AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.235

M50B25 i en 540 = möjligt?

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Stoppa i en M50B25 ickevanos i en 540 från 93 och få de o fungera (all elektronik) är de bara o glömma lr kan de gå?
be
11
bebbeboyja
Bmw 520 med 525 motor Årsmodell 1989
kan gå men hur de lär undra på bilprovningen när det sakmas 2 cylindrar.. du måste även ha all elektronik till m50b25 kabelstam och box annars kan du glömma de
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Klart det går. Den finns ju i den bilmodellen redan så omöjligt är det ju inte.
Det är mest en fråga om vilja, pengar och tålamod.

///BMW - Was sonst!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Glöm SBP, nu undrar jag bara om de går. lr rättare sagt "går" det, det är klart de går :P Men jag vill ju inte dra ny el i 560 veckor för att de ska funka.

Jag har all el som va kopplad direkt till motorn. Men sen satt de ju ett gäng kontakter som gick in i kupen som jag bara koppla ur, jag undrar om de finns något i 540 att bara koppla i där :P

Det är så att jag har en mkt fin 540 med dålig motor och nu senast la backen av. Så jag överväger att köpa mig papprena från en 525 och göra om lite :P
be
11
bebbeboyja
Bmw 520 med 525 motor Årsmodell 1989
lättaste är att ta kabelstammen och styrboxen hel från en 525 och lägga i den tar inte så lång tid.. satte i nytt el system i min 735 83a då tog ja 535från 91 och det blev bra.. så visst går de men jag vet inte om det bara e att plugga i de i en 540 och köra på den kabelstammen det e ju ingen 6a.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ok, ja jag har alltså kabelstammen från motorn till styrboxen, inkl styrboxen.
Jag har alla kablar från motorn till stora huvudströmledningen, det ända jag inte har är alltså 3-4 kontakter som satt vid bromsservot ungefär. Jag antar att all styrning till motorn går via dom, start, varvmätare mm.

Får se om någon vet mer konkret, sen så är jag rädd för att bilen ska strejka när jag tar bort motorn och lådan, det är ju elektronik till fördärv i bilen. Färddatorn och checkcontrolen kanske ballar ur totalt. Och jag plockar ju gärna inte ur den där motorn i onödan :P
Jisses! Det är så mycket lättare att avyttra bilen och införskaffa en 525:a istället för att inleda ett projekt som du kanske inte får i hamn.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Hur mkt får man för en 540 med trasig låda och dålig motor? Ungefär skrotpengar.. de känns inte aktuellt. Jag har lagt ner 25k på den i fjol dessutom.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Borde ju vara rätt lätt att få den godkänd med sexa hos bilprovningen också. Du sänker ju hk och vrid.

///BMW - Was sonst!
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Det finns ju hur mycket som helst av E34 540, både skrotade och rullande. Brukar stort sett inte kosta speciellt mycket heller.
Att få in en 525 motor betyder ju ohyggligt mycket arbete + oförutsedda kostnader+osäker slutresultat. Det är väl nödvandigt att byta framvagn också??? motorfästen är väl annorlunda?
Köp hellre en beg. 540 med ok motor/låda, ta det du behöver och sälj resten i delar. blir nog mycket billigare.

MVH
Sakke

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Tror nog Sakkes förslag känns väldigt vettigt, så skulle nog jag gjort.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Förstår inte varför man skulle vilja stoppa i en mindre motor, v8:an är ju en kanonmaskin. Det skiljer flera saker runt om som tex. fjädrarna är hårdare fram på 540 så den kan säkert bli hög fram med den lättare sexan i.

Gör som Sakke säger eller sälj bilen o köp en 525 istället, det lär bli billigare totalt sett.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag hör vad ni säger, och ni bekräftar min oro.

Tanken fick jag av att jag dels är numera är arbetslös med kass inkomst. Sen har jag en M50 med låda och hela skiten, så jag tänkte om man kunde knåpa ihop något av de jag har.

Köpa en billig 540 är väl de jag oxå tänkt på men de känns oftast så sönderkörda =/ Sen vet jag hur de är med o sälja gamla bmws i delar, de är lönlöst.

Vi får se hur jag gör, M50 planen är väl skrotad.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Köp en 525 med trasig motor eller vxl låda??? DET är billigt.

MVH
Sakke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.