|
|
|
|---|---|
|
Jag är lite nyfiken på hur laddtrycket i en turbobil påverkar vridmomentet. Har sökt både på internet och på autopower men inte hittat några tillfredsställande svar. Kan man genom att jämföra vridmomentkurvan för en turbobil med kurvan för samma motor utan turbo få fram laddtrycket vid ett visst varvtal, eller är det inte så enkelt? Tittar man till exempel på 335i så har den 320Nm(!) vid 1000 rpm. Sugmotorn den är baserad på har c:a 230Nm vid samma varvtal. Betyder det att laddtrycket vid 1000 rpm är 320/230 = 1,4 bar = 0,4 bars överladdning? Eller är det helt felaktigt att räkna så? | |
|
Det är nästan så enkelt. Med vissa undantag som vanligt. Man kan anta att 1 bars laddtryck dubblar effekten i en motor. Då dubblas även vridmomentet. Dock så mäter man ju laddtryck i insuget och inte i cylindern. Därför så finns det en viss felmarginal i detta sätt att räkna. Dessutom så blir effekt/vridmomentsökningen mindre ju mer du laddar på. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Om mitt sätt att räkna nu är ungefär korrekt så måste jag säga att jag är imponerad av Audis nya 2.0 TFSI motor. Vad jag förstår så är laddtrycket i den 0.9 bar. Toppmodellen av motorn har 350Nm vid 1500 rpm. Om man utgår från att de har fullt laddtryck redan vid 1500 rpm (är det möjligt?) så skulle alltså grundmotorn ha ett vridmoment på 350/1,9 = 184Nm(!) vid 1500 varv. | |
|
Att tänka på är ju att moderna turbomotoreroftzast har elektroniskt styrd laddtrycskurva, vilket innebär att de kanske laddar 1,2 bar vid motorns maxvridmoment som kanske ligger vid ca 1800-3000 rpm. Men sen kanske de laddar bra 0,7-0,8 vid motorns maxeffekt som ligger vid kanske 5000-6000 rpm. I en perfekt värld så ska alltså 1 bar laddtryck dubbla en mtors effekt, men nu är det ju aldrig en perfekt värld utan det är en hel massa saker som påverkar och det blir div. förluster lite överallt. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Sen får man inte glömma det faktum att en större turbo som laddar 1bar vid 4000rpm pumpar mer luft än en liten turbo vid samma laddtryck/effekt.. Mer luft = möjlighet till mer effekt. |
|
|
En mindre turbo kan inte flöda lika mycket, det är riktigt, men det visar sig bland annat genom att den inte förmår hålla trycket uppe när varvtalet stiger och/eller slagvolymen ökar. Laddar du 1 bar i en viss slagvolym och varvtal så är det lika mycket. |
|
|
Nockenwelle. Nja, riktigt så enkelt är det inte alltid. I tryck så är 1 bar alltid et bar givetvis. Men sen har vi ju det faktum att det kanske kan skilja i temperatur i insuget. Den mindre turbon kanske värmer upp luften mer och om det då inte kyls ner till samma inloppstemp mellan de båda olika stora turboaggregaten, så blir ju tätheten och därmed luftmassan olika även om själva trycket är lika. Till detta kommer sen ännu en faktor som många missar. Nämligen att det mindre aggregatet sannolikt även har ett trängre avgashus vilket kan ge ett högre avgasmottryck i grenröret. Det i sin tur betyder att evakueringen av avgaserna ut ur cylindrarna stöter på ett motstånd, vilket riskerar mer avgaser står kvar i cylindern tå tömningen blir sämre. Då stöter ju den nya luften som ska in i cylindern på motstånd och det blir sämre gasväxling även om laddtrycket är detsamma. Sämre gasväxling är detsamma som mindre luft in i motorn, vilket ger mindre effekt. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Ja, det håller jag med om, men då har du blandat in ytterligare några parameterar som varierar. | |
| Tänkte återuppta tråden med en annan fråga. Bygger man upp laddtryck tidigare om man har större cylindervolym? Kommer t.ex. en 3 liters sexa bygga upp laddtrycket fortare än en 2 liters fyra, om man förutsätter att de har samma turbo och lika mycket vridmoment/liter vid alla varvtal? | |
|
Tänkte återuppta tråden med en annan fråga. Bygger man upp laddtryck tidigare om man har större cylindervolym? Kommer t.ex. en 3 liters sexa bygga upp laddtrycket fortare än en 2 liters fyra, om man förutsätter att de har samma turbo och lika mycket vridmoment/liter vid alla varvtal? _________________________________ Inte helt lätt att svara exakt på då det handlar om många faktorer som kan påverka. Men, om vi förutsätter att motorerna utvecklar samma effekt, så kan man ju även anta att de då bör förbruka relativt lika luftmängd och bränsle för att göra detta, därför att verkningsgraderna är relativt likartade. Detta bör då resultera i ungefär likartad avgasmängd ut från motorn, sen beror det ju på hur olika avgastempen är då det ju är just avgatempen i sig som driver turbon och inte enbart avgasflödet. Den med varmaste avgastempen torde då driva turbon bäst. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Så säg att vi har två motorer på 2 och 3 liter. På producerar vid 1000 varv 80 Nm/liter. Dvs 160 Nm för två liters motorn och 240Nm för 3 liters motorn. Om jag förstått rätt så kommer då 3 liters motorn som ju har högre effekt vid detta varvtal producera mer avgaser och därmed sätta snurr på turbon fortare än 2 liters motorn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.