul.
Fanns en motsvarande från Hartge,som givetvis kallades H5.
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Jag kan alltså kontakta BMW för att få historik och originalfakta om bilen? (Den är en importare och blev svensk -99)
Det är schnitzers logga på styrboxen för sprut & tändning också, det har jag kollat. Utredningen går vidare..:)
Den går iaf som en raket, men har ju inget vettigt att jämföra med.
Tackar för vettiga svar!
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
är det en svart med djupa feta fälgar? Länk denna bil du köpt?
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Japp!
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
det var en 91a iofs! känner mig på mig att det är den bilen..den har jag ägt. det är en äkta schnitzer s5. jag har ägt den i 2 tillfällen, tröttnade tyvärr..hopplöst fall. inte för att verka dum eller så... men det krävs mycke för att få ordning på den. sportstolarna i tyg var utbytta flera gånger..har även suttit 540 komfortstolar i den en gång. kjolpaketet har sett sina bästa dagar. utbytta stötdämpare, olika grejor fram o bak. all historik o papper på bilen är tyvärr borta men de tråkiga är att motorn har taskiga kompvärden samt att 6ans tändstift verkade hel felgängat :(
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Oj, jag har nog skrivit fel årsmodell! :)
Jorå, jag såg att det fanns en hel del att göra på den när jag köpte den, men jag har den som ett långtidsprojekt så det gör inget. Ska åka lite i den nu i sommar för att göra mig en bild av vad som är mest akut. Slantade inte så mycket för den och är den sen en "äkta" schnitzer så känns det ju ännu mer motiverande att pyssla med den. Tack för tipsen iaf, det är ju skitbra att veta!
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Årsmodell ändrad! :)
Sen en sak till:
Ska lämna den till en polare idag som ska gå igenom elsystemet för att hitta vad det är som drar tjuvström.. Har lyckats lokalisera det till något vajsing med elhissarna eller tändningslåset. Det iaf hissarna som drar ur, men jag vet inte varför. Återkommer..
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
jo, men sa det inte för att du skulle känna dig lurad, det är ju bra att du får reda på det så att du inte märker det senare. jag minns det med tjuvströmmen med, lyckades aldrig klura ut det heller, så körde med den säkringen ur hela tiden, dock fungerade alltid elhissarna när den säkringen var ur. tror det var en 7.5 A under baksätet som alstrade ström. jag hade planer att riva ur motorn o totalrenovera den eftersom det var en schnitzer preppad. men å andra sidan hade de bliviit lika dyrt som en halvvettig m5 3.6a så jag gav upp iaf, men kul att den verkar kommit i vettiga händer! blev erbjuden att köpa tillbaks den för 20 000 för ett tag sen men hade inte pengar då.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
har lite information och pdf blad om motorn, modellen kvar på datorn, du kan få om du vill.
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Ingen fara! :)

Ja dom pdf:arna får du gärna maila!
Tack så mycket

lajo snabela live punkt se
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Nu har jag iaf kollat upp och lokaliserat strömtjuven! (tack Örjan!) Styrboxen under baksätet, den som sköter klima, centrallås och elhissarna hänger sig varje gång den fått matning. Enda sättet att nolla den är att lyfta polen så fort tändningen varit på. Kör utan nu. Ny ska inhandlas.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
oj, det var nog duktigt att kunna lokalisera det felet. varav jag o många av andra gått helt bett på problemet. nog ett väldigt sällsynt problem. vad kan en sån kosta då?

vad har du för framtidsplaner för min gamla kärra då? =)
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Ja det är bra med en kompis som får räknas som ett generellt snille! :)

Vet inte vad den kan tinga för pris, en smärre förmögenhet på BMW antar jag, så ska väl surfa runt lite på säljes-sidor först.

Planerna för din gamla kärra är väl att ställa iordning den som den var när den lämnade Kohler/AC Schnitzer en gång i tiden. Har hittat papper med exakt utrustningslista, och det är faktiskt bara sportstolarna i "Schwartz leder" som ska in. Sen är det ju naturligtvis att höja det allmänna skicket med en omlack som pricken äver i:et, men jag är inte där än på ett tag.

Klart är iaf att "Till salu"-skylten har plockats ner för gott. :)

Har man effekt, behövs ingen finish.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
jo den bilen har väl fått snurra runt en hel del i sverige senaste tiden...
jaa. ratten är garanterat utbytt med. men den skadar ju inte sitta kvar. sen var det nog inte svart läder i stolarna standard. garanterat svarta sportstolar i nåt tyg
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Du Aquilla, va skulle du säga om någon inlägg efter inlägg dränker din bil med skit efter skit? Är de bara jag som stör mig på din "kör du runt i min gamla skit" attityden? Skärp dig vafan och ge han lite konstruktivt att gå på än att försöka sänka bilen till varje pris. Om du nu vill "hjälpa" han med att påpeka alla brister kan du ju göra det privat, jag som tredje person uppfattar bara dig som dryg och oförskämd.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
japmax. det är nog du som missuppfattar mig mest isåfall! jag har ju själv sagt att jag tycker det är kul att den verkar ha kommit i rätt händer, som vill ta tag i saker. och försöker hjälpa till med konstruktiv kritik och vad som behövs förbättras. det är inte direkt en bil som han köpt för 100 000! på forum finns det alltid lättretade folk som inte har bättre saker att störa sig på...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.