|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| Någon som kan bekräfta att det tar lite tid för nya Lamdban att läsa in? Enligt Jarls så kunde det ta upp till en vecka innan lambdan fungerar som den ska? | |
|
Om det har fungerat 2 dagar felfritt så kanske det stämmer, jag vet inte. Ge det lite tid så lär det nog märkas =) Dom skulle väl ändå ta in den igen kostnadsfritt om det blev fel igen? Härligt att det börjar se ljusare ut iaf! /Jonas |
|
|
Precis, det löser sig oavsett vilket, vilket känns bra för brorssan, han börjar bli lite frustrerad nu :) Jarls ringde till och med till BMW M GMBH i Tyskland för mer råd och hjälp utan att Joel visste om det, det kallar jag service! |
|
|
Phoenix M3: Hur ser det ut med bensinförbrukningen och avgasvärden nu efter Jarls besöket?? Jag har haft stora problem med hög bensinförbrukning och skyhöga avgasvärden på besiktning. Bilen har inte dragit jämnt över registret utan bluddrat lite ibland. Jag och polarna funderade länge och väl på vad det igentligen är som kan styra bränsletillförseln till motorn. Vi kom fram till att det måste vara dessa 3 saker, LMM, lambdasonderna och tempgivaren för motorstyrningen. Rätta mig om jag glömt något vilket jag inte hoppas! =) Osmart som man var började man ju inte med det billigaste, att byta den blå tempgivaren under insugstratt 1 och 2. Denna ger tempsignal till motorstyrningen och den svarta (tror den är svart) ger tempsignal till instrumentet i kupen. Men till slut bytte jag denna och problemet är som bortblåst, på en gång. Och självklart när man tänker efter så blir det ju så om motorn pytsar in bränsle för 10graders motor när den i själva verket ligger på arbetstemp ca 90grader. Detta är en av mina erfarenheten, kanske värt att fundera på. Tempgivaren kostar typ 350kr eller så. Lätt att byta själv också. Skriv och berätta om de är något att kolla på. Good luck! MVH Mattias |
|
| Löste sig detta för er? vore intressant att veta vad som var felet. | |
| Jarls har haft inne bilen ett flertal ggr men de hittar inte felet, nu har vi bytt magnetventiler med och nu har den gått bra sen dess. | |
|
"Phoenix M3" "HOST" "HOST" Läst mitt inlägg på sidan 2 ?? "I have been there, I have done that" Skönt det löst sig iallafall |
|
| Vanos styrenhet ? Har ni bytt den? Den sitter ovanför DME boxen. | |
|
Hej. Bilen går bra tills man gasar ordentligt, då hamnar den i ett ryckigt läge, ojämn tomgång, effektförlust o.s.v., bluddrig gång. Nollar man batteriet så funkar den däremot klockrent och går så fint som den ska, kall som varm. Jarls har kollat den ett flertal ggr, här är vad som är bytt. LMM Styrbox (DYRT) Lambdasonder Magnetventiler Tändstiftr Bränslepump Gasspjällspotentiometern Vevaxelgivaren kollat ALLA slangar Tändspolar Bytt slangar som varit dåliga Jarls hittar INGET fel, den går kanon i ca 30 min tills den hamnar i det här läget, därav att han köpte ny styrbox, i onödan :( ALL HJÄLP UPPSKATTAS MYCKET TACKSAMT! Mvh Filip Kan tillägga att bilen VAR chipad med Unichip från TS motor, bilen började strula så vi satte tillbaka original, efter det har den aldrig varit sig lik. Ni ser ju hur mycket som är bytt nu |
|
|
Japp, har haft samma problem på 2 st S50or. Dock var det 2 olika problem. 1 gång Vanos styrenhet 1 gång fel inställd vanos växellåda. Går att felsöka hyfsat snabbt. Kom ner till Malmö så kollar jag på det. Mvh Rafael |
|
|
Lysande Rafael, tack så mycket! Får se om vi hinner i år, bilen ska snart ställas av. Återkommer :) |
|
|
