AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
48.592

M3 E36 3.0 - Går oroligt på tomgång.

Sida 5 av 5
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Fritte, Ja den höll tyst ett tag iallafall :) Men skulle uppskatta ca 100mil, kanske tom 200mil.

Jag är själv osäker på exakt vilken tätning vi pratar om men tror det är mellan axeln och splinesen....

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Sjobusen"

Att den håller tyst ynka 100-200 mil tycker jag är fel marknadsföring från dr.vanos.

Om det är den tätningen/lagret som sitter mellan axeln och splinesen så kan jag säga att jag försökte lossa på den splinseade historian för att shimsa på anlägningsytan inne i själva huset om man kan säga så. För att då försöka få bort det axiella glappet på axeln. Dock så fick jag aldrig isär axeln trots att jag värmde på den mm mm.
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Någon som har tipps på hur man får isär denna historia? Vet någon om den är v gänga eller h gänga?
JS
25
JStrindenholm
M3 -93
Kia E-Niro -21
Scania LS 85 Super -69
Jag har en Vanos som jag köpte utav Dr.Vanos.
Den skulle ha gått likvärdig som min ( runt 13 000 mil )
Packningar osv är bytt och den är fortfarande inplastad.

Något som är utav intresse? Frakten från USA + tull = rättså dyrt.
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Nej, det är ett missførstånd här.

Det är det axiella spelt i lagret i den splineade axeln som orsakar missljudet, detta løser dr.vanos med en coating om jag inte minns fel. det är mycket møjligt att denna slits fort. Just den biten vet jag inget om.

Däremot att något missljud från vanosen skulle indikera på att vanosen i sig är slut eller inte fungera som som den skall är fel. Om tätningarna är okey och den når sina børvärden vilket man kan testa med rätt utrustning så är missljudet bara kosmetika.

Den packning som jag nämnde och som berör både 3.0 och 3.2 då det är samma packning och vanos på insugsidan är den som tätar øver kolvstången på insugssidan. Denna packning hindrar oljetrycket från att smita tillbaka in kamkjedjehuset och gør då att insugskammen inte orkar nå sitt tillbakadragna läge som den skall ha vid tomgång (60°) detta medfør att insugskammen står i avancerat läge någonstans och ger mer overlap och oførbränt bränsle på tomgång och det leder till høga HC värden som är så vanligt før dessa motorer.

Jag skall i dagarna testa ytterligare en version av denna tätning och hoppas på goda resultat, Det vi førsøker gøra är att finna en täting som har lång livslängd samt minimalt med friktion vilket ger snabbare kamomställning och bättre prestanda. tidigare tätningar fungerar bra men tenderar att visa slitade lite før tidigt tyvärr..

Denna packning skall inte førväxlas med lagret inne i den splinade axeln.

Och ja, det går absolut att ta loss den. Ett chimsnings kit med verktyg før att ta isär detta är på väg.
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"bmwm3gt"

Tjenare

Som jag skrev tidigare har jag försökt att få isär den splinade axeln för att då shimsa axeln så att det axiella glappet minskar.
Men då till min fråga! Hur får man isär axeln? Har som sagt värmt samt slått med ett don men det finns inte någon möjlighet att det ska ge med sig.

Mvh: Fredrik
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Man får tillverka ett verktyg før att hålla locket och sedan ett verktyg før att dra loss splinesen. Att slå med ett don kommer inte att øppna den.
JS
25
JStrindenholm
M3 -93
Kia E-Niro -21
Scania LS 85 Super -69
Eller så köper du min vanos som jag har liggandes. Helt oöppnad sedan Dr.Vanos gick igenom den. Ge gärna svar annars så skickar jag den tillbaka och få igen mina pengar. ;)
al
158
alfi
325im-89 TURBO
325 cab-87
Har ni hittat felet på bilen än? min har samma symptom som din....
JS
25
JStrindenholm
M3 -93
Kia E-Niro -21
Scania LS 85 Super -69
Jag är också intresserad utav vad som är felet, min gör det ibland. Har som sagt en ny renoverad vanos liggandes men jag vill helst lämna in den för det bytet = dyrt. Åkte nyss på att byta låda också..
JS
25
JStrindenholm
M3 -93
Kia E-Niro -21
Scania LS 85 Super -69
Vill tillägga att jag har helt nya original BMW (Bosch) lambasonder, renoverad LMM, nya oringar till magnetventilerna osv. Min går bara ojämnt ibland (tomgång och ryckigt i låga farter på 1:an samt 2:an när man släpper gasen) men är mycket intresserad utav vad som löste ert problem. Vanosen ska jag skicka tillbaka då jag fann information EFTER att jag beställt "skiten". Men Dr.Vanos lovade att jag skulle få tillbaka mina pengar iaf, vilket är tur för honom..

