|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej. Nu behöver jag VERKLIGEN ett expertutlåtande från er. Min lillebror har en 3.0 som gått 14300mil. I somras började den strula. Symptomen: När bilen blev varm gick den extremt oroligt på tomgång, den pendlade mellan 300-700rpm och dem "hackade" "sackade" vid körning och tomgång. Nu har vi bytt så mycket som går efter felsökning hos BMW. - Bränslepump - Tomgångsmotor - Tändstift - Tändspolar - Olja+filter - Lambdasonder - HELT NY STYRENHET = 11 000:- - Nytt originalchip Bilen hade innan unichip + köhler kattar + köhler slutdämpare. Det sitter fortanade Köhler kattar på men avgasvärdena är bra, original katt ska på imorgon. Vi har felsökt om och om igen hos BMW men vi hittar inte felet. Vi har bytt saker för 30 000:- men den går fortfarande lika hackigt varm som kall och är allmänt orolig i motorn. Snälla om ni vet något som hjälp oss. Mvh Filip | |
|
Kan det vara så att LMM orsakar det här trots att den inte kommer upp på felsökningen? Den kom upp första gången men sen försvann den. Vad kostar en ny? |
|
|
M3 E36 3,0 är känsliga på gasspjälls-potentiometern och ska bytas varje inspII. Jag har ägt en -94 E36 M3 som betedde sig mycket illa i gången på allt utom vid gaspådrag, efter byte blev det en "ny" bil. /Micke Länk |
|
|
Den är precis bytt :( Vi kopplade nyss ur LMM och bilen gick avsevärt bättre så den gamla måste vara kass. Brossan ska till en polare med en 3.2 och prova hans LMM nu, fungerar det då är saken biff :) |
|
|
Kom igen nu, lite hjälp tack! Vi var ute och åkte med LMM urkopplad men bilen gick inte mycket bättre. Den bluddrar och tappar ork, vanonsen som behöver bytas? |
|
|
Har ni testat magnetventilerna i VANOS:en? Jag har en LMM du kan testa när ni kommer 9/5 om du vill. ///M. Pedersen |
|
| Hej. Nej vi har inte testat dem, hur kollar man enklast det? Vet inte om man vågar sig på att öppna vanosen men om ni förklarar grundligt så kanske :) | |
|
Magnetventilerna vågar ni ta loss och undersöka. Sök lite på forumet, finns många beskrivningar. Var lite försiktiga bara, så att ni inte bryter av kretskortet när ni ska dra ur ventilpaketet ur sitt säte. Annars är det okomplicerat; inga långa spiralfjädrar eller annan urverksmekanik som kan fall ut på garagegolvet :-) |
|
|
Var riktigt försiktig så att inte de 4 M5-skruvarna går av. Been there done that =/. Beställ nya o-ringar till magnetventilerna oxå. Länk 2 st nr 13, 2 st nr 14, 1 st nr 15, 4 st nr 17 ///M. Pedersen |
|
|
Lysande! Så det räcker att skruva loss nummer 17 för att komma åt ventilerna? Är det lödningen man ska kolla med eller är det så att det är de dålia o-ringarna som påverkar den oroliga tomgången och det dåliga vridet i bilen? |
|
|
...ahh...en E36. OK, inget kretskort alltså. Byt o-ringar och kolla lödningar. Båda alltså. Och rengör där du kan. |
|
|
Yes, vi får kolla det. Men skulle en kass LMM kunna påverka så pass mycket? Bifogar från Zatzy där jag ställt samma fråga, fick det här svaret: Citat: Ursprungligen postat av Philly. Hej. Ja det stämmer, den går dåligt varm som kall :( Hann inte byta LMM idag utan det blir imorgon, har hittat en begagnad för 1000:- med så vi får köpa den. Gas upp till 2000rpm så bluddrar den och de finns inte riktig ork, den låter konstigt med, bluddrigt på något sätt. Ligger på 700rpm på tomgång men karaktären på motorn är hackig och hoppig. Den pendlar inte utan ligger konstans på samma rpm. Känns som att det är Vanosen som är dålig för en kass LMM kan väl ändå inte påverka motorn så här mycket, eller kan den? / Svar: alltså det PRECIS så där va min gamla e36 m3 också och som sagt och det va LMM. när jag stoppade i en NY lmm så gick den precis som den skulle igen och det kändes som att den fick 100hk till. Hoppas att det är lmm och att det löser sig för er |
|
|
Filip: Har ni testat med annan LMM ännu? ///M. Pedersen |
|
|
Jag är lite förvånad över att ni verkar ha provat ALLT, UTOM just att byta LMM. Så byt den genast, för det är förmodligen den som spökar. Men byt o-ringar och rensa vanosen också, det skadar inte. Jo, LMM kan sannerligen kuka ur utan att ge några felkoder. |
|
|
Hej. Vi ska byta om några timmar! Räcker det att byta själva kontakten som sitter med de två skruvarna eller måste man byta hela enheten som sitter till luftbälgen och luftburken? Det borde väl räcka att skruva loss det stiftet? Återkommer med mer info! |
|
|
Filip: Om du tar bort de 2 skruvarna drag du försiktigt upp den och det kommer att se ut såhär Länk Bara att prova med den andra sen ///M. Pedersen |
|
|
Inga felkoder på kamgivare? Min bil visade ungefär samma symptom och jag fick felkod på kamgivar. dock var det inte givarn utan stiftet som sitter i kamdrevet som givaren läser av som försvunnit. Monterade av ventilkåpan och fixade till ett nytt stift och bilen gick som ny i jämförelse. mvh |
|
|
[QUOTE=David.S;4167287]Hade också problem med "bludder" med min gamla M3, visade sig vara toppackningen som spruckit mellan två cylindrar. Komptestat? //David[/QUOTE] Nej inte ännu |
|
|
Live update: Innan när bilen krånglat så har Joel (min bror) ryckt pluspolen och låtit den stå, satt i den och kört och allt har gått bra i ca 30min sen är den likadan igen. Filmer kommer strax! Film 1: Den nya LMM sitter i men bilen går riktigt riktigt kass. Film 2: Lät bilen gå i 15min men fortfarande kass. Film 3: Ryckte polen och lät stå 20 min, startade och funkar klockrent! Innan gick det även köra med gamla LMM fast bara i 20-30 minuter. Joel är ute och kör nu och det funkar än så länge, längre än vad det någonsin gjort med gamla LMM. Lägger upp filmerna på youtube as we speak, hold on! |
|
|
/// M ///: Tack :) Alfi: Sitter ny i. Lägger upp filmerna här snart |
|
| Håller tummarna... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.