|
|
|
|---|---|
|
Köpte alufälg 17 tum + däck i dimensionen 205/40 till 635 då det blev billigare än att renovera mina kantstötta 16 tummare. Bara att inse att 40 mm på en 635 ser otroligt komiskt ut, det blev massor av luft mellan däck o hjulhus :-) Kontaktade firman för att byta däck, ville ha mer gummi ! Han säger att 235/55 17 kommer att ta i fjäder benen !?? Enligt mig så skulle jag kunna montera 22 tummare o ändå få in hela handen. Någon expert som kan sprida ljus över detta. Är däck killen bara ute efter att sopa problemet under mattan ? MVH Per P | |
|
Varifrån fick du "40 mm", att däcken är 205/40x17, betyder att dom är 205 mm breda och 40% av 205=82 mm höga. Här Länk hittar du allt om däck och fälg. men de du har nu är för små, medan 235/55 är för stora, räkna här Länk Lycka till! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Börja med att läsa in vad de olika siffrorna på ett däck betyder! Tex Länk Din bil kan väl i original ha 225/60Rx15 eller något sådant. I så fall är diametern på detta däck ca 651mm. Dina 205/40x17 har diamentern ca 596mm vilket är ca 5,5 cm mindre i diameter är i original. Det är rätt mycket "för litet". 235/55x17 har diametern ca 690mm vilket är ca 4 cm större än original. Det verkar väl stort. Sedan skriver du att däckfirman säger att däcket (235/50x17) kommer att ta i fjäderbenet och du säger att du skulle kunna få in hela handen. Jag tror att ni pratar om olika saker. Däckfirman pratar nog om däckets bredd är för stor och du pratar om däckets diameter. För att avgöra om däckets bredd tar i fjäderbenet måste man nog också veta fälgens inpressningsdjup. Dvs hur "långt in" fälgen sitter på hjulnavet. Ju längre in fälgen sitter desto större risk är det att däcket tar i fjäderbenet. Per L |
|
|
Ursäkta om jag var otydlig, men tycker det låter lite märkligt att däcken skulle ta i. Just nu sitter det 205/55/16 på. Om jag går upp till 235/55/17, skulle detta skapa problem ? MVH Per P |
|
|
Ja din hastighetsmätare kommer att visa ganska mycket fel. Dessutom åt fel håll så att om du tror att du åker en hastighet så är det egentligen snabbare. 225/45/17 skulle isåfall kanske passa bättre. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Om du byter från 205/55x16 till 235/55x17 kommer däckets diameter öka från ca 632mm till 690mm dvs dom blir knappt 6 cm större. Vad säger du själv? Har du idag 3-4 cm fritt mellan däcket och fjädertallriken på fjäderbenet och har du 2 cm fritt mellan däcket (där det är bredast) och fjäderbenet? Det är bara att titta efter! Då förutsätter jag att dina nya fälgar inte har ett inpressningsdjup så att dom sitter närmare fjäderbenet! Det måste du också ta reda på! Sedan tillkommer problemet med hastighetsmätaren också. Fast det kanske inte blir något problem då de flesta hastighetsmätare visar 4-7 % för mycket med originaldäck. Sätter du då på däck som har 4-7% större diameter så visar ju mätaren i stället "rätt". Per L |
|
| Satsa på 235/45-17 så behåller du samma rullomkrets som orginaldimensionen. Min 635 har org. 205/70-14 och då är omkretsen på däcket 201,8 cm och med 235/45-17 blir det 202,0 cm enligt ovanstående "däckräknare". Om du tar 235/55 finns det risk att det tar i fjäderskålen och framkant på innerskärmen vid styrutslag. | |
|
Använd länken till däckräknaren i mitt inlägg ovan. Utgå från orginalhjulens (enligt reg.beviset), strunta i vad som sitter på just nu. Det är inte lönt att spekulera i "vad som får plats". För stor avvikelse går ut över vägmätare, hastighetsmätare, acceleration för att inte tala om att max +- 5% skillnad är tillåten. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
225/45, 235/45 är det som ser klokt ut på din bil, allt annat blir för högt eller för lågt. 235/55 skulle se helt galet ut. Har du staggered så kan du ju däremot köra med 255/40 bak. Mvh |
|
|
Tack för all hjälp ! Försöker nog med någon av 215-235/45/17 så får vi se hur det blir. Fick mig ett gott skratt i alla fall när jag monterade på dom "fina lakritsremmarna". 635 är avställd och står tyvärr 55 mil hemifrån så det hinns inte med något mekande för att få ut den på vägarna nu till våren. Är hemma o är Pappa"ledig" med betoning på ledig. Att en så liten mäniska kan ta så mycket tid !! Ha de ! / Per P. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.