AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
48.594

M3 E36 3.0 - Går oroligt på tomgång.

Sida 3 av 5
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Tjuvluft någonstans kanske. Spricka i någon slang eller så. Brukar ju vidga sig när motorn blir varm.
Då har bilen felsökts på BMW igen!
Nu behöver vi alla tips vi kan få så vi kan få ordning på brorsans M3.

Felkod: Luftmassemätare, gick inte nolla den men vi har redan provat med en fungerande LMM men från en 3.2, men det spelar väl ingen roll? Bilen gick lika illa ändå.

BMW sa dock att om vi ska köpa en anpassad efter 3.0 måste den programmeras in?

Bilen går bra tills luftpumpen lägger av sen går den dåligt men pumpen ska ju ändå lägga av när bilen blir varm?

De trodde inte att LMM var kass trots felkod?

Vad är nästa steg?
Från Zatzy:

[QUOTE=dr slägga;4172451]givetvis måste du ha rätt LMM. var det inte samma nummer på luftmassemätarna 3.0 och 3.2?. det brukar räcka med att nolla felkoder efter bytet.[/QUOTE]

Hej.

Nej det var inte samma nummer på dem, dock lyckades jag hitta på realoem att både 3.0 och 3.2 hade samma art.nummer.

När vi provade polarens så lånade vi ju bara den någon timme.

Vi har alltså inte satt i en ny om det nu finns en speciell till just 3.0 och sen nollat utan det sitter fortfarande den gamla i och bilen går ju bra ett tag till den lägger av.
Ok, Joel har bokat tid på Jarls bilservice i Helsingborg nästa vecka så riktiga proffs får kolla på den nu. Jävla klåpare i Växjö alltså, herregud!
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Kopplar du in en fullt fungerande lmm så ska den givetvis gå bra. Behöver inte nolla eller så. Kommer direkt!
Plus att om lmm:en är kass går den inte ojämt, går ju in i safemode och då går bilen ok trots allt.
Min lmm pajja men jag hade inte någon tillstymellse till ojämnhet i motorn.

Det du kan göra nu är väl som du skrivit i ovanstående inlägg, alltså lämna in den till jarls.

Mvh
Ja han ska lämna in den nästa vecka så får han förhoppningsvis den fixad
Enligt RnB racing är det samma LMM för 3,0 och 3,2. Jag har en LMM från en 3,2:a i mitt kolfiberinsug och det funkar kanon.

3,0: Länk
3,2: Länk
Samma artikelnr

OT:
Inget ont om auktoriserade BMW-verkstäder men när det gäller M3, M5 och Alpina är det nog väldigt få som slår Jarls Bilservice på fingrarna. Har ett litet irriterande oljeläckage från motorn på M3:an och det hänger ibland en droppe vid stabilisatorstaget under kopplingskåpan. Ringde Sten och fick till svar att det är säkert reduceringsventilen för VANOS:en som läcker. Sitter i blockets högra sida vid 6:ans cylinder och mycket riktigt var det så. Ventilen för övrigt kostar ca 300 spänn.

///M. Pedersen

Precis, jag har bara hört otroligt gott om dem. Joel ringde och pratade med dem och fick ett riktigt bra bemötande, dem tar sig an bilen redan på onsdag nästa vecka.

Tyvärr anställer många märkesverkstäder nyexaminerade fordonsstudenter för de är billigast och mest okunniga.

Joel fick den här kommentaren hos BMW:

"Vet du om luftpumpen ska vara på hela tiden"

Joel blev helt chockad och förbannad rent ut sagt. Här betalar vi 1/3 av bilens värde i reperationer + timpeng till några som knappt vet vart ratten sitter!

Det här kanske är helt irrelevant, men jag hade iaf problem med "hackig", eller som jag kallar det, böljande acceleration i min E34 525i. Felet gjorde mig tokig och precis som med din brorsas bil så löstes det om man nollade motorstyrningen genom att koppla ur batteriet.

Så småningom byttes iaf lambdasonden, men felet var kvar. Det visade sig dock att meken satt i en "bättre begagnad" lambda som han trodde skulle vara fräsch. När vi bytte till en ny så försvann problemet och har inte återkommit sen dess. Har ni inte bytt till en garanterat fräsch eller ny lambda så kan kanske detta vara ett tips.
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Kan vara kattersättaren som bidrar eller förstärker problemet. Jag har ganska rå tomgång på min bil men som blev 100%-ig nu när jag satte på katalysatorn inför besiktningen? Värt att prova iaf.

För övrigt så upplevde jag bilen som riktigt slö med katalysatorn på.

Är Pg-ice 40 bast??

In God we trust, All others pay cash///
PG är 36 år ja, kan man verkligen inte tro.

Bilen gick bättre med org.kattarna på men inte 100%, tomgången är fortfarande konstig.

Nåja, vi har kollat allt man kan kolla och bytt alla självklara saker.

Nu är det upp till Jarls i Helsingborg.

Tack för all hjälp.
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
m avdelningen på detta forumet = sandlådan av autopower =)

racekattar ska absolut inte göra nån skillnad. eller jo..om man inte har nån lambdasond.

Ja det är synd att det finns vissa som alltid måste förstöra för andra med onödiga påhopp.

Avgasvärderna är värre än innan och det luktar bensin som fan och den drar på tok för mycket soppa.
Jag hävdar återigen att ni ska dubbelkolla så att lambdan ni har bytt till är frisk.
Mi
12
Micke_84
520 Touring -95
Tjena!
Har du kolla så att lambdasonderna sitter rätt? Den med korta sladden ska sitta i den vänstra katten och den med längre sladd i den högra.
har man råkat kasta om dessa går bilen piss, har själv råkat göra det.
Qu
97
Quakesk
Bmw m3 -96
En uppdatering vore fint.
Gick det bättre för den där firman än för bmw själva?
Vad var felet?

Om den nu är klarvill säga.

Mvh
Jarls bilservice har varit otroligt tillmötesgående och har en otrolig service.

De har ringt min bror och kollat hur det går med bilen nu efteråt o.s.v, kan varmt rekommendera dem.

Dem bytte lambdasonder, tändstift, LMM och bilen gick bra i typ 10 mil sen började den gå oroligt på tomtång igen.

Till skillnad från innan så har bilen nu samma kraft över hela registret.

Jarls sa att det KAN ta ett tag innan nya lamdban läser in och då kan bilen gå lite oroligt till en början, kan det stämma?

Bilen har fungerat felfritt i 2 dagar nu och blir det sämre igen så tar dem in bilen kostnadsfritt och undersöker igen, bra service!
"tomtång" haha det skulle stå tomgång som ni kanske förstod!

INFÖR EN EEEEDIT-knapp nu för helsike!
Skönt att ni hittat en verkstad som verkligen kan sin sak och ger support, till skillnad från den förra som stod och frågade er om hur saker fungerar..
Lycka till!
Qu
97
Quakesk
Bmw m3 -96
Roligt att höra att det förhoppningsvis löst sig.
Var ju lite spännade at veta hur det gick, med tanke på allt nit bytt och testat.
Då blev man grymt nyfiken på vad som just orsakde felet.
Även om nu ingen vet det till 100% vad det var som just krånglade.
Berätta gärna sen om den fortfarande går bra.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.