hur har det gått med allt?? Jag är väldigt intresserad av hur det gått med bilen, för min bil har dåliga lambda värden just nu, och lambda fungerar som den ska enligt BMW. Men funderar på att byta LMM nu och se om det kan bli något bättre. Jag har dock inte allt för orlig tomgång vid kall/varm motor, dock så kan den ibland vara lite "ryckig" vid gaspådrag,men det är inte alltid, kanske 3/10ggr eller något liknande. Så vore fint och höra ett resultat! för jag själv lär börja ta tag i problemet, för nu är snart sommaren här! =) //Alex |
|
| jag har en vanos styrenhet till salu vid intresse , Skicka PM | |
| Hans bil ska ställas på i dagarna sen får vi boka tid med LotecM3 som får kika på den. | |
|
Vet du om Jarls kollade om insugskammen stod på sitt "börvarde"? Den ska stå på 60 grader vid tomgång om jag inte minns fel. Man kan se både börvärde och realtids värde om man har rätt utrustning. Jag var och felsökte min hos Jarls och hitatde inget fel, annat än att min avgaskam stod 4 grader fel. Inga felkoer alls. Nya tätningar i vanosen löste biffen. Nu har du bara variabel insugskam, men kolla upp det. Då sliper du fundera på vanosen mer. Klarar vanosen inte att möta sitt börvärde så måste du ta loss vanosen och antingen byta eller renovera den. Nya tätningar håller vi på att testa fram och det fungerar bra. Den snabbaste lösningen är att vända sig till Dr.Vanos men han erbjuder tyvärr en tätning av ett material som nöts för fort samt att han erbjuder inga tätningar till avgassidan. Detta har lett till att han skickat en felaktig vanos till en här på forumet om jag inte minns fel. När jag testade med den typen av tätning (Viton) som han erbjuder så såg man tydliga tecken på slitage redan efter ca 100mil, så den lever kanske bara 1000mil innan de ger upp, uppskattningsvis. Nya i teflon är på väg och jag ska testa dem i min bil nu. Eventuellt att jag kommer erbjuda tjänsten att skicka in vanosar till mig för byte via mitt företag men detta kommer nog att dröja tills i sommar i så fall. Kanske lägger upp en tråd om det när det närmar sig. Hoppas det löser sig med bilen då ni uppenbarligen har lagt ner både pengar och energi på att få den att gå ordentligt. |
|
| bmwm3gt, de finns ingen möjlighet att köpa ett par teflontätningar av dig redan nu, eller vart beställer du ifrån? Jag vill göra vanorenoveringen själv när de väl behövs. | |
|
Är det någon här som har en blekaste aning om vad det ska vara för värden på LMM till 3.0 vid mätning? Använde multimeter igår , och fick 0.8v, samt 13v. Jag skrev tidigare i en tråd, och då länkade en person till vilka värden det ska vara, men det var för M5. Och där skulle värdet vara 1v, +-0.0400v. Skulle vara intressant och veta ifall man har en fungerande mätare eller ej, så man vet ifall det är något som behövs bytas ut. //Alex |
|
| har liknande problem, men min är inte orkeslös, min "pluddrar" bara. har också gått i tankarna att lämna den till jarls, känner bara att de kommer inte hjälpa :( eftersom fler tydligen har detta problem. hoppas ni hittar något som kan vara fel.. | |
|
bmwm3gt, Ja intresset efter tätningar som får vanosen tyst är nog stort. Jag vill också ha tag i dessa. Jag fick en utbytes vanos från Dr.Vanos och precis som bmwm3gt säger så höll den tyst kanske 100mil innan den började morra igen :( |
|
|
"sjobusen" Höll din vanos tyst i ynka 100 mil?!?!? Vilken tätning är det ni pratar om? Den tätningen ytterst på växellådan eller den som sitter mellan axeln och splainsen? Mvh: Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.