Som sagt, säg gärna vad som löste ert problem eller vad ni mer har kollat/bytt.
ku
22
kursu
BMW M3 3.0 (e36) -93
Jag har snart bytt allt som går att byta och jag kommer närmare en lösning för varje grej jag byter :) Ska byta kamaxelgivarna imorrn få se vad som händer :)
JS
25
JStrindenholm
M3 -93
Kia E-Niro -21
Scania LS 85 Super -69
VAD är det du har bytt och vad gjorde det för skillnad? Det verkar som att det är olika fel på vilken bil det är.
ku
22
kursu
BMW M3 3.0 (e36) -93
Det jag kommer på sårhär på rak arm, som har med motorstyrningen att göra är väl detta:

tdc-sensor
spjälllägesgivare
kamaxelgivare avgas
kamaxelgivare insug
luftmassmätare
lambdasond höger
lambdasond vänster
tändspolar
tändhattar
tändstift
vacuumslangar
grenrör
magnetventiler

Den verkar gå som den ska nu dock lite orolig på tomgång... vilket ska fixas på nå vänster! Det jag planerar byta när jag ändå bytt så jäkla mkt grejjer är väl detta:

nytt batteri (mitt har blivit risigt)
vevaxelgivare
spridare
tempgivare motor
tempgivare vatten
tempgivare luft

Men ska slänga i ny olja nu och beställa besiktningstid nu få se om den kommer igenom. Avgaserna luktar iaf fint och "rent" nu mot vad dom gjort förrut.

JS
25
JStrindenholm
M3 -93
Kia E-Niro -21
Scania LS 85 Super -69
Okey!

Vad har vise versa saker gjort för skillnad
på bilen gång, tomgång osv?

Min går igenom besiktningen utan problem
med perfekta värden, men jag tycker det låter
illa när den bluddrar på tomgång, går friskt
annars och den bluddrar bara ibland.

Någon som har någon aning ifall det kan röra
sig om Vanos styrenheten eller någonting till
Vanosen som vrider kamaxeln rätt som det är
så att den börjar bluddra?
Brorsans bil är trimmad och har bla.
vassa kammar (motsvarande M3:an) och ingen vanos
och den bluddrar precis som min vid tomgång
och bra i övrig.
Så jag undrar om det kan vara något sådant?
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
vad säger diagnostestet?

/Jonas
gO
1.407
gOry
335i Touring
Min gick lite oroligt på tomgång innan jag bytte bränslepumpen, den liksom sega sig ner i varv för att helt plötsligt få en "kick" så den kom igång. Pumpen byttes när den gick sönder helt, och med batteripolen av i några timmar under installation så går bilen spikrakt på tomgång igen.
JS
25
JStrindenholm
M3 -93
Kia E-Niro -21
Scania LS 85 Super -69
Dem gjorde diagnos på min förra sommaren när jag gjorde Insp. 2 och det kom inte upp någonting. För det mesta går den bra och bluddrar inte, men när den gör det så är det vid tomgång, ibland en kort stund och vissa gånger riktigt länge. Har köpt ny LMM och en ny tomgångsmotor, om den fortsätter efter det så är det diagnos som gäller!
Ett litet trådlyft...
Min 3.2a går precis som film 1 & 2 visar (sid 2 i tråden). Det enda jag har bytt hittils är tomgångregleringsventilen. Bilen går som den ska om man håller den över 2000 varv, ca. Får inga felkoder.
Någon som har några nya ideér utöver det som redan står i tråden?
JS
25
JStrindenholm
M3 -93
Kia E-Niro -21
Scania LS 85 Super -69
Då gör din som min.
Min är bara orolig på tomgång och det är bara
ibland.
Vid gaspådrag är min som vanligt.
Körde dock den i bänk och det verkar vara
fel på bränsle blandningen, ska återmontera
original chip och köra bänk igen och se om den
fortfarande blandar fel.
Blir dock inte förän senare i sommar då jag precis
har gått och köpt hus. =)

Säg till ifall du hittar någonting fel! